Oljeverket

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Norra Sverige producerar mer el än de förbrukar och säljer väl ofta till Norge och Finland. Men eftersom kapaciteten till södra delarna av Sverige är för liten så kan de inte sälja allt de behöver dit.

Kontentan blir att stora delar av den el som produceras i norra Sverige säljs till andra länder, och istället får södra Sverige köpa från Polen och Tyskland.
 
Till att börja med ska man vara försiktig med att förutsätta att beslutsfattare än inkompetenta idioter bara för att de inte fattar det beslut man själv helst vill se. Jag tror nog att ansvariga politiker är väldigt väl medvetna om skillnaden mellan effekt och energi, samt om vilken överföringskapacitet som finns var etc. Att det sedan inte bara är att sätta ned foten, peka med hela banden och säga "Bygg ett kraftverk där och en rejäl kraftledning här" i en demokrati är en annan sak. Och vi kanske ska vara glada för det...

Sedan är det som andra varit inne på inte så att oljekraftverket körs för att sverige har elbrist utan för att europeiska kontinenten har det. Så vill man klaga på dumma politiker så ta först ett snack med de i polen och tyskland som gjort sig beroende av rysk gas.

För det tredje: En hel del av den elslukande nyetableringen i norrland passar som hand i handske med vindkraftutbyggnad i samma elnätsområde. I hybritprocessen är ju en buffert i form av vätgasproduktion redan inbyggd. Det innebär att verket kan köra vätgasproduktion för fullt när man har god tillgång på (just då) billig vindkraftsel och ta av bufferten när spotpriset är högt.
 
... Att det sedan inte bara är att sätta ned foten, peka med hela banden och säga "Bygg ett kraftverk där
och en rejäl kraftledning här" i en demokrati är en annan sak. Och vi kanske ska vara glada för det...
Det är där som du och jag har olika åsikter om vad som i slutänden är bäst för helheten, nationen Sverige.
Våra känslo- och återvalsoro-styrda politiker har delegerat ner vetorätten för långt, långt under den nivå
som sätter "bäst för helheten" / "bäst för nationen" främst. Och då får vi möjligheterna till den nuvarande
situationen med politiska småpåvar som utövar en utpressarpolitik långt utöver sitt väljarunderlag - vilket
i slutändan bevisligen har saboterat helheten för landets väl och framtid.
/Odd
 
Det är där som du och jag har olika åsikter om vad som i slutänden är bäst för helheten, nationen Sverige.
Våra känslo- och återvalsoro-styrda politiker har delegerat ner vetorätten för långt, långt under den nivå
som sätter "bäst för helheten" / "bäst för nationen" främst. Och då får vi möjligheterna till den nuvarande
situationen med politiska småpåvar som utövar en utpressarpolitik långt utöver sitt väljarunderlag - vilket
i slutändan bevisligen har saboterat helheten för landets väl och framtid.
/Odd

Ärligt talat så vet jag inte vad som i slutänden är bäst för nationen Sverige (eller om vi nu lyfter blicken: för den globala miljön på vilken Sveriges påverkan förvisso är liten i procent men inte noll)
Det är ju inte så att det finns en uppenbar lösning på energibehovet som inte drar med sig betydande nackdelar någonstans, för någon, någongång.

Men jag förstår inte riktigt din kritik mot det politiska systemet här. Det är sant att demokratiskt valda politiker alltid är bakbundna av den rådande opinionen. (Vare sig den är välinformerad eller inte) Och ja, det betyder att svåra beslut , beslut där någon kommer bli förbannad vad man än beslutar, kan dra ut på tiden.

Men vad är alternativet? Det skulle väl i så fall vara beslutsfattare med större befogenhet att köra över opinionen och lokala intressen. Mer peka med hela handen med andra ord.

Jag törs lova dig att de första att bli överkörda av starkare beslutsfattare är precis samma grupper som är möjliga att köra över idag. Deras drag skulle knappast vara att bygga nya kärnreaktorer i södra sverige utan att raskt bygga såväl stora vindkraftsparker i väljarglesa områden som att dämma upp några älvar till och bygga några feta kraftledningsgator söderut.

Be careful what you wish for.
 
Till att börja med ska man vara försiktig med att förutsätta att beslutsfattare än inkompetenta idioter bara för att de inte fattar det beslut man själv helst vill se. Jag tror nog att ansvariga politiker är väldigt väl medvetna om skillnaden mellan effekt och energi, samt om vilken överföringskapacitet som finns var etc. Att det sedan inte bara är att sätta ned foten, peka med hela banden och säga "Bygg ett kraftverk där och en rejäl kraftledning här" i en demokrati är en annan sak. Och vi kanske ska vara glada för det...

Sedan är det som andra varit inne på inte så att oljekraftverket körs för att sverige har elbrist utan för att europeiska kontinenten har det. Så vill man klaga på dumma politiker så ta först ett snack med de i polen och tyskland som gjort sig beroende av rysk gas.

För det tredje: En hel del av den elslukande nyetableringen i norrland passar som hand i handske med vindkraftutbyggnad i samma elnätsområde. I hybritprocessen är ju en buffert i form av vätgasproduktion redan inbyggd. Det innebär att verket kan köra vätgasproduktion för fullt när man har god tillgång på (just då) billig vindkraftsel och ta av bufferten när spotpriset är högt.
Verkar som vi har 8 ingenjörer i riksdagen.

Min gissning är att övriga har svårt att ens skilja mellan spänning och effekt.

Problemet är väl snarare att vi har haft ett tankeförbud mot ett visst kraftslag sedan 1980, och sedan låtit ett litet enfrågeparti styra hela energipolitiken. Det enfrågepartiet borde ju egentligen hetat Antikärnkrafts-partiet, för när du synar dem i sömmarna så är det, och har alltid varit deras hjärtefråga.
Det finns ett fåtal medlemmar i det partiet som faktiskt sätter miljön högst på agendan och som försöker förespråka att vi använder de energislag som är bäst för miljön och ger oss ett fungerande elnät, rimliga priser osv men de personerna är hårt marginaliserade eftersom de inte förstått att man inte får vara för kärnkraft i det s.k. Miljöpartiet.
 
Verkar som vi har 8 ingenjörer i riksdagen.

Min gissning är att övriga har svårt att ens skilja mellan spänning och effekt.

Problemet är väl snarare att vi har haft ett tankeförbud mot ett visst kraftslag sedan 1980, och sedan låtit ett litet enfrågeparti styra hela energipolitiken. Det enfrågepartiet borde ju egentligen hetat Antikärnkrafts-partiet, för när du synar dem i sömmarna så är det, och har alltid varit deras hjärtefråga.
Det finns ett fåtal medlemmar i det partiet som faktiskt sätter miljön högst på agendan och som försöker förespråka att vi använder de energislag som är bäst för miljön och ger oss ett fungerande elnät, rimliga priser osv men de personerna är hårt marginaliserade eftersom de inte förstått att man inte får vara för kärnkraft i det s.k. Miljöpartiet.

"Tankeförbudslagen" har varit avskaffad sedan ganska lång tid tillbaka så man får nog hitta en annan förklaring.

För egen del är jag ganska övertygad om att riksdagspolitikerna har goda möjligheter och erfarenhet av att sätta sig in i de olika frågor som man måste ta ställning till trots att man saknar personlig bakgrund. Ingen kan vara expert inom alla områden som berör Riksdagen.

Ett tiotal ingenjörer av 349 är väl inte orimligt få? Jag är övertygad om att ingenjörerna är lika lämpade att sätta sig in i sjukförsäkringsfrågor som en icke ingenjör är att sätta sig in i frågor rörande energiförsörjning.
 
... Men vad är alternativet? Det skulle väl i så fall vara beslutsfattare med större befogenhet att köra över
opinionen och lokala intressen. Mer peka med hela handen med andra ord. Jag törs lova dig att de första
att bli överkörda av starkare beslutsfattare är precis samma grupper som är möjliga att köra över idag.
Deras drag skulle knappast vara att bygga nya kärnreaktorer i södra sverige utan att raskt bygga såväl
stora vindkraftsparker i väljarglesa områden som att dämma upp några älvar till och bygga några feta
kraftledningsgator söderut. ...
Och? Var är problemet - om det är hela landets tillväxt, utveckling och välfärd som står på spel? Det måste
väl ändå vara folkflertalets liv, arbete, försörjning och välmående som skall främjas och prioriteras? Inte
fåprocentarnas... Du skriver själv att "Sveriges påverkan förvisso är liten" på världen som helhet, och då
är det ju bara att se till oss själva i första hand - och när de där stora drakarna har genomfört eventuella
civilisationsbegränsningar, då kan vi ställa oss i deras kö. Det finns inget som kräver att lilla obetydliga
Sverige alltid ska vara först med allt. Vi kan helt enkelt vänta med att börja titta ut på omvärlden - tills när
vi fått ordning på vår egen energiproduktion - med en landstäckande leveranssäkerhet och prisstabilitet.
Planeringsbart och fossilfritt... IMHO och YMMV - naturligtvis.
/Odd
 
Det här är helt klart en väldigt viktig fråga! Jag instämmer mer eller mindre i flertalet inlägg. Men jag undrar verkligen om det är en fråga och diskussion som hör/bör höra hemma på Utsidan(?). Finns kanske mer passande forum för sådan diskussion?

:
 
Ja, nu har man fått en massa information om hur politiker kan tänka och en del verkar ha ganska så professionella svar, ja jag har inget att tillägga, men lite svar har man fått. Lite okontroversiellt ibland, men pengarna styr...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.