Jag trodde MotorTorpedBåtarna hade ett rätt så komplett pentry?...kastrull för MTB-turerna ...
Jag röstar också för gas-Trangian. Det är få gram du sparar sett över en veckotur - när bränslevikten inkluderas.
Jag trodde MotorTorpedBåtarna hade ett rätt så komplett pentry?...kastrull för MTB-turerna ...
Trangia 27 med gasbrännare har varit vår osvikliga trotjänare vid alla turer/utflykter med barn - inte minst av säkerhetsskäl; det är inte så lättvält och lågan är väl skyddad. För mina ensamturer, eller tom för två vuxna, känns den som overkill, trots att jag aldrig kör med frystorkade färdigrätter.(...) Om man vill kunna laga lite mer "mat" på köket vilket skulle ni rekommendera då? Trangia 27? (...)
En bokstavligen livsviktig varning.(...) En sak att tänka på - kök med värmeväxlare på grytan skall _inte_ användas inne i tält eller att man är i dess avgasplym tillsammans med matoset utomhus (och speciellt inte om du är på hög höjd då även mycket små mängder inandad CO kan vara förödande på en redan hårt stressad andningssystem), vilket kan bli ett problem om det är en större grupp som lagar mat samtidigt - avgaserna innehåller mycket CO för att lågan kyls av kylflänsarna innan den har brunnit färdigt (speciellt om man drar på för att det skall gå fort) och därmed har hög kolmonoxidhalt i avgaserna.
Kök som Trangia med gas och planbottnad gryta kan man till nöds köra i tält med lugn låga och välventilerat tält om det inte går att vara utanför, men så icke med kylflänsade köksgrytor - ja, om man är rädd om sig själv.