Olycka på Kilimanjaro

riskanalys

JoW; sa:
Visst, risken att dö på Kilimanjaro är inte särskillt stor. Ändå är den större än vad jag lite naivt trodde när vi for ner.

Det jag vill att folk tänker på är att det är ett berg, på berg händer olyckor. Problemet på Kilimanjaro är att det inte finns någon fungerade bergsräddning. Händer något så får man hoppas att gruppen man går i behärskar någon form av läkekonst och att de snabbt orkar bära den skadade till ett läger ungefär 6h ifrån den brantare och mer höglänta delen av berget. Från detta läger har man en ungefär 2h lång mycket mycket skumpig ambulansfärd till sjukhus.

/Johan

Hej!
Självklart är det hemskt för den som drabbas av en olycka och jag skickar en tanke till den förolyckades anhöriga.

Vill dock poängtera en sak om riskbedömning som jag ser tendenser till sammanblandning kring, nämligen sannolikhet för att något händer och konsekvenserna om något händer.
En nekel metod för riskanalyser är att ge sannolikehten för att något ska hända ett värde mellan 1 och 5 (5 = sannolikt och 1 = osannolikt). Sen ger man konsekvensen ett anant värde mellan 1 och 5 (1 = liten konsekvens och 5 allvarlig konsekvens).

Multiplicera samman värdena för respejktive risk och får någon risk värdet 25 så är det något man bör värdera vidare och åtgärda.
Olyckan ovan får väl ett mellanvärde, lliten sannolikhet men allvarlig konsekvens.
everest ebstigninig torde få högt värde på båda.

/Patrik

avslutad210712

Gäst
Re: riskanalys

tango; sa:
Hej!
Självklart är det hemskt för den som drabbas av en olycka och jag skickar en tanke till den förolyckades anhöriga.

Vill dock poängtera en sak om riskbedömning som jag ser tendenser till sammanblandning kring, nämligen sannolikhet för att något händer och konsekvenserna om något händer.
En nekel metod för riskanalyser är att ge sannolikehten för att något ska hända ett värde mellan 1 och 5 (5 = sannolikt och 1 = osannolikt). Sen ger man konsekvensen ett anant värde mellan 1 och 5 (1 = liten konsekvens och 5 allvarlig konsekvens).

Multiplicera samman värdena för respejktive risk och får någon risk värdet 25 så är det något man bör värdera vidare och åtgärda.
Olyckan ovan får väl ett mellanvärde, lliten sannolikhet men allvarlig konsekvens.
everest ebstigninig torde få högt värde på båda.

/Patrik

Håller med om att man bör värdera både risken för att något händer och konsekvenserna ifall något händer och sedan måste man bedömma om man är villig att ta "risken för konsekvensen" om man nu kan uttrycka sig så.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Utbildningar

När det gäller skador i magen från klippblock finns det tyvärr inte mycket att göra. Men för övrigt friluftsliv kan man skaffa sig en vildmarksförstahjälpen utbildning. Crossing Latitudes ger denna typ av utbildningar i Sverige via amerikanska NOLS WMI, National Outdoor Leadership School, Wilderness Medicine Institute. Utbildningarna håller hög klass. Jag har gått en grundutbildning och har anmält mig till en större utbildning.

http://www.crossinglatitudes.se

Atlantroddarn,,

RIP

Det är inte kul att höra att en ung kille dör.
Klättrar man berg ska man räkna med risken, man har inget annat val.
Synd bara att ett dödsfall bara blir ett nummer i en statistik!
:( :(

-Christofer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips