Olycka med trangiakök och elever igen

Varför ska man skita i den?

Det fungerar ju såvitt jag vet likadant t.ex. på kemilektioner när man använder natrium eller kalium. Varje labbgrupp får gå fram till katedern och få sin lilla bit natrium, man låter inte eleverna ta fritt ur burken.

Varför skulle matlagning med trangiakök bli meningslöst bara för att man lär eleverna att brännaren ska lyftas ur köket när den fylls på?
 
Jag tycker ju att den enkla lösningen med sprit-trangia är att inte ge eleverna flaskan. Brännarna ska fyllas på en särskild plats 5-10 meter bort från köken så brännaren måste bäras dit för att fyllas.

Där har man också lämpligen en mätkopp att fylla med så man inte fyller mer eller mindre än vad som behövs. (Det bör ju inte vara några problem att empiriskt prova sig fram till hur mycket som behövs.)

Menar du också att det är viktigt att använda säkerhetsflaskan?

Jag förstår inte riktigt eftersom när den här frågan diskuteras här på forumet så verkar det som det inte är så många som kommenterar just säkerhetsflaskans betydelse.
 
Antingen måste du ta eget ansvar, eller så är övningen meningslös. Det är knappast ”makaronkoket” i sig som är värdefullt att lära.

Det som är syftet med de här friluftsövningarna är ju att lära eleverna att vistas ute i naturen. Att man faktiskt kan äta och sova ute i naturen, utan att behöva en stuga med kök, tak och säng.

Det är inte att lära sig hur man fyller på en spritbrännare som är huvudsyftet.

Menar du verkligen att 12-13-åringar ska "ta eget ansvar" i skolan?
 
Menar du också att det är viktigt att använda säkerhetsflaskan?

Jag förstår inte riktigt eftersom när den här frågan diskuteras här på forumet så verkar det som det inte är så många som kommenterar just säkerhetsflaskans betydelse.

Jag menar att det är viktigare att lära eleverna att brännaren ska lyftas ur köket med handen innan man fyller den är att använda säkerhetsflaskan.

Även om man har säkerhetsflaskan så är det dumt att fylla på en brännare som inte slocknat. Visst, man slipper eldkastaren, men den som häller kanske rycker av uppflammandet och spiller sprit över stora ytor och det blir rätt tråkiga konsekvenser av det också.
 
Det som är syftet med de här friluftsövningarna är ju att lära eleverna att vistas ute i naturen. Att man faktiskt kan äta och sova ute i naturen, utan att behöva en stuga med kök, tak och säng.

Det är inte att lära sig hur man fyller på en spritbrännare som är huvudsyftet.

Menar du verkligen att 12-13-åringar ska "ta eget ansvar" i skolan?
Det blir nog väldigt korta utevistelser om man inte klara av att hantera ett kök så att man kan laga mat.
 
Ja men det handlar ju om övning.

På samma sätt som den som ska ta körkort behöver göra en massa övning med handledare i bilen så behöver ju skolelever som ska lära sig laga mat på stormkök öva ett antal gånger med "handledare".

Och eftersom såna här övningar i skolan kanske bara sker 1-2 gånger per termin så är det ju inte tänkt att eleverna efter en enda lektion ska kunna ge sig ut på egen hand. På samma sätt som det inte räcker med att ha övningskört en gång för att kunna köra bil på egen hand.
 
Avvikande åsikt

Ja men det handlar ju om övning.

På samma sätt som den som ska ta körkort behöver göra en massa övning med handledare i bilen så behöver ju skolelever som ska lära sig laga mat på stormkök öva ett antal gånger med "handledare".

Jag anser att det borde vara möjligt att lära ut hur man hanterar ett spritkök på en lektion.

Att jämföra med att köra bil är väldigt överdrivet!!
 
Jag anser att det borde vara möjligt att lära ut hur man hanterar ett spritkök på en lektion.

Ja visst är det möjligt, men det är inte målet med dessa lektioner.

Det är det som är grejen. För skolan handlar det om att låta eleverna prova på friluftsliv, inte att utbilda dem för att klara av det på egen hand.

De elever som blir intresserade av friluftsliv lär sig sen mer på egen hand, via friluftsfrämjandet, scouterna eller nån annan friluftsorganisation. Men skolans mål är inte att utbilda fullfjädrade fjällvandrare, det är att låta eleverna prova på.
 
Tja ...

Ja visst är det möjligt, men det är inte målet med dessa lektioner.
Det är det som är grejen. För skolan handlar det om att låta eleverna prova på friluftsliv, inte att utbilda dem för att klara av det på egen hand.

Så här ser målformuleringen ut i grundskolan:
"ha grundläggande
kunskaper om friluftsliv samt känna till principerna för allemansrätten.”

”kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider.”
I gymnasieskolan:
”fördjupar sina kunskaper om och i idrott och friluftsliv samt lär sig att ta ansvar för och utnyttja naturen för rekreation och friluftsliv.”
Eleven skall dessutom ” ha kunskap om samt
ha genomfört och upplevt olika former av friluftsliv.”


Hur man skall kunna nå dom målen utan att kunna laga mat på någon form av kök begriper inte jag.
 
Så här ser målformuleringen ut i grundskolan:
"ha grundläggande
kunskaper om friluftsliv samt känna till principerna för allemansrätten.”

”kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider.”
I gymnasieskolan:
”fördjupar sina kunskaper om och i idrott och friluftsliv samt lär sig att ta ansvar för och utnyttja naturen för rekreation och friluftsliv.”
Eleven skall dessutom ” ha kunskap om samt
ha genomfört och upplevt olika former av friluftsliv.”


Hur man skall kunna nå dom målen utan att kunna laga mat på någon form av kök begriper inte jag.

Du behöver inte ens laga mat för att nå de målen.

Vad är der du ser som gör att målen inte kan nås om de inte kan laga mat på ett kök?



Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Tolkningsfråga

Kunna planera och genomföra......

Anser man att man nått målen om eleverna kan vistas utanför skolgården i 4 timmar så är din invändning rätt. Jag tolkar det som att man skall kunna vistas i naturen åtminstone en dag och då behöver man laga mat.

Eller räcker det kanske med att kommunen kör ut mat från centralköket?

Eftersom vi tolkar det så olika så kanske SÖ skulle formulera målen i konkreta mätbara termer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...