Olycka på Hardangervidda 2025

Kopierar en tråd in från fjellforum.no

Är väl känt inom medicinska branschen men för mig var det en nyhet kanske fler är intresserade och skaffar sig lite grundläggande kunskaper och går en HLR kurs tex

Jag var i Breeheimen då detta skedde och var ju oväder mer än detta dygn 2 dog ju även samma vecka i Jotunheimen,vid båda tillfällen har jag ej hittat orsaken till händelseförloppet.

Att nuvarande EU miljölagar om PFAS förbud dvs frånvaron av bra väderskydd i kläder och tält har förhoppningsvis inte orsakat dessa händelser men min erfarenhet gör mig misstänksam när nytt PFAS fritt regnställ(Bergans rabot v2 ett av de bästa som såldes 2025) kylde ner mig så jag fick sätta upp tältet på tidig eftm och in i HB unna med PFAS.

Kopierar en tråd in från fjellforum.no

Är väl känt inom medicinska branschen men för mig var det en nyhet kanske fler är intresserade och skaffar sig lite grundläggande kunskaper och går en HLR kurs tex

Jag var i Breeheimen då detta skedde och var ju oväder mer än detta dygn 2 dog ju även samma vecka i Jotunheimen,vid båda tillfällen har jag ej hittat orsaken till händelseförloppet.

Att nuvarande EU miljölagar om PFAS förbud dvs frånvaron av bra väderskydd i kläder och tält har förhoppningsvis inte orsakat dessa händelser men min erfarenhet gör mig misstänksam när nytt PFAS fritt regnställ(Bergans rabot v2 ett av de bästa som såldes 2025) kylde ner mig så jag fick sätta upp tältet på tidig eftm och in i HB unna med PFAS.
Fundering, jag behöver kolla så jag förstår dig rätt. Du gör alltså en bedömning av att PFAS-förbudet skulle göra att du blev fortare nedkyld? I så fall undrar jag om det är valet av utrustning eller förmåga som orsakar nedkylningen? Jag undrar också hur vi före "goretex" intåg på marknaden kunde klara oss...

Fullständigt obegriplig mening.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Fundering, jag behöver kolla så jag förstår dig rätt. Du gör alltså en bedömning av att PFAS-förbudet skulle göra att du blev fortare nedkyld? I så fall undrar jag om det är valet av utrustning eller förmåga som orsakar nedkylningen? Jag undrar också hur vi före "goretex" intåg på marknaden kunde klara oss...
Han har t o m hävdat i en annan tråd att "vi inte längre kan vara ute i regnväder" pga de PFAS-fria regnkläderna.

Jag har skrivit att det är oklart med olycksorsaken i båda fallen.
Att ytskikten inte är vattenavstötande i den omfattningen längre utan PFAS är självklart för alla som provat och när även tillverkarna säger själva att det är 2 olika produkter med och utan PFAS i regnställ och tält.
Jag har Aldrig fruset så mkt i ett regnställ som mitt nya och jag hade ju funktions T tröja och kortbyxor i syntet och avklippta syntet underställs byxor på benen yllemössa vantar och på fötterna yllelinner+yllestrumpor och moutinerings kängor med foder.
Trotts att jag gick fort i kuperad terräng och med ca 18 kg ryggsäck och hade ätit rejäl frukost på bemannad hytta och åt nötter vid raster kunde jag inte hålla uppe värmen utan var tvungen att sätta upp tältet och äta tidig middag och krypa ner i sovsäcken.

Om du jämför generationen friluftsmänniskor aktiva före 1976, då GoreTex lanserades, med generationen födda efter 1976 (uppväxta med PFAS) ska du se att avsevärt fler av den tidigare generationen har gått hädan, således... 😎

Läser man beskrivningen av Bergans rabat v2 finner man följande statement.
"Rabot V2 Insulated Hybrid Jacket är en fullt utrustad jacka utformad för långa vandringsturer i torrt, kyligt väder."

Dvs att plagget är PFAS-fritt har ingen med den isolerande förmågan att göra om plagget används för det det är till för. PFAS är impregnering för vattenavvisning och inte ett isolerande material.

Jag har skrivit att det är oklart med olycksorsaken i båda fallen.
Att ytskikten inte är vattenavstötande i den omfattningen längre utan PFAS är självklart för alla som provat och när även tillverkarna säger själva att det är 2 olika produkter med och utan PFAS i regnställ och tält.
Jag har Aldrig fruset så mkt i ett regnställ som mitt nya och jag hade ju funktions T tröja och kortbyxor i syntet och avklippta syntet underställs byxor på benen yllemössa vantar och på fötterna yllelinner+yllestrumpor och moutinerings kängor med foder.
Trotts att jag gick fort i kuperad terräng och med ca 18 kg ryggsäck och hade ätit rejäl frukost på bemannad hytta och åt nötter vid raster kunde jag inte hålla uppe värmen utan var tvungen att sätta upp tältet och äta tidig middag och krypa ner i sovsäcken.
Men det kan ju finnas andra skäl till varför du fryser, kanske nåt medicinskt?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.