Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja

Men är du förvånad? Nu råkade du hitta ett exempel men jag tycker det förekommer hela tiden att folk läser rubriken och går in och ger (välmenande?) råd utan att ha läst frågan eller tråden. TS har fått förklara sig flera gånger redan.

Elvah: jag väntar med spänning på få höra vad du kommer fram till.
 
Klipp ut två lappar av fleece (Samma storlek som kinderna) och sy fast dem på nattmössan. Då kan du använda vilken packpåse som helst att sova på, och ändå få fleecekänsla mot ansiktet. Lämna ”putsduk 8 gram” hemma. Gissar att fleecelapparna väger lika mycket och så kan du ha dem att putsa med under dagtid.
 
Men är du förvånad? Nu råkade du hitta ett exempel men jag tycker det förekommer hela tiden att folk läser rubriken och går in och ger (välmenande?) råd utan att ha läst frågan eller tråden. TS har fått förklara sig flera gånger redan.

Elvah: jag väntar med spänning på få höra vad du kommer fram till.

Självklart ger jag bara välmenande svar. Hur svaret tolkas är dock upp till läsaren.

Att inte ha med sig någon halsduk, i mitt fall en eller flera buffar, när jag är i fjällen är så otänkbart för mig att jag helt enkelt tyvärr svarade utifrån detta faktum. Jag ber så mycket om ursäkt för detta.

/Birger
 
Senast ändrad:
Jag såg inte heller felskrivningen men mindes att jag läst att TS varken vill ha halsduk eller buff (bluff)! Ibland blir det galet fast man vill gott. Och jag trodde aldrig att Bicos syfte var annat än gott. Nu blev det ju lite kul i stället. ;)
 
OT/kulturhistorisk utvikning: När jag var liten var inte ordet buff uppfunnet, i alla fall inte där jag växte upp men istället fanns en bluff-olle. Det var övre delen av en polotröja, dvs halskragen och neråt en fykant som gick en bit ut på axlarna, lite ner på bröstet och lite ner på ryggen. Upifrån en rektangel med hål i mitten där halsen stack upp.
En variant av buff/halsduk.
Tydligen är ordet inte helt utdött ännu, söker jag så får jag t ex denna träff:

Min variant var dock hemstickad, lite mindre och had nog en blixtlås i halsen för att underlätta av- och påtagning.

/Patrik
 
OT (fortsättning): Jag hade också en sådan stickad halskrage när jag var ung. Jag hade dock problem med att den var stickad i relativt rå och grov ull och stacks ganska rejält, i synnerhet när jag blev varm av ansträngning. Den största fördelen var att den, liksom en buff, gick att ta på och av utan att ta av sig det yttre klädlagret

Varm. Flexibel. Nostalgisk.

/Birger
 
En tanke som slog mig. Det finns ju mängder med olika stora prydnadskuddar i fleece liknande material. Köp en i lagom storlek, sprätta upp sömmen i ena sidan och ta ut stoppningen och vips har du ett örngott i mjuk fleece.😉
 
Elvah: jag väntar med spänning på få höra vad du kommer fram till.

Det bästa avslutet på denna tråd vore såklart att jag kommer fram till att jag alltid saknat en halsduk.

Sedan inser jag att en buff vore det allra bästa och mest flexibla.

Därefter uttrycker jag min tacksamhet till forumet.

Nåväl, nyss hemkommen från en fjälltur i kuling, regn och rusk såväl som solsken, utan halsduk. Har verkligen försökt känna efter om det i stunder inte hade varit bra att ha en buff - fick uppleva så många olika väder. Men nej, inte en enda gång längtade jag efter en buff. Inte ens en buff i fleece.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.