Ont i benhinnorna..

Har det senaste året haft problem med att jag fått ont i benhinnorna när jag varit ute och sprungit. Kände av detta förra sommaren. ÄR det någon som har samma problem och kanske kan komma med några tips på hur man skall träna för att undvika detta problem. Ska man ta kortare turer i början? Har även skaffat mig bättre skor med dämpning.

Hälsningar Martin
 
jag brukar börja med att bara gå i raskt tempo första gångerna....för att sedan köra intervall träning, ex springa 30 sek/ gå 30 sek.....o när man gjort det ett par gånger så kan man börja löpträna som vanligt... lr om man vill vara ännu försiktigare minska intervallerna succesivt.
 
Det finns ju två olika åkommor som kan stämma in på din beskrivning av "ont i benhinnorna", nämligen inflammation i just benhinnan och inflammation i muskelhinnan s.k. compartment syndrome. I båda fallen hjälper linement (Tigerbalsam etc) och Voltaren (receptbelagt) och att minska belastningen av benen (gå / spring mindre etc). I fallet med muskel-compartment kan det också hjälpa att linda underbenen efter en lättare träning.

Men mitt råd är att du går till en idrottsläkare eller en ortoped som är van vid sådana besvär som du har. Allmänläkare brukar inte vara till någon större hjälp i sådana här fall. Idrotsläkare och ortopeder hittar du exempelvis via http://www.gulasidorna.se/ .

Lycka till!

/ G (Som själv haft kronisk muskel-compartment, men blivit av med det genom lindning, voltaren och tigerbalsam.)
 
excentriska tåhävningar

Jag har också haft problem med benhinnorna (på insidan av skenbenet) i ett par omgångar, och nu har jag äntligen hittat något som funkar för mig - excentriska tåhävningar (alltså när man kör ett ben i taget och bara går NER mha vaden, upp mha det andra benet). Kör dessa efter träning och gärna varje dag till att börja med. Dessutom är det bra att spä ut löpträningen med annat till att börja med(vattenlöpning är tråkigt men effektivt...).
Något annat jag upptäckt är att dessa benhinneproblem bara kommer när jag är otränad - när jag väl tränat upp mig går det bra. Det gör att jag lättare kan stå ut med en tråkig upptrappningsperiod med tåhävningar varje dag eftersom jag sedan kan springa hur mycket jag vill utan att få ont :)
 
Hej, Jenny.

Skal jeg forstå ordet tåhävninger sådan, at jeg står på foden og hæver täerne eller at jeg står og häver hälen ?

Gunnar
 
tips

jag hade undvikit att springa överhuvudtaget, aktiv vila ska du dock satsa på. Promenader & cykling är bra för benhinnorna. Även om din löpträning blir lidande så får du se det som en investering, om man belastar benhinnorna för mkt kan det, om det vill sig riktigt illa leda till operation. En onödig process om det går att lösa på annat sätt. I ca 8 veckor bör man undvika den träning som har orsakat inflammationen för att det ska läka. Att smörja in hjälper bara för stunden & löser inte det verkliga problemet! Satsa på bra skor framöver också!
 
Vila är tyvärr det ända som hjälper riktigt. Tigerbalsam lindrar, men löser inte problemet.
Cykla är bra för att hålla igång utan att anstränga benhinnorna, blir bara värre om man springer/går.

///Björn
 
Tåhävningar

Hej Gunnar,
Du står med tårna på ett trappsteg eller liknande, så att du kan sänka hälen försiktigt (med raka ben).
Vanliga tåhävningar innebär att man går upp på tå och sjunker ner igen med båda benen samtidigt. Excentriska tåhävningar innebär att du bara gör den nedåtgående (utsträckande) rörelsen, och då måste du ta ett ben i taget. Jag tycker det är minst sagt knepigt att förklara i ord hur man ska göra detta, men du börjar på tå, sjunker sakta ner så långt det går, ställer sen upp det andra benet med böjt knä (men tårna som om du skulle stå på tå) och går sedan upp igen med hjälp av lårmuskeln. Efter denna procedur så står du alltså förhoppningsvis på tårna igen... Hoppas det blev någorlunda förståeligt :)
 
Själv brukar jag få ont efter en längre tids uppehåll i löpträningen. Den enkla orsaken är att jag då är otränad och överanstränger musklerna. Dock brukar det släppa efter några träningspass med lägre intensitet.

Bra skor är även de ett måste. Gå till en sportaffär som kan sina saker och ge dig en sko som passar just din fot.

För övrigt hade du lite tips om skador i förra nummret av Runner´s. Följande skrevs om benhinneinflation:

"Vanlig skada hos nybörjare som ökar träningsmängden för snabbt hos löpare som byter från mjukt till hårt underlag. Spring därför på mjukt underlag och se till att ha fräscha löpskor med bra stötdämpning. Styrketräna och strecha framsidan av underbenen.
Undvik nerförsbackar, spring på gräs eller annat mjukt underlag och vila om det är nödvändigt. Kyl det smärtande området 10-15 minuter tre gånger per dag."

Mvh
 
Mycket klokt är sagt, men jag tänkte på en grej till: se till att du sätter i hälen först när du springer. Om du sprintar är det lätt att bara sätta i tån och då får du ett felaktigt löpsteg. Sånt kan man göra på bra banor och korta distanser, men jag fattade det som om du sprang längre. Tänk på att även få i hälarna i uppförsbackarna, för där kan det annars dra ordentligt i benhinnorna.

Det är benhinneinflammation om det gör svinont när du har suttit och ska (försöka) gå (för det blir stapla de första stegen), och sedan lättar besvären markant så snart du är igång. Då är det vila och värme som gäller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.