Olycka på Mälaren

öringen; sa:
Hon kanske vet att det stämmer? Hursomhelst är det viktigt att någon vågar ställa de obehagliga frågorna...

Ja, men poängen i Boes och andras inlägg är väl att vi kan vänta lite med det?!
Det kommer att utredas, antagligen på flera sätt.
Men just nu så är det väl viktigare att den/de som fortfarande kämpar för sitt liv klarar det och att övriga som var med tas om hand på bästa sätt!

Mina tankar är med alla inblandade och berörda.
 
Opassande ironi

Jag beklagar verkligen det inträfande och tänker på de familjer som sörjer. Jag tycker att ironiska inlägg och kommentarer som signaturern Tjonsson's "Det är dags att börja REGLERA långfärdskridskoåkningen."

Jag tolkar det som ett typiskt överförmynderi och översittarfasoner när allt i våra liv -så långt det bara är möjligt- ska REGLERAS av (S)myndigheterna. Trist.

P.S.
Det är möjligt att Tjonsson inte var ironisk och kanske inte riktigt tänkt på sin formulering.
D.S.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Privat respektive organiserad åkning

Sannolikt så är det oerhört mycket mer riskfyllt att åka privat i små grupper än med en klubbtur. Det visar statistiken från de senaste 30 åren.

Men olyckstypen med många åkare i samma vak är otäck och förekommer varje år både bland privatåkare och på klubbturer.
Kan man med bättre vaksamhet spridning i ledet etc minska risken för att hela gruppen plurrar, så åker man sannolikt betydligt säkrare.
Dilemmat är att man på bra is har stor nytta av att slipstreama (åka i fartvindslä bakom varandra) speciellt svagare åkare har stor nytta av detta.

Problemet för ledare och grupp är att välja tillfället för den ena respektive andra strategin.

Thure
 
Re: Privat respektive organiserad åkning

thureb; sa:
Dilemmat är att man på bra is har stor nytta av att slipstreama (åka i fartvindslä bakom varandra) speciellt svagare åkare har stor nytta av detta.

Problemet för ledare och grupp är att välja tillfället för den ena respektive andra strategin.

Thure

Dessutom är vi ju mänskliga... dvs vi glömmer rätt fort. Det gäller tyvärr även obehagliga saker.
 
Jag beklagar om någon uppfattar mitt inlägg som bristande i respekt eller medmänsklighet, det var definitivt inte min avsikt. Jag anklagar heller inte gruppledaren för någonting, och det finns inget i mitt inlägg som kan tolkas så.

Däremot anser jag att det är ett faktum att NÄR många skridskoåkare hamnar i vattnet samtidigt på samma ställe så har dessa inte åkt på ett sådant sätt som de borde, oavsett vad skälet är till att de inte gjorde det. Själva det faktum att olyckan inträffar ger ju ett slags facit. En i vattnet ja, två visst, tre nja, kanske, sen ska resten hinna stanna på bärig is, om inte hela fjärden plötsligt går upp - och det vet vi i det här fallet att den inte har gjort.

Faktiskt är det ju så att säkerhetstänkande alltid har med extraordinära omständigheter att göra - när allt är som vanligt är det ju bara att åka på, riskerna är minimala.

Jag anser alltså inte att det handlar om ogrundade spekulationer, utan om frågor som är alldeles för stora och för viktiga för att de ska döljas bakom till intet förpliktande kondoleanser.

Medkänsla med de drabbade är viktigt, men för oss som inte känner dem personligen är det ett viktigare ansvar att försöka hindra att olyckor händer igen - något som kräver arbete och självrannsakan. Hur det arbetet skulle se ut om man inte ens vågar ställa frågorna förstår jag inte.
 
Utan frågor inga forum

Frågan kan ställas men svaren dröjer.

I och med att olyckstypen inte är så ovanlig kan man redan nu diskutera kring det hela utan att spekulera om vad som gick fel i det aktuella fallet.

Thure
 
Vi kan ju även diskutera runt vad vi faktiskt vet om denna olycka, utan att spekulera alltför mycket. Kunskap finns om att Ridösundet ofta är svagt. I detta fall fanns även rapport om att isen där dagen innan var väl tunn. Vi vet också att Mälaren tappas på rätt mycket vatten just nu, vilket gör att strömmarna ökar i sunden med underfrätning som följd. Vad gäller utrustning tror jag inte det är spekulativt att anta att medlemmarna i gruppen hade vad som brukar krävas -- isdubbar, ispikar, ryggsäck, livlina. Och sällskap fanns i så stor utsträckning man bara kan önska.

Kunskap, utrustning, sällskap. Ändå förolyckas två personer. Det gör mig mycket, mycket orolig.
 
Re: Opassande ironi

Olle_Eri; sa:
Jag beklagar verkligen det inträfande och tänker på de familjer som sörjer. Jag tycker att ironiska inlägg och kommentarer som signaturern Tjonsson's "Det är dags att börja REGLERA långfärdskridskoåkningen."

Jag tolkar det som ett typiskt överförmynderi och översittarfasoner när allt i våra liv -så långt det bara är möjligt- ska REGLERAS av (S)myndigheterna. Trist.

P.S.
Det är möjligt att Tjonsson inte var ironisk och kanske inte riktigt tänkt på sin formulering.
D.S.

Jag förstår inte vad du menar.

Men för att inte det ska råda några tveksamheter: jag är inte ironisk då anser att långfärdsskridskoåkningen behöver en samhällelig översyn. Jag inser emellertid att en
efterfrågan på politiska åtgärder kan te sig okänslig i detta läge då fokus istället bör riktas på de mänskliga lidanden och förluster som katastrofen orsakat.

Av denna anledning avstår jag från vidare inlägg i denna tråd.

[Ändrat av tjonsson 2006-01-29 kl 13:00]
 
Re: SSSK

mattiase; sa:
Återigen SSSK som bränner skattepengar på räddningsuppdrag...

Fick inte den här "kompetenta" klubben hämtas med helikopter i skärgården för ett tag sen?

Sjukt inlägg.

Två döda och en kritiskt skadad.

Sen kan jag som inte kan något om långfördsskridsko inte riktigt förstå hur detta kan hända men det är en annan femma?

Men det måste ju vara någon här på Utsidan som var med?

Hur kan så många plumsa samtidigt?

[Ändrat av crazy 2006-01-29 kl 13:00]
 
Aftonbladet:

Gruppen valde den farliga vägen på grund av att en person i gruppen strax innan fått ett bud om ett dödsfall eller sjukdomsfall i familjen, enligt uppgift till Aftonbladet.
– Därför ville de fram till målet så fort som möjligt och det var den snabbaste vägen, säger en åkare.

Det är garanterat extraordinära omständigheter och diskutionen kring olyckan gör bäst i att avvakta lite saklig fakta!

Skulle ni vilja vara i den situationen att ni varit med i olyckan eller varit anhörig viljat läsa dom här idiotiska inläggen om skattepengar och bristande kompetens? Jag vet att kompetensen absolut inte saknades i det nu aktuella fallet så den diskutionen kan sluta här.
 
newcence; sa:
Aftonbladet:

Gruppen valde den farliga vägen på grund av att en person i gruppen strax innan fått ett bud om ett dödsfall eller sjukdomsfall i familjen, enligt uppgift till Aftonbladet.
– Därför ville de fram till målet så fort som möjligt och det var den snabbaste vägen, säger en åkare.

Det är garanterat extraordinära omständigheter och diskutionen kring olyckan gör bäst i att avvakta lite saklig fakta!

Att ha bråttom hem kan inte räknas som en extraordinär omständighet tycker jag.
 
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,770133,00.html
SSSK-gruppen visste att isen på olycksplatsen var svag. Men att åka på svaga isar är inte främmande för många. En medlem berättar att det råder en viss machokultur inom klubben.

– Det ska vara lite tufft, lite macho att åka långfärdsskridskor. Man ska minsann klara av att plurra, säger han.

Jaja.. så macho..
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips