Opinel och rost

Hej,
Jag har börjat fundera på att skaffa en liten, lätt kniv till fjällvandring och Opinels fälknivar verkar vara ett populärt val.

När jag kikar på hemsidan verkar det som om de har olika stålkvalitet i bladet men som vanligt har fransmännen ingen info på ett språk jag förstår.

Frågan lyder, hur rostkänsliga är de olika bladen?
Jag har dålig erfarenhet från en gammal Mora som rostade under en blöt fjällvecka och vill givetvis inte råka ut för samma sak med en ny, fin fällkniv.

http://www.opinel.com
/M
 
Jag har haft flera opinel som fickknivar genom åren och de har fungerat bra i de flesta lägen. Köpt mina flesta Opinel i Frankrike och såvitt jag vet så kommer de i två varianter. Antingen som rostfria (inox) eller i kolstål (carbone). För egen del undviker jag dom rostfria eftersom de är svårare att skärpa. Å andra sidan så rostar dom inte vilket i vissa fall kan vara en fördel. Men om man ser till att kolstålet inte förvaras i blöt omgivning, dvs torkar av efter användning så brukar man kunna hålla rosten borta. En opinel med kolstål liggande i vatten visar tecken på rost redan efter ett par timmar, med det enkelt att ta bort med stålull eller dylikt. Kolstålet mörknar efter ett tag men det stör mig inte nämnvärt och som sagt, man kan snabbt få upp en tokvass kniv med några tag på brynet.

Sen är ju Opinel relativt billiga knivar och man kan tämligen smärtfritt byta ut den när man tycker den förlorat sina egenskaper.

Mvh
J
[Ändrat av Jonas.O 2006-08-29 kl 10:46]
 
Jonas.O; sa:
...För egen del undviker jag dom rostfria eftersom de är svårare att skärpa.
...En opinel med kolstål liggande i vatten visar tecken på rost redan efter ett par timmar,

Hmm, svårare att skärpa alltså... nån som har en rostfri Opinel pch vill ge sin uppfattning?
Jag upplever inte Mora 2000 som svår att skärpa och den är rostfri (nu använder jag mest kniven till att skära nån pinne, snöre och kanske lite kött... rakning gör jag med annat verktyg så jag har kanske inte upplevt en "vass" kniv... :) )

/M
 

Hmm, svårare att skärpa alltså... nån som har en rostfri Opinel pch vill ge sin uppfattning?
/M [/QUOTE]

Hej igen,
samtidigt håller den rostfria skärpan betydligt längre så det är en avvägning man får göra.

Jag upplever det som smidigt att kunna dra några tag med brynet vid behov på min kolstålopinel och snabbt få en skarp egg. Min rostfria opinel blir lite mer av ett projekt att skärpa även om det givetvis går bra det också.

Dom är ju så billiga så varför inte pröva en av varje? :)

Mvh
J
 
Någon som vet var man hittar dom i Sverige? Nätbutik? Min gamla (franskköpta) står inte att hitta, så jag vill köpa en till.
 
Opinel tillverkar mycket riktigt knivar i rfr och kolstål. Tidigare använde fabriken Kajsa Varg metoden när det gällde valet av rostfritt stål. Det blev oftast den sorten som f n var billigast på världsmarknaden.

Således användes: Bonpertuis (Frankrike), Uddeholm (Sverige), Böhler (Österrike) osv. Nuförtiden är deras rostfria knivar tillverkade av Sandvik 12C27, med andra ord samma stål som i Mora 2000.

Kolstålet som används av Opinel är 1075. Det är ett medelbra kolstål, ganska likt det rostfria Sandvik 12C27 i fråga om nötningstålighet/skärpebevarandet.

Fördelen med kolstålet är att det är mer slagtåligt och segt vilket är en onödighet i samband med Opinelknivarna eftersom de uteslutande används att skära med och inte att hugga eller bända med.

Nackdelen är förstås rosten. Efter att ha delat ett äpple med min Opinel #9 och glömt att torka av den, utvecklades snabbt en zebra-patina över hela bladet på ca 20 minuter! Fruktsafter är bland det mest frätande en kniv oftast kommer i kontakt med.

Sandvik 12C27 är inte svårare att skärpa än 1075 eller till och med 1095. Nackdelen för den ovane kan vara att inse att bladet faktiskt är redan vasst! Skärpan i 12C27 känns nämligen inte på samma sätt som i 1075. Dessutom vill eggen gärna rulla under press i samband med bryning/skärpning. I ett sådant fall är strigling på sin plats.

Att handla Opinel är busenkelt. Det enklaste sättet enligt min mening är att köpa över nätet från en känd handlare i t ex Tyskland. Det blir inte dyrare än att köpa fr Sverige i och med att båda länderna är med i EU.

Ett annat alternativ är att ropa in Opinel på någon auktionssajt på nätet som t ex Tradera. Har köpt en hel del Opisar själv den vägen.

~Paul~
 
Stockholm

granbom; sa:
Vandrare; sa:
Någon som vet var man hittar dom i Sverige? Nätbutik? Min gamla (franskköpta) står inte att hitta, så jag vill köpa en till.

En gammal tråd hänvisade till http://www.jary.se

Om du kontaktar dem kan du väl meddela vad de har och vad de kostar...
/M

På Cordon Blue Vasagatan Stockholm köpte jag en ny på försommaren. De har både kolståls och rostfria, dock var urvalet av storlekar begränsat till en. 98 SEK vill jag minnas att jag gav för min kolstålskniv.
 
Opinel är fint

Jag har en rostfri Opinel, inköpt på Cordon Blue i Stockholm för många år sedan. Skärpan är bra, som alltid är ett diamantbryne inte dumt till rostfritt.

Själv köpte jag den för att den var snygg, passar till en bagettutflykt med ost (jag dricker inte vin...) och annat smått. Men jag skulle ju inte ha med den för att göra upp eld, den känns lite vek.

Att den är populär, är det för att det är en gulligt kniv, eller finns det ngt väldigt praktiskt med den som jag har missat?

/Andreas
 
Re: Opinel är fint

ekis; sa:
1. som alltid är ett diamantbryne inte dumt till rostfritt.

2. Själv köpte jag den för att den var snygg

3. jag skulle ju inte ha med den för att göra upp eld

4. Att den är populär, är det för att det är en gulligt kniv eller finns det ngt väldigt praktiskt med den som jag har missat?

/Andreas
1. Kan du förklara närmare vad du menar?

2. Nja. Smaken är som den bekanta baken...

3. Du kan ju alltid börja med att elda upp skaftet ;)

4. Ja, du har missat själva kärnan i en Opinel: En simpel dock genomtänkt design med alldeles utmärkta/tillräckliga material till ett ytterst förmånligt pris. Enligt min åsikt t o m bättre än Morakniven.

~Paul~
 
Re: Re: Opinel är fint

ekis; sa:
1. som alltid är ett diamantbryne inte dumt till rostfritt.

/Andreas
dePaul; sa:
1. Kan du förklara närmare vad du menar?

Att jag inte fick min Victorinox vass förrän jag köpte diamantbryne och nu funkar det bra med det mesta jag har hemma. Jag tycker att det är kul med brynen, så jag har några stycken i lådan.

Men skall jag få fason på mina köksknivar är det Myréns sliperi som gäller!

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulingen Opinel-återförsäljare? Utrustning allmänt 6
Lasse C Opinel i Sverige? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.