Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja

Skulle jag kunna ersätta något i packningen, typ någon packpåse eller något annat jag inte tänkt på, så att jag ändå får med ett litet, tunt fleecestycke till detta ändamål?

Vad sägs om följande kombinerade packpåse och örngott/kudde?


Packpåsen är vändbar beroende på hur du vill använda den. Definitivt lättare som du önskade... Den är faktiskt riktigt trevlig som kudde och samtidigt praktisk som packpåse. Finns i två olika storlekar. Enda nackdelen är väl eventuellt priset, men du nämnde ej något om önskad prisbild.
 
Vad sägs om följande kombinerade packpåse och örngott/kudde?


Packpåsen är vändbar beroende på hur du vill använda den. Definitivt lättare som du önskade... Den är faktiskt riktigt trevlig som kudde och samtidigt praktisk som packpåse. Finns i två olika storlekar. Enda nackdelen är väl eventuellt priset, men du nämnde ej något om önskad prisbild.
Perfekt ju!

Priset alltså - vägrar köpa en så överprissatt pryl av ren princip, men kanske kan jag sy något liknande själv.
 
Det bästa avslutet på denna tråd vore såklart att jag kommer fram till att jag alltid saknat en halsduk.

Sedan inser jag att en buff vore det allra bästa och mest flexibla.

Därefter uttrycker jag min tacksamhet till forumet.

Nåväl, nyss hemkommen från en fjälltur i kuling, regn och rusk såväl som solsken, utan halsduk. Har verkligen försökt känna efter om det i stunder inte hade varit bra att ha en buff - fick uppleva så många olika väder. Men nej, inte en enda gång längtade jag efter en buff. Inte ens en buff i fleece.

Bra att du nu en gång för alla kan avfärda halsduk i allmänhet och buff i synnerhet.

Hur löste det sig till sist? Fick du med dig något i fleece att ha som örngott? Vad plockade du bort?

/Birger
 
Senast ändrad:
OT/kulturhistorisk utvikning: När jag var liten var inte ordet buff uppfunnet, i alla fall inte där jag växte upp men istället fanns en bluff-olle. Det var övre delen av en polotröja, dvs halskragen och neråt en fykant som gick en bit ut på axlarna, lite ner på bröstet och lite ner på ryggen. Upifrån en rektangel med hål i mitten där halsen stack upp.
En variant av buff/halsduk.
Tydligen är ordet inte helt utdött ännu, söker jag så får jag t ex denna träff:

Min variant var dock hemstickad, lite mindre och had nog en blixtlås i halsen för att underlätta av- och påtagning.

/Patrik
Finns i MC garderoben ännu.

go tur
 
Bra att du nu en gång för alla kan avfärda halsduk i allmänhet och buff i synnerhet.

Hur löste det sig till sist? Fick du med dig något i fleece att ha som örngott? Vad plockade du bort?

/Birger
Nej, det blev inte en enda tygbit i fleece i min packning. Jag svepte någon merinoullunderställsdel om dunvästen. Inte lika mysigt, men helt ok. Förutom en natt när jag hade dunvästen på mig. Då sov jag utan kudde. Fast jag sov inte så mycket den natten. Det blåste dörrvind i Lillådörren, tältet var högljutt och jag frös som aldrig förr, var riktigt förvånad för min sovsäck brukar göra jobbet! När jag vaknade ur det dåliga halvslumrandet på morgonen och tittade mig omkring fick jag förklaringen: Jag hade lämnat innertältdörren vidöppen när jag var uppe och kissade kl 2! Den dansade vilt. Uppenbarligen hade jag stupat ner i sovsäcken dödstrött och utmattad av tältets högljudda bankande och inte orkat se mig om, men ändå krängt på mig dunvästen... Helgalet! (Det blev därmed ett ofrivilligt test av hur det är att sova i storm i någon tarp-mesh-UL-tältvariant etc som diskuteras i en annan tråd, jag säger nej tack.)
(Går inte att lägga in hyperlänk på ord i texten från mobilen!))

Inte ens en buff hade hjälpt.

Jag ska kika i lugn och ro på att fixa någon packpåse i mesh+fleece. :)
 
Senast ändrad:
Komfort är viktigt och kan allt få väga lite. Jag har dunjacka som kudde instoppad i skjorta eller merinoundertröja.

Jag menar att packpåse bör vara mera vattentålig än fleece. Men förslaget med mesh på ena sidan och fleece på andra tycker jag är intressant. Det blir lätt men behöver du en sån packpåse?

Thure
 
Komfort är viktigt och kan allt få väga lite. Jag har dunjacka som kudde instoppad i skjorta eller merinoundertröja.

Jag menar att packpåse bör vara mera vattentålig än fleece. Men förslaget med mesh på ena sidan och fleece på andra tycker jag är intressant. Det blir lätt men behöver du en sån packpåse?

Thure
Egentligen inte. Möjligen ibland när jag kostar på mig en särskild packpåse till mössa, vantar, keps och spännremmar. Mest för att hålla ordning i topplocket - det är så lätt att tappa småprylar när allt ligger löst. Men den är egentligen överflödig. Har ingen annan packpåse som inte behöver vara i alla fall lite vattenavvisande. Visst, skulle kunna packa kläder i den, men så står man där i regn och ska ha något i packningen... Då vill man inte ha fleecepåsar...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.