Oljeverket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så går det när vinstmaximeringen för elbolagen blåser oss konsumenter!
Spännande läsning i ämnet hittar du här:
Totalfjaskot den 7 år försenade sydvästänken som ökar överföringskapaciteten mellan energiområde 3 och 4 med 25%
 
Sitter nu och läser här under tiden som jag provar ett par vandringsskor med sula tillverkad av olja,Gore-Tex med flour osv.
Intresant att se att många delar min uppfattning som jag delgivit i tråd om vindkraft att ´Miljöpartiet´är det lilla partiet som med stödröster är kvar i riksdagen val efter val.Deras motion om än mer vinklad debatt i nyhetsprogram var ju ett pikantinslag i nyhetssändingarna som partistyrelsen ej gillade men de har ju redan en stor del av alla journalisterna på sin sida.
Det lilla landet Sverige har ju ej råd med deras Invandringspolitik än mindre med deras Energipolitik och definitivt ej med båda samtidigt.
Det stora klimat hotet kommer ju från befolkningstillväxten tex nu med 11 barnsfar i repotage från Afganistan flykting i Pakestan i inslag på TV 4 i kväll,alla utvecklingsländer med befolkning som får del av ekonomisk utveckling och har som största mål att köpa en fosildriven bil för att slippa gå och cykla på vägar som vi här skulle kalla kostigar.
Miljöpartiet har stor framgång i att få oss som ej har råd med en Elbil som har lång räckvid och är bekväm och krocksäker och definivt ej brandsäker,att vi får åka kollektivt med flera timmars extra arbetstid per dag eller cykla med livet som insats i storstad på vintern.De själva reser ju med tåg på arbetstid till sina ´jobb´och gör besök i ´Verkligheten ´där de sprider sina visioner i intervjuer i media tex eller träffar väljare som vill ha en snabb klimatomställning men som ej får reda på kostnaderna före val men när de ska tanka fordonet för att kunna åka till jobbet eller betala fakturan för att få el i huset och slippa hugga ved för att ej frysa ihjäl och låst in sig med värmepump som kräver mkt el.
Kraftbolagen kontrar med att den som laddar Elbilen får betala ett högre Elpris på hela förbrukningen för att de ska kunna levera ström i läge av Toppbelastning på hela elnätet då de tvingas köpa dyrare stöm i EU.
Trafikverket gör planer för vägnätet för drivmedelspriser på 50 kr litern enl. Eko inslag på radio.
 
Sitter nu och läser här under tiden som jag provar ett par vandringsskor med sula tillverkad av olja,Gore-Tex med flour osv.
Intresant att se att många delar min uppfattning som jag delgivit i tråd om vindkraft att ´Miljöpartiet´är det lilla partiet som med stödröster är kvar i riksdagen val efter val.Deras motion om än mer vinklad debatt i nyhetsprogram var ju ett pikantinslag i nyhetssändingarna som partistyrelsen ej gillade men de har ju redan en stor del av alla journalisterna på sin sida.
Det lilla landet Sverige har ju ej råd med deras Invandringspolitik än mindre med deras Energipolitik och definitivt ej med båda samtidigt.
Det stora klimat hotet kommer ju från befolkningstillväxten tex nu med 11 barnsfar i repotage från Afganistan flykting i Pakestan i inslag på TV 4 i kväll,alla utvecklingsländer med befolkning som får del av ekonomisk utveckling och har som största mål att köpa en fosildriven bil för att slippa gå och cykla på vägar som vi här skulle kalla kostigar.
Miljöpartiet har stor framgång i att få oss som ej har råd med en Elbil som har lång räckvid och är bekväm och krocksäker och definivt ej brandsäker,att vi får åka kollektivt med flera timmars extra arbetstid per dag eller cykla med livet som insats i storstad på vintern.De själva reser ju med tåg på arbetstid till sina ´jobb´och gör besök i ´Verkligheten ´där de sprider sina visioner i intervjuer i media tex eller träffar väljare som vill ha en snabb klimatomställning men som ej får reda på kostnaderna före val men när de ska tanka fordonet för att kunna åka till jobbet eller betala fakturan för att få el i huset och slippa hugga ved för att ej frysa ihjäl och låst in sig med värmepump som kräver mkt el.
Kraftbolagen kontrar med att den som laddar Elbilen får betala ett högre Elpris på hela förbrukningen för att de ska kunna levera ström i läge av Toppbelastning på hela elnätet då de tvingas köpa dyrare stöm i EU.
Trafikverket gör planer för vägnätet för drivmedelspriser på 50 kr litern enl. Eko inslag på radio.

Du blandar ihop frågor som har absolut ingenting med varandra att göra och din bild av att det är utvecklingsländerna som är hotet mot klimatet är både historielös och ansvarslös.
 
Du blandar ihop frågor som har absolut ingenting med varandra att göra och din bild av att det är utvecklingsländerna som är hotet mot klimatet är både historielös och ansvarslös.

Utvecklingsländerna är inte hotet men innan de blivit någorlunda jämlika i många frågor så ligger deras klimatfrågor rätt långt ner på deras agenda – så är det i ganska många länder på vårt klot.

Litegrann som råmaterial till batterier, medianåldern är ca 18 år i Kongo Kinshasa, under ett antal år har det där i området och närliggande områden dödats ca 2 miljoner människor (Hitler dödade totalt runt 5,5-6 miljoner i jämförelse) pga. jakten på billiga råvaror.

Hur mycket bryr vi oss om att våra elbilar till stor del består av barnarbete och sk. Blodsmetaller – står det något om detta någonstans – eller gynnar det inte vår ”miljöagenda”.

Vi är dessutom mycket glada att vi kan köpa, tillverka och bli av med allt skit – billigt, som inte passar in hos oss för att vi ”värnar” om miljön, etik och moral.

Att vi dessutom ”gillar” iden om att det är kaos i dessa länder så skapas samtidigt otryggheten att bo där, vilket skapar immigration till oss.

Så ja – frågorna hänger ihop
 
Jag gillar att vandra och gör det gärna i Jämtland. Vålådalen är en av mina favoritplatser, på tal om att diskutera saker under ämnet Miljö...
Lunndörrsfjällen är någonting jag vill utforska mer.
 
Man får tänka på att man inte kan skicka norrlandselen hur långt som helst utan att det blir förluster. Kan bli ganska dyrt o ställer väldigt höga krav på kraftnätet. Teoretiskt kan man skicka ström till Skåne från luleälven men det innebär en hel del förluster.
 
med de priserna i söder som gäller i Norr skulle det ej löna sig att sända elen söder över så stora är förlusterna i elnätet därav är Södra SV helt beroende av de fåtal reaktorer som finns kvar är i drift om nästan all ska importeras till priser som Industrin och hushåll kan betala
 

clindh

Forumvärd
Adminnot: jag har förtydligat fokus för detta forum lite som syns i beskrivningen under forumnamnet. Forumet ligger ju under rubriken "Ute i naturen" och syftet är att diskutera sådant som har direkt koppling på naturen vi utövar friluftslivet i och annat som direkt rör dess ekologi, biotoper odyl.

Det är förstås så att i princip allt vi människor tar oss för i slutändan påverkar naturen, men då får vi ännu ett "Fritt Forum" så vi vill fokusera detta forum lite mer så det blir närmare kopplat mot friluftslivet, och undvika de tradiga politiska ställningskrigen, personpåhopp, generella diskussioner om t.ex kraftproduktion och -distribution, elpriser och annat.

Därmed stängs denna tråd.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.