Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Ont i knogen efter klättring

I början av juli (2,5 månader sedan) började jag uppleva smärta i höger långfingers knoge och en cm in på fingret. Smärtan uppkommer endast när jag knyter handen (!), alltså har jag aldrig besvär när jag klättrar.

Det är inte svullet och ömmar inte vid beröring, men gör väldigt ont när jag skruvar upp ett lock, drar i handbromsen på cykeln eller vrider ur en trasa.

Har under den här perioden skurit ner mer och mer på klättringen och vilar sedan 2 veckor helt från den typen av träning.

Besökte en sjukgymnast idag som aldrig hade varit med om en liknande skada efter 30 år i branschen (!), men körde lite laser och geggade runt lite med ultraljud, han verkade inte kunna hitta något men jag vet inte hur pålitlig han egentligen var... han gissade på inflammation i en led och ordinerade iaf. Voltarenkräm och antiinflammatoriska tabletter dagligen.

Är det någon som känner igen denna typ av skada och har tips på vad det är och hur jag kan bli bättre?

tacksam för respons.

g

Låter som en överbelastning av sena/muskelfäste/leden eftersom musklerna blir starkare snabbare än senor och leder. Vila, värm upp ordentligt och kör stora grepp tills det känns bättre. Det finns säkert fler tips och förklaringar men detta är inte ovanligt bland klättrare.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I början av juli (2,5 månader sedan) började jag uppleva smärta i höger långfingers knoge och en cm in på fingret. Smärtan uppkommer endast när jag knyter handen (!), alltså har jag aldrig besvär när jag klättrar.

Det är inte svullet och ömmar inte vid beröring, men gör väldigt ont när jag skruvar upp ett lock, drar i handbromsen på cykeln eller vrider ur en trasa.

Har under den här perioden skurit ner mer och mer på klättringen och vilar sedan 2 veckor helt från den typen av träning.

Besökte en sjukgymnast idag som aldrig hade varit med om en liknande skada efter 30 år i branschen (!), men körde lite laser och geggade runt lite med ultraljud, han verkade inte kunna hitta något men jag vet inte hur pålitlig han egentligen var... han gissade på inflammation i en led och ordinerade iaf. Voltarenkräm och antiinflammatoriska tabletter dagligen.

Är det någon som känner igen denna typ av skada och har tips på vad det är och hur jag kan bli bättre?

tacksam för respons.

g

Hur länge har du sysslat med klättring? Och vilken typ av klättring mer exakt höll du på med när skadan skedde? Topprep inomhus? Bouldring? Campusboard?

För klätterrehab så är det ju bra att vila, men att ändå hålla igång. Sedan finns det ju diverse kosttillskott som är bra också.

http://addnature.com/product.aspx?pf_id=METOLIUSGRIPSAVERPLUS
En boll att klämma på är bra för att hålla igång blodflödet. Den mellanhårda, röda bollen, är bäst tycker jag.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/joint-fusion-120-kapslar
Det finns studier som visar att MSM, kondroitin och glukosamin funkar bra mot ledvärk. Av personlig erfarenhet så är detta guld mot överbelastning i fingrarna.

Sen så är jag inte alls förvånad över att din sjukgymnast aldrig hade stött på något liknande. Det är stört omöjligt att hitta folk med erfarenhet av klätterskador, både bland sjukgymnaster och läkare. Jag har aldrig lyckats i alla fall.

Med vänlig hälsning,
Tommy

Tack så jättemycket för feedback. det är främst bouldring jag hållit på med regelbundet det senaste året. Har skaffat en sån röd liten boll och ska kika närmare på kosttillskotten.
Skadehjälpsnätverket verkar ju super oxo.

g.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips