om olyckan är framme?

Hej.
Jag satt och diskuterade med min sambo om vår förestående fjällvandring och vi kom in på det här med skador...
Vad gör man om man bryter foten på fjället? Eller om vovven skadar sig?
Finns det vissa mobil-abbonemang som fungerar bättre än andra om man behöver ringa?
Kanske man kan köpa refillkort från detta företaget i så fall, eller är dessa refill-"abbonemang" lågprioriterade i sändarstationerna?
Tacksam för svar.
Mvh Henric
 
SOS

Om det är så att olyckan är framme och man ska ringa SOS så spelar det ingen roll vilket aboneman man har.
Alla ooperatörer är skyldiga att släppa fram samtal till SOS även om det inte kommer från deras egna kunder.
Du kan se när det står "Endast SOS" på displayen.
Det bytder att du har kontakt med någon annan operatör än din egen.
Det kan tilläggas att man ska vara mkt restriktiv med att ringa SOS. Inför förra sommaren stod det t.ex. i dagspressen att fjällräddningen i Lappland var less på att åka och hämta folk som hade skoskav och andra mindre skavanker, men det förstår ju alla tänkande individer att SOS ringer man bara när man verkligen inte kan avstå.
 
Lite inte på mobilen i fjällen

Tyvärr är inte mobiltelefonnätet utbygt i vissa delar av fjällen. Därför är det inte heller säkert att lita på mobiltelefonen som nödkommunikation. Jag säger inte att den inte kommer att fungera, det beror på var du är, men det är inte säkert att den gör det. I vissa välbesökta områden, tex kring Kebne, finns det t.o.m en GSM mast och där fungerar den bra, förutsatt att du inte befinner dig i radioskugga bakom ett berg. Tyvärr har jag inte heller något annat bra kommunikationsmedel att erbjuda dig. Det finns nödtelefoner vid ett antal stugor och rastplatser utmed de större lederna, men i övrigt är man utlämnad åt sig själv. Läs gärna igenom någon överlevnadsbok om standardiserade signaler för hjälp (tex. till flygplan eller helikoptrar som ibland passerar). Dessutom bör man känna till lite grand om första hjälpen och omhändertagande av skadade. Lämna också färdplan så att hjälp kan fås om ni inte kommer hem.
 
Vem skall man ringa...

...om "vovven skadar sig"?

Skall "vovven" hämtas av fjällräddningen i helikopter?

Glöm telefonen eller glöm fjällvandringen.
 
jag tackar för alla seriösa inlägg

Det fattar jag väl att fjällräddningen fokuserar på att rädda människor. Men det kan ju finnas kunskap om ämnet som folk vill dela med sig av. Tex litteratur eller websidor som tar upp första hjälpen för hundar...
Det är konstigt hur det alltid dyker upp någon som måste skriva något dumt svar som IQ befriar frågeställaren. Vad är målet med ett sådant inlägg?
Att förhäva sig själv och visa vilken "hardcore" supervandrare man är eller...?
Jag tackar i varje fall hjärtligt för alla seriösa svar.
/H
 
Lita inte på mobilen.

Hej !
Allt hänger egentligen på var Ni skall vandra. Skall ni ut i den "riktiga" fjällvärlden, alltså Jokkmokks-
fjällen, så skall du inte räkna med mobilen under själva vandringen. Den kan fungera vid start och mål men ej inne i fjällområdet. I västra fjällen kan man med lite tur också ringa via Norge. satelittelefon vill väl inge seriös vandrare bära med sig.
Titta noga på kartan var du har alla nöd och hjälptelefoner. Vandrar ni utanför lederna kan ni bli rätt ensamma trots att det är 100-tals människor i området. I värsta fall måste man vara beredd på att lämna sin skadade kompis och skaffa hjälp. En GPS kan då vara bra att ha för att veta exakt var man är och var man lämnar sin kompis. Som ansv för fjällräddningen inom Jokkmokks närpolisområde så har jag varit med om nästan ALLA misstag, men det finns säkert några kvar att upptäcka. Hoppas inte du hamnar i den tråkiga statistiken :).
Med bra planering, och precis som du/ni gör fråga efter goda råd, så blir det säkert en skön vandring utan missöden. Kom dock ihåg hundförbudet i nationalparkerna.
Kalle B
 
vart ska ni ?

Mobiltelefontäckningen varierar kraftigt i fjällen. Ska ni till Kebnekaise och hålla er kring fjällstationen och göra dagsturer så funkar mobilen hela tiden exempelvis.

Jag har annars god erfarenhet av att ringa från stugornas nödtelefoner när jag ensamvandrat och underrättat oroliga anhöriga om när jag kan tänkas återkomma till civilisationen (dvs jag ringde i en icke-nödsituation).

MVH Mats Frank, Umeå
 
Ta med mobilen

Jag skulle råda dig att ta med mobilen.För även om
det inte går att få kontakt överallt, så är det väl
bättre, om oturen är framme, att gå någon km.
och hoppas få kontakt än att kuta 2 mil till närmaste
fjällstation. För övrigt håller jag helt och hållet
med dig. "Vovven" behöver även hjälp om den skadar sig.
 
Håller med Mats Frank

Hej!
När vi var på väg ifrån Sälka emot K. Fjällst. vare det en av oss som hemskt gärna ville kontakta någon via mobil och vi var tvungna att ta oss ganska så nära masten för att komma ur radioskuggan, ca 2-3 km tror jag att det var. Mao 3-4 km tjänas in på en vandring på i detta fall ca 25 km. sen vet jag inte hur långt bakåt ifrån sälka man har mobilkontakt igen.

Jag är lite emot att det skall vara mobillänkar överallt i vildmarken. Jag har en kompis som är elallergisk och jag vet hur dåligt han mår i närheten av en mast.

Jag har för mig att det de gick utmärkt att fjällvandra även på den tiden det inte fanns så mycket mobilmaster.

Mvh
Anders Malmqvist
 
Vuoggatjålme i Arjeplog är målet...

Hej och tack än en gång.
Vi har tänkt att vandra på leder kring Vuoggatjålme i Arjeplogs kommun.
Mvh Henric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...