Optimus Polaris som läcker vid spindel

Har ett Optimus Polaris, när jag var ute sist, så skulle jag bara köra på gasol, men då sprutade det ut gasol från spindeln.
Vad gör man åt det, den är väl 5-6 år gammal. Sen har jag ett K.A.P kök som är 30 år gammalt, bytande för ett år sedan O ringar och packning, bränsleslang, nu kommer den att fungera i 30 år till, snacka om kvalitet.

Åter till Optimus Polaris, sitter det O-ringar på spindlen som man byter ut, och var köper man dom.
 

Bilagor

  • IMG_3159.jpeg
    IMG_3159.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 28
Har ett Optimus Polaris, när jag var ute sist så skulle jag bara köra på gasol, men då
sprutade det ut gasol från spindeln. Vad gör man åt det, den är väl 5-6 år gammal.
... Optimus Polaris, sitter det O-ringar på spindeln som man byter ut,
och var köper man dom.
Jepp, det gör det - två stycken för att vara exakt.

Från Katadyn som reservdelar? Eller från en lämplig specialistleverantör som FOGAS,
eller från Temu kanske - då får du ju en hel sortimentask av viton-o-ringar för ingen
kostnad alls, nästan ...
/Odd
2025-10-27 23;22;31_BILD0542_DxO+Odd_small.jpg
 
Jepp, det gör det - två stycken för att vara exakt.

Från Katadyn som reservdelar? Eller från en lämplig specialistleverantör som FOGAS,
eller från Temu kanske - då får du ju en hel sortimentask av viton-o-ringar för ingen
kostnad alls, nästan ...
/Odd
Visa bilaga 47616
Nu har jag byta o-ringar, men nu läcker den från stål slangen som är fastskruvad i sidan där spindlen går in, sitter där också någon packning, eller är det bara att byta den slangen också.
 

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Nu har jag bytt o-ringar, men nu läcker den från stålslangen som är fast-
skruvad i sidan där spindeln går in, sitter där också någon packning,
eller är det bara att byta den slangen också.
Nej, där är det en metallyta mot metallyta -tätning inne under muttern mot spindelröret,
och fästmutterns spigotrör inne i slangen ska sitta helt stumt under sin pressning, ingen
vridning/inget spel alls mellan spigotrör och innerslang...
I andra ändan av slangen finns det en o-ring som tätar svivelfunktionen i anslutnings-
klumpen. Den ändan ska ta hand om axiella vridningar.

(Har du kommit sådär långt in i modifierandet rekommenderar _jag_ att du ersätter din
Polaris' anslutnings-klump med en Vega anslutnings- och regler-klump istället. Då får
du möjligheten att stänga av gasolflödet vid behållaren - och bränna av bränsleresten i
slangen, precis som du gör när du kör med fotogen...)

Du får göra som jag gjorde - lossa slangen i bägge ändar - slipa bort pressrören med din
Dremel - dit med nya pressrör (och jag skulle rekommendera en helt ny slang) - och skapa
en ny-pressad slang. När jag gjorde min gjorde jag den drygt decimetern längre så att
Trangian/brännaren inte störs lika mycket när man efterpumpar och/eller vänder på bränsle-
flaskan. Jag använde stålomspunnen 1/8" bromsslang - och pressade pressrören någon
mikrometer hårdare än normalt.

[Jag tror Primus är väldigt ensamma om att erbjuda sin bränsleslang som en lös reservdel.
Katadyn gör det definitivt inte vad jag vet.]
/Odd

PS
Du har spindelröret i fel plats i X2-koppen. Röret ska sitta i 'blindtarmen' bredvid hålet
där du har röret - man får fila lite så kommer brännaren att sitta klart stabilare och rakare...

2025-10-28 20;23;37_BILD0543_DxO+Odd_small.jpg
 
Senast ändrad:
Nej, där är det en metallyta mot metallyta -tätning inne under muttern mot spindelröret,
och fästmutterns spigotrör inne i slangen ska sitta helt stumt under sin pressning, ingen
vridning/inget spel alls mellan spigotrör och innerslang...
I andra ändan av slangen finns det en o-ring som tätar svivelfunktionen i anslutnings-
klumpen. Den ändan ska ta hand om axiella vridningar.

(Har du kommit sådär långt in i modifierandet rekommenderar _jag_ att du ersätter din
Polaris' anslutnings-klump med en Vega anslutnings- och regler-klump istället. Då får
du möjligheten att stänga av gasolflödet vid behållaren - och bränna av bränsleresten i
slangen, precis som du gör när du kör med fotogen...)

Du får göra som jag gjorde - lossa slangen i bägge ändar - slipa bort pressrören med din
Dremel - dit med nya pressrör (och jag skulle rekommendera en helt ny slang) - och skapa
en ny-pressad slang. När jag gjorde min gjorde jag den drygt decimetern längre så att
Trangian/brännaren inte störs lika mycket när man efterpumpar och/eller vänder på bränsle-
flaskan. Jag använde stålomspunnen 1/8" bromsslang - och pressade pressrören någon
mikrometer hårdare än normalt.

[Jag tror Primus är väldigt ensamma om att erbjuda sin bränsleslang som en lös reservdel.
Katadyn gör det definitivt inte vad jag vet.]
/Odd

PS
Du har spindelröret i fel plats i X2-koppen. Röret ska sitta i 'blindtarmen' bredvid hålet
där du har röret - man får fila lite så kommer brännaren att sitta klart stabilare och rakare...

Visa bilaga 47620
Var fick du gjort ny slang med pressrör, förstod inte riktigt vad du menade med att byta ut klumpen mot en Vega anslutning, ska jag inte alls använda polaris klumpen
 
Var fick du gjort ny slang med pressrör,
Den gjorde jag tillsammans med en av killarna på Slangservice.
Vi tillverkade en massa slangar till projekt Storm-Vega i somras...
förstod inte riktigt vad du menade med att byta ut klumpen mot en Vega-anslutning,
ska jag inte alls använda polaris-klumpen?
Om du skaffar fram en anslutnings- och regler-klump avsedd för Optimus Vega
istället så får du, förutom allt det de två likartade klumparna är lika bra på, även
möjligheten att vrida av bränsleflödet direkt vid gasolbehållaren (precis som ventilen
på pumpens utlopp ger dig möjlighet att göra när du kör fotogen) så att bränslet i
slangen bränns upp till CO2 och vattenånga - istället för att bara dunsta ut oförbränt
i vår stackars atmosfär.
Skicka gärna fler bilder.
Hur det ser ut med anslutningen till pumpen som sitter i bränsleflaskan,
med Vega-anslutningen som du pratade om
Det är precis som det är med Polarisens egen anslutningsklump. Vegaversionen har
samma 'vingar' och samma anslutningsgänga som ansluter till gasolbehållare - eller
till flaskpumpens utlopp. Den enda skillnaden är att Vegaversionen dessutom har en
reglerventil för reglering av gasolbränsleflödet (eftersom Vega-brännaren inte har
någon reglering nere direkt vid brännarmunstycket som Polaris har). Den ventilen
lämnar man normalt fullt öppen. Enda gången den ventilen stängs (till en Polaris!) är
när man ska bränna ur slanginnehållet av gasol. Den kan även användas som flödes-
begränsare när man kör med inverterad gasolbehållare - om Polarisens egen regler-
ventil får problem med upprepad stötkokning av gasolen - men det är ovanligt...
/Odd
2025-10-28 21;50;56_BILD0544_DxO+Odd_small.jpg
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips