Opinel och rost

Re: Re: Re: Re: Opinel är fint

dePaul; sa:
ekis; sa:
Att jag inte fick min Victorinox vass förrän jag köpte diamantbryne och nu funkar det bra med det mesta jag har hemma. Jag tycker att det är kul med brynen, så jag har några stycken i lådan.

Men skall jag få fason på mina köksknivar är det Myréns sliperi som gäller!

/Andreas
OK :)

Det är inte helt lätt att bryna/slipa rätt. Jag skulle råda dig att gå åtminstone ett steg vidare i din bladbehandling.

När du har satt vinkeln med diamantbrynet så skulle jag rekommendera att fortsätta med ett keramiskt ditto, Arkansassten eller Japansk vattensten för att slutföra jobbet.

Vet inte vilka Myréns är men om de inte är experter (väldigt få är!) så skulle jag inte lämna in mina knivar till dem.

Många firmor slipar knivar felaktigt, de använder alldeles för höga varv på sina sliphjul och därmed sabbar härdningen.

Observera, stålet tar stryk redan vid en ganska moderat värmehöjning, lite över 100 grader, dvs kokgraden för vanligt vatten.

Med andra ord: Om du inte är helt säker på att "din" firma vet vad de sysslar med, lämna inte in kniven! Lär dig i stället att slipa själv. Öva och öva igen på dina mindre åtråvärda knivar.

Lycka till :)

~Paul~

Firman heter Muhréns Sliperi och ligger i Göteborg. De slipar allt mellan professionella kockknivar och skridskor. Har aldrig hört någon som varit missnöjd med deras kompetens.

Muhréns Sliperi
L Muhrén, Alströmerg. 2, 411 01 GÖTEBORG 031-15 04 55
 
Curiosa

Som curiosa kan jag nämna att opinel var kniven som användes som standard kniv i legionen under början av nittio-talet...
Den är ok att ha med, nackdelen är att trä hantaget sväller när det blir för blött..

Mvh Anders
 
andy69; sa:
nackdelen är att trä hantaget sväller när det blir för blött..

Mvh Anders
Ja, det är en nackdel. Som tur är brukar det torka och återgå till sin tidigare funktion utan att spricka.

Jag har vänner (amerikanska knivfora) som har behandlat kniven med diverse kemikalier och lyckats på det viset undvika problemet.

~Paul~
 
dePaul; sa:
andy69; sa:
nackdelen är att trä hantaget sväller när det blir för blött..

Mvh Anders
Ja, det är en nackdel. Som tur är brukar det torka och återgå till sin tidigare funktion utan att spricka.

Jag har vänner (amerikanska knivfora) som har behandlat kniven med diverse kemikalier och lyckats på det viset undvika problemet.

~Paul~
Kan du vänligen berätta vilka salter de brukar och hur?

//J
 
johankse; sa:
Kan du vänligen berätta vilka salter de brukar och hur?

//J
Ja, alltså det mest populära är parafinolja, linolja och Balistol samt diverse blandningar mellan dessa.

Jag själv har provat att lacka min Opis och det funkar också väl. Golvlack är att föredra. Nackdelen blir att kniven blir hal men det är bättre än att den blir obrukbar om man använder den t ex i samband med sportfiske.

~Paul~
 
Har snackat med fler bekanta. Här är ett av de svaren jag fått gällande Opisarna:

"If you really need it looser you should be able to pop the locking collar off with a screwdriver. Then remove the pivot pin and blade, and sand the wood around the pivot.

Apply then Tung Oil, Inox (Trade Mark), mineral oil, parrafin, beeswax, Renaissance wax, or even car wax."

Intressanta Opinelsajter:
http://translate.google.com/transla...fe=off&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=/language_tools

http://translate.google.com/transla...fe=off&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=/language_tools

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulingen Opinel-återförsäljare? Utrustning allmänt 6
Lasse C Opinel i Sverige? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.