Optimus Nova

Jag råkade ut för att mitt kök började läcka i koplingen mellan bränsleflaskan och slangen till köket så det slog eld runt flaskan. Det hände inget alvarigare en att det började brinna men jag blev lite skraj och vet inte riktigt vad det är för fel. Har haft köket i några år och är riktigt nöjd med det. Är det någon som har några förslag på vad jag ska göra. Och vad det är för fel.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej Robert.

Hände mig också på en camping i Italien. Fy fan vad skraj jag blev. Grannarna hade som tur var en stor balja vatten jag kunde slänga på, men jag ryser fortfarande när jag tänker på vad som kunde hänt om det inträffat en blåsig dag i knastertorra Spanien.

Det som hände mig var att när jag tände köket (körde på bensin) hade det bildats gas "runnit" ner mot kopplingen. När gasen antändes började det brinna i kopplingen. Nu är jag alltid noga med att inte vänta för länge innan jag tänder och då bildas det mindre gas. Jag placerar kopplingen så att det blåser från kopplingen mot köket, samtidigt som jag knyter handen över kopplingen innan jag tänder köket.

...Johan...

angående kopplingen

jag hade problem med att den fastnade i något mellanläge så att det läckte bränsle, brorsans tält höll på och bli lite bränt i kanten. Men fick man bara i kopplingen riktigt så har det aldrig varit några problem.

Vet inte om så var fallet för dig dock..

/t

Håll gärna efter den kopplingen med gammalt hederligt vaselin, särskilt vintertid. Det skyddar packningen och tätar en del. Funkar bra till pumplädret också.

_Erik_; sa:
Köp inte Optimusjunk, byt till MSR

Oavsett märke så bör man endast köpa kök som använts och testats i mer än 100 år . Och då kan man ju till att börja med sortera bort alla MSR kök eftersom:

"Mountain Safety Research® started as a one-man crusade in the 1960's to call attention to the safety and quality of climbing equipment."

Istället kan man tex satsa på
svea.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips