Optimus Polaris som läcker vid spindel

Nej, så ska det inte vara. Beklagar.

En fråga till experterna i tråden - kan det vara så att någon av Primus slangar passar till Polaris?

Ser att reservdelen hos Fogas är slut i lager, men jag skulle nog höra av mig till dem.

Någon annan kanske har kontaktuppgifterna till Katadyn/Optimus.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Nej, där är det en metallyta mot metallyta -tätning inne under muttern mot spindelröret,
och fästmutterns spigotrör inne i slangen ska sitta helt stumt under sin pressning, ingen
vridning/inget spel alls mellan spigotrör och innerslang...
I andra ändan av slangen finns det en o-ring som tätar svivelfunktionen i anslutnings-
klumpen. Den ändan ska ta hand om axiella vridningar.

(Har du kommit sådär långt in i modifierandet rekommenderar _jag_ att du ersätter din
Polaris' anslutnings-klump med en Vega anslutnings- och regler-klump istället. Då får
du möjligheten att stänga av gasolflödet vid behållaren - och bränna av bränsleresten i
slangen, precis som du gör när du kör med fotogen...)

Du får göra som jag gjorde - lossa slangen i bägge ändar - slipa bort pressrören med din
Dremel - dit med nya pressrör (och jag skulle rekommendera en helt ny slang) - och skapa
en ny-pressad slang. När jag gjorde min gjorde jag den drygt decimetern längre så att
Trangian/brännaren inte störs lika mycket när man efterpumpar och/eller vänder på bränsle-
flaskan. Jag använde stålomspunnen 1/8" bromsslang - och pressade pressrören någon
mikrometer hårdare än normalt.

[Jag tror Primus är väldigt ensamma om att erbjuda sin bränsleslang som en lös reservdel.
Katadyn gör det definitivt inte vad jag vet.]
/Odd

PS
Du har spindelröret i fel plats i X2-koppen. Röret ska sitta i 'blindtarmen' bredvid hålet
där du har röret - man får fila lite så kommer brännaren att sitta klart stabilare och rakare...

Visa bilaga 47620
Nu sitter den rätt i X2-koppen, tack för att du såg att det var felmonterat
Nej, där är det en metallyta mot metallyta -tätning inne under muttern mot spindelröret,
och fästmutterns spigotrör inne i slangen ska sitta helt stumt under sin pressning, ingen
vridning/inget spel alls mellan spigotrör och innerslang...
I andra ändan av slangen finns det en o-ring som tätar svivelfunktionen i anslutnings-
klumpen. Den ändan ska ta hand om axiella vridningar.

(Har du kommit sådär långt in i modifierandet rekommenderar _jag_ att du ersätter din
Polaris' anslutnings-klump med en Vega anslutnings- och regler-klump istället. Då får
du möjligheten att stänga av gasolflödet vid behållaren - och bränna av bränsleresten i
slangen, precis som du gör när du kör med fotogen...)

Du får göra som jag gjorde - lossa slangen i bägge ändar - slipa bort pressrören med din
Dremel - dit med nya pressrör (och jag skulle rekommendera en helt ny slang) - och skapa
en ny-pressad slang. När jag gjorde min gjorde jag den drygt decimetern längre så att
Trangian/brännaren inte störs lika mycket när man efterpumpar och/eller vänder på bränsle-
flaskan. Jag använde stålomspunnen 1/8" bromsslang - och pressade pressrören någon
mikrometer hårdare än normalt.

[Jag tror Primus är väldigt ensamma om att erbjuda sin bränsleslang som en lös reservdel.
Katadyn gör det definitivt inte vad jag vet.]
/Odd

PS
Du har spindelröret i fel plats i X2-koppen. Röret ska sitta i 'blindtarmen' bredvid hålet
där du har röret - man får fila lite så kommer brännaren att sitta klart stabilare och rakare...

Visa bilaga 47620
Var kan jag köpa en Vega anslutning med regler klump

Bilagor

• IMG_3168.jpeg
    IMG_3168.jpeg
    1 MB · Visningar: 2
Var kan jag köpa en Vega anslutning med regler klump
Jag tror att enda sättet är genom att köpa ett komplett Optimus Vega -kök.

I.o.m Katadyn Europas urusla åtkomlighet för kundservice/reservdelar så tror jag inte
att det går att köpa Vegas anslutnings-/regler-klump löst. (Jag blir gärna överbevisad
om att jag är en överpessimist i det här!) Kanske det finns Vega reservdelsslangar
- med klump - att köpa någonstans - jag hoppas det... Det fanns ju tydligen Polaris-
slangar via Fogas.

_Jag_ köpte upp så många kök jag hade råd med i somras - när XXL helt plötsligt satte
ner priset på köken från ~1359:00 till ~650:00 [= inpris + moms eller?] för att komma över
klumparna. (Enligt Prisjakt har marknadspriset höjts tillbaks till sådär 1200 kr sedan dess.)
/Odd

Senast ändrad:
Jag tror att enda sättet är genom att köpa ett komplett Optimus Vega -kök.

I.o.m Katadyn Europas urusla åtkomlighet för kundservice/reservdelar så tror jag inte
att det går att köpa Vegas anslutnings-/regler-klump löst. (Jag blir gärna överbevisad
om att jag är en överpessimist i det här!)

_Jag_ köpte upp så många kök jag hade råd med i somras - när XXL helt plötsligt satte
ner priset på köken från ~1359:00 till ~650:00 [= inpris + moms eller?] för att komma över
klumparna. (Enligt Prisjakt har marknadspriset höjts tillbaks till sådär 1200 kr sedan dess.)
/Odd
Du har inte en över, som du kan sälja till mig

Nej, jag har inga Vegaklumpar lösa kvar, allihop är ombyggda till Storm-Vega gasol-
brännare sedan länge. (Mitt prototypexemplar fick en extra lång slang, matchande
den extra långa slangen som min KAP-Arctic redan hade - och min Polaris har även
den fått en Vega-klump istället för den ursprungliga.)
/Odd

Nej, jag har inga Vegaklumpar lösa kvar, allihop är ombyggda till Storm-Vega gasol-
brännare sedan länge. (Mitt prototypexemplar fick en extra lång slang, matchande
den extra långa slangen som min KAP-Arctic redan hade - och min Polaris har även
den fått en Vega-klump istället för den ursprungliga.)
/Odd
Hur ser Storm-Vega gasolbrännare ut, har du någon bild, får du gärna skicka

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips