stelt och ömt finger

Har också haft liknande problem, och jag kan känna dem komma tillbaka svagt ibland.

Det verkar ha gått över för mig, och det beror nog mycket på att jag kör kortare pass än förut.

Så testa kanske att vila någon vecka, och sen börja köra korta pass, t ex 45 min, och inte särskilt hård klättring. Efter ett par månader på det här viset blev jag mycket bättre, och nuförtiden har jag stort förtroende för mina fingrars tålighet.

Notera att man med så korta pass kan köra flera gånger i veckan, t ex 4-5 pass i veckan.

Lycka till.
 
Hej Elin,

Detta är en sida som jag brukar använda när viljan är stark men köttet är svagt:

http://www.climbinginjuries.com/

Sen finns det även en examensuppsats angående problemet med läkare som kanske inte alltid kan identifiera en klätterskada. Du hittar den under nedanstående länk. Ganska intressant läsning.

Klättring - förekomst av skador samt klättrares upplevelser av vård i samband med skador

Jag hoppas att du kan hitta någon form av rehab som fungerar för dig.
Lycka till!

/Mikael
 
Tack igen för alla tips och nyttiga länkar! Har idag varit hos en handterapeut, som förstås inte kunde säga så mycket eftersom det inte finns några synliga skador att gå på. Hon hade i alla fall en teori om att jag kan ha haft en skada som självläkt fast inte perfekt.
Hon tyckte jag skulle försöka få ner svullnaden med en linda på dagen och en kompressionstrumpa på natten. Och så fick jag övningar att göra för att öka rörligheten. Någon prognos kunde hon förstås inte ge, eftersom ingen vet vad felet är.
Jag gör väl som hon säger och ser om det blir någon förbättring.
 
Hello,

Länkarna verkar vara up and running igen men om du ändå inte hittar rätt så har jag dokumentet liggandes på hårddisken färdigt att maila över.

/Mikael
 
Har haft liknande problem och de verkar vara sammankopplade med en överansträngning.
Mina problem löste jag enligt Porphyr´s recept och det blev bättre.
Skulle rekomendera en antiinflamatorisk kur när du ändå är igång den hjälpte för mig och läkarnas diagnos ska inte tas för allvarligt här i sverige då deras detaljkunskap är si så där om fingerskador i samband med klättring.
Rekomenderar starkt att du fortsätter att klättra under tiden för att hålla blodgenomströmmningen i fingret uppe, men se till att det är med låg belastning.
Öka sedan belastningen allt etfersom...
Lycka till.
 
Det kan kanske oxå vara lönt att kolla med Dr 8a på 8a.nu (gå in på forum). Han är väl den som har bäst koll på klätterskador i Sverige och är som regel ganska snabb med att ge svar...

/Petri
 
Kan vara nyttig kvällslektyr för mig, då jag drog sönder ett ledband i foten idag efter bouldertävling. Byebye isklättring, hello soffan. Piss, skit å vademecum, tror jag är den gällande ordalydelsen
Ouch... jag lider med dig... På senare tid har jag hört om väldigt många boulder-relaterade skador... Stukade fötter, armbågar dragna ur led, trasiga ledband... Hmm, jag borde kanske passa mig för bouldering.
 
Nu har jag rörlighetstränat och komprimerat i en månad, och det har faktiskt hjälpt en hel del! De allra flesta dagar kan jag nu böja fingret så mycket att jag har fullgod greppstyrka om jag till exempel ska dra i ett rep, och jag kan bära matkassar utan att det gör ont.
Det är inte helt bra, ännu ömt och lite stelt i vissa lägen, men en klar förbättring.
Jag har klättrat under tiden, men inte så mycket och inte tungt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango svullet finger, vad göra? Sportklättring 3
biologen Finger- och handskador! Sportklättring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.