Omnifuel eller Nova?

Hej. Vilket kök skall man välja och varför? Omnifuel eller Nova. Är lite sugen på Nova men har hört att det kan bli problem med detta kök. Om Primus Omnifuel har jag nästan inte hittat några omdömen. Hälsningar Gustav

Nova passar i Trangia, vet inte hur det är med Omnifuel...
Nova är väldigt smidigt i hopfällt läge, vet inte hur det är med omnifuel...

/M

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Valg av multifuel-brennere

Hei,
Her har du en dansk nettside som er ganske informativ: http://www.aye.dk/multifuel/
Selv har jeg en Primus Himalaya Multifuel som jeg er meget fornøyd med. Omnifuel'en har et par finesser som gjør den litt bedre enn Multifuel'en (raskere priming, samt en regulator nr. 2 nærmere brenneren). Eneste ulempen med disse brennerne fra Primus er at de bråker en del.
Nova'en har jeg dessverre ikke noen erfaringer med.

Mvh
Eivind

Omni

realout; sa:
Hej. Vilket kök skall man välja och varför? Omnifuel eller Nova. Är lite sugen på Nova men har hört att det kan bli problem med detta kök. Om Primus Omnifuel har jag nästan inte hittat några omdömen. Hälsningar Gustav

Tjena,

jag har erfarenhet av båda och väljer utan att tveka Omnifuel eftersom det är tystast av alla koppbrännarkök jag har använt (XGK, Multifuel, Nova och Optimus Hiker B) och har betydligt bättre effekt än Nova.

Även kopplingen är bättre, gängad koppling istället för snabbkoppling.

Omnifuel går slutligen att använda i Trangia om man köper Trangias Nova-adapter (den lilla koppen) och borrar upp hålet lite samt borrar upp slanggenomföringen på Trangiakökets vindskydd.

Mvh,

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips