Optimus 111 - vilket bränsle?

Hej!

Jag har kommit över ett gammalt optimus 111 men är osäker på vilka bränslen som lämpar sig för min brännare... och var man kan få tag på dem.

Bild på just min brännare, naken, finns nedan:
http://i.imgur.com/GsIo6A5.jpg

Ps.
Ber om ursäkt för den antagligen rätt vanliga frågan, men jag har bara tillgång till mobilen och har haft svårt att hitta entydig information.
 
Den funkar på diesel också. Knepet att elda diesel är att förvärma som med fotogen men sen låta köket "starta upp" långsamt och så ökar man "gaspådraget" vartefter den blir genomvarm. Går snabbt och diesel är både billigt och har högre värmevärde än fotogen. :)
 
Utrikes med dålig 75-82 oktanig bensin har det fungerat även om bensin generellt kräver mer försiktighet och kunskap.
 
Tack för alla råd :)
Jag börjar med lysfotogen och t-röd, det har jag hemma.
Diesel var ett intressant budgetalt, vanlig personbilsdiesel alltså?

Angående bensin så har jag förstått det som så att de tidiga optimus 111 (som min?) var tänkta att köras på fotogen eller bensin. Och den efterföljande modellen 111B var tänkt att främst köras på bensin. Stämmer det?
 
Jag kör på vanlig personbilsdiesel och förvärmar köket med diesel också. Jag har fyllt förvärmningsskålen med en bit fläta som används som luckpackning till kaminer och pannor och börjar med att pumpa upp lite tryck, låter brännaren svämma över så dieseln rinner ner i skålen och fyller den till knappt hälften, fjuttar på veken, väntar tills det nästan är utbrunnet och öppnar kranen försiktigt. Öppnar man för mycket i början så hinner inte dieseln förgasas utan då lågbrinner och sotar köket rejält så då minskar man lite och låter det bli genomvarmt och öppnar mer och mer tills det brinner som det ska. Fingertoppskänsla men ingen raketforskning alltså.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Teknikern: Tack för förtydligandet, det låter fullt genomförbart. Men jag börjar med fotogen och t-röd för att göra det enkelt för mig. Håller just nu på att friska upp pumplädret med lite olja, lyckas inte få tryck i tanken.

Thureb: jag hittade den där tråden innan jag startade den här men kände mig ändå osäker på vad jag borde använda. Ska kika i den igen nu när jag vet lite mer :)
 
Innan du skaffar nyckel, häll en slurk diesel-fotogen-whatewer i pumpröret och tryck soppan genom bottenventilen medelst pumpen. Mitt fick inte heller upp flåset så jag fyllde en skvätt diesel i pumpröret, satte tillbaks pumpen och tröck igenom soppan med lite fart och sen funkade den och har gjort så sen dess.

Jag har ju skruvat på det mesta i mitt 56-åriga liv och då blir det ju en vana att hitta genvägarna a´la "går det så går det". :)
 
I stället för T-röd

I vintras provade jag att starta upp mitt kök med Esbit-tabletter. Det fungerade bra.
Esbit-tabletterna hade jag köpt på Clas Olsson.

Svante
 
Bra ide med esbit canoe! Sådana har jag alltid liggande till min gamla ångmaskin.

Teknikern och seobserver: Nu hann jag kila förbi Naturkompaniet och köpa nytt pumpläder innan jag såg era tips om ventilen, återkommer när jag hunnit testa.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips