Opinel och rost

Re: Re: Re: Opinel är fint

ekis; sa:
Att jag inte fick min Victorinox vass förrän jag köpte diamantbryne och nu funkar det bra med det mesta jag har hemma. Jag tycker att det är kul med brynen, så jag har några stycken i lådan.

Men skall jag få fason på mina köksknivar är det Myréns sliperi som gäller!

/Andreas
OK :)

Det är inte helt lätt att bryna/slipa rätt. Jag skulle råda dig att gå åtminstone ett steg vidare i din bladbehandling.

När du har satt vinkeln med diamantbrynet så skulle jag rekommendera att fortsätta med ett keramiskt ditto, Arkansassten eller Japansk vattensten för att slutföra jobbet.

Vet inte vilka Myréns är men om de inte är experter (väldigt få är!) så skulle jag inte lämna in mina knivar till dem.

Många firmor slipar knivar felaktigt, de använder alldeles för höga varv på sina sliphjul och därmed sabbar härdningen.

Observera, stålet tar stryk redan vid en ganska moderat värmehöjning, lite över 100 grader, dvs kokgraden för vanligt vatten.

Med andra ord: Om du inte är helt säker på att "din" firma vet vad de sysslar med, lämna inte in kniven! Lär dig i stället att slipa själv. Öva och öva igen på dina mindre åtråvärda knivar.

Lycka till :)

~Paul~
 
Re: Re: Re: Re: Opinel är fint

dePaul; sa:
Med andra ord: Om du inte är helt säker på att "din" firma vet vad de sysslar med, lämna inte in kniven! Lär dig i stället att slipa själv. Öva och öva igen på dina mindre åtråvärda knivar.

Nej, hur skulle man kunna lita på ett profesionellt sliperi till sin Opinel för 99:- Bättre skaffa slipsten, diamantbryne, keramiskt bryne och en strigel. ;)
 
Rost & skärpa

Kolstål kan behandlas för att bli mindre rostkänsligt. Gnid in bladet med fruktsaft (citron är ypperligt) och låt det "verka" en stund Torka torrt och lämna ett dygn. Då skall det uppstå en mörk beläggning. Detta är inte rost!!! Det ÄR en järnoxid, men inte av samma typ som rost. (Järn kan ju ha olika joniseringstillstånd) Håll sedan bladet rent och gärna infettat så blir rostrisken minimal. Bladet blir inte så vackert, kanske, men det håller bra.

Som jämförelse tillverkade jag själv en kockkniv av ett kolstålsblad för ca 15 år sedan, och behandlade den så. Med normal skötsel har den hållit sig helt fri från rost.

Vad gäller skärpa tycker jag att man principiellt skall lära sig få en bra skärpa. Vad gör du annars den dag "firman" ha semesterstängt och du måste ha kniven fixad, t ex? ;-)

Däremot gillar jag inte 12C27 något vidare. Jag trivs inte med skärpehållningsförmågan på det. Min absoluta favorit är ATS34, helst med en hårdhet på RC 59-60. Det klarar förbaske mig ALLT!

Lasse C
 
Re: Rost & skärpa

Lasse C; sa:
Kolstål kan behandlas för att bli mindre rostkänsligt. Gnid in bladet med fruktsaft (citron är ypperligt) ...
...Håll sedan bladet rent och gärna infettat så blir rostrisken minimal. ...

Oh ja, en citron och en burk fett har väl alla med på fjällvandringen... (och lite vapenfettsmak på falukorven förhöjer väl snarast njutningsfaktorn...)

Tack för tipset men det blir nog en rostfri för mej... :)
Nån som har tips om en butik på landets framsida som säljer Opinel?

/M
 
dePaul; sa:
Opinel tillverkar mycket riktigt knivar i rfr och kolstål. ...
Nuförtiden är deras rostfria knivar tillverkade av Sandvik 12C27, med andra ord samma stål som i Mora 2000.
...etc...
~Paul~

Tack så mkt, mkt bra info. Nu vet jag vilket blad jag ska ha, måste bara hem och mäta en renstek så jag får fram vilken bladlängd som krävs... :)

/M
 
Re: Re: Rost & skärpa

Tack för tipset men det blir nog en rostfri för mej... :)
Nån som har tips om en butik på landets framsida som säljer Opinel?

/M

Sveriges framsida måste vara samma sida som Gbg ligger på..... :)
Den lilla shopen i Botaniska trädgården har ett litet men naggande gott urval av Opinel knivar. "Tyvärr" bara inox varianterna med det var ju precis va du var ute efter oxå....

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulingen Opinel-återförsäljare? Utrustning allmänt 6
Lasse C Opinel i Sverige? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.