Optimus 111 - vilket bränsle?

Hej!

Jag har kommit över ett gammalt optimus 111 men är osäker på vilka bränslen som lämpar sig för min brännare... och var man kan få tag på dem.

Bild på just min brännare, naken, finns nedan:
http://i.imgur.com/GsIo6A5.jpg

Ps.
Ber om ursäkt för den antagligen rätt vanliga frågan, men jag har bara tillgång till mobilen och har haft svårt att hitta entydig information.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Den funkar på diesel också. Knepet att elda diesel är att förvärma som med fotogen men sen låta köket "starta upp" långsamt och så ökar man "gaspådraget" vartefter den blir genomvarm. Går snabbt och diesel är både billigt och har högre värmevärde än fotogen. :)

Utrikes med dålig 75-82 oktanig bensin har det fungerat även om bensin generellt kräver mer försiktighet och kunskap.

Tack för alla råd :)
Jag börjar med lysfotogen och t-röd, det har jag hemma.
Diesel var ett intressant budgetalt, vanlig personbilsdiesel alltså?

Angående bensin så har jag förstått det som så att de tidiga optimus 111 (som min?) var tänkta att köras på fotogen eller bensin. Och den efterföljande modellen 111B var tänkt att främst köras på bensin. Stämmer det?

Jag kör på vanlig personbilsdiesel och förvärmar köket med diesel också. Jag har fyllt förvärmningsskålen med en bit fläta som används som luckpackning till kaminer och pannor och börjar med att pumpa upp lite tryck, låter brännaren svämma över så dieseln rinner ner i skålen och fyller den till knappt hälften, fjuttar på veken, väntar tills det nästan är utbrunnet och öppnar kranen försiktigt. Öppnar man för mycket i början så hinner inte dieseln förgasas utan då lågbrinner och sotar köket rejält så då minskar man lite och låter det bli genomvarmt och öppnar mer och mer tills det brinner som det ska. Fingertoppskänsla men ingen raketforskning alltså.

Teknikern: Tack för förtydligandet, det låter fullt genomförbart. Men jag börjar med fotogen och t-röd för att göra det enkelt för mig. Håller just nu på att friska upp pumplädret med lite olja, lyckas inte få tryck i tanken.

Thureb: jag hittade den där tråden innan jag startade den här men kände mig ändå osäker på vad jag borde använda. Ska kika i den igen nu när jag vet lite mer :)

Innan du skaffar nyckel, häll en slurk diesel-fotogen-whatewer i pumpröret och tryck soppan genom bottenventilen medelst pumpen. Mitt fick inte heller upp flåset så jag fyllde en skvätt diesel i pumpröret, satte tillbaks pumpen och tröck igenom soppan med lite fart och sen funkade den och har gjort så sen dess.

Jag har ju skruvat på det mesta i mitt 56-åriga liv och då blir det ju en vana att hitta genvägarna a´la "går det så går det". :)

I stället för T-röd

I vintras provade jag att starta upp mitt kök med Esbit-tabletter. Det fungerade bra.
Esbit-tabletterna hade jag köpt på Clas Olsson.

Svante

Bra ide med esbit canoe! Sådana har jag alltid liggande till min gamla ångmaskin.

Teknikern och seobserver: Nu hann jag kila förbi Naturkompaniet och köpa nytt pumpläder innan jag såg era tips om ventilen, återkommer när jag hunnit testa.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips