Mineraloljor har förmågan att få trä ta till sig svamp, att organiska oljor som olivolja och linolja förordas för träföremål har mångårig erfarenhet bakom sig- En impregnering av träföremål med linolja är ingen hastprocess som görs på en kvart. Vill du ha så snabbt resultat bör du lackera med en syntetisk klarlack eller doppa i klar plast. Upprepade linoljestrykningar med torktid emellan gör att du kan få en bonad yta.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Olja till knivskaft
- Trådstartare granbom
- Start datum
Använder kokt linolja och terpentin 50/50 på vanliga träsorter. På hårda oljiga träer en skvätt vanlig matolja. Gjort ett 10-tal knivar med den metoden utan problem. Håller efter knivarna med vanliga matolja i den mån det behövs. Aldrig haft problem, trots att jag ofta slarvar och har knivarna förvarade i läderslidorna och är rätt omild med dem. Någon gång har jag haft en kniv som börjat kännas klibbig efter några år (tvärsågad masur) då fick jag gnugga upp den med vanlig matolja så blev den ok igen.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har studerat kemiskt kunnigas underbara förklaringar om linolja mm på det saligt insomnade träbåtsakuten.
Rå kallpressad linolja (och den vad jag förstår asiatiska varianten tungolja) har så små molekyler att den med lätthet tränger in och impregnerar och skyddar trä mot fukt (tränger ut och byter plats med fukten, minskar rörelserna i trät därefter som bonus då det inte torkar isär lika mycket). Rostskydd på metall mm tränger ju inte in utan reagerar väl mest med rosten och oxiderar?
Terpentin tillför inget till olja vid impregnering (lösningsmedel som tillsätts av fabrikanter är mest för att göra produkten billigare, men man får gå fler gånger med inoljningen).
Man ser ganska snabbt att torrt trä suger in rå linolja och så blir ytan torr igen, då får man upprepa tills det är mättat. Då kan man torka av överflödig olja (ev. med T-röd, det brukar jag ta när jag snabbt vill kunna fernissa på båten med linoljefernissa) och sedan så oxiderar/härdar oljan långsamt inne i träet (den torkar inte via avdunstning som plastfärg gör).
Kokt olja blir ibland som en halvseg fernissa, tränger in lite grand, men härdar med ett tunt skikt på ytan (men aldrig riktigt hårt, skyddar trä men lite impregnering en bit in och med lite yta). Riktig fernissa innehåller siccativ som för att den skapar en torr hård blank yta. Här kan nog terpentin påverka och man brukar ibland använda lite utspädd fernissa till första lagren för att få tunna lager att kunna mellanslipa träresning, innan man jobbar med de blanka lagren.
Fördelen med linolja som ytskydd är att man kan ha en vis inträngning genom den inte helt slutna ytan av rå kallpressad linolja för att fräscha upp träet efter slitage. På pigmenterad linoljefärg blir det lätt ett "kritat" utseende med åren, ytan behöver då inte skrapas om den fäster bra (vilket den brukar göra då den ju trängt in lite i träet, och inte bara har torkat som ett skal utanpå). Man kan då förbättra färgen till "nymålat" bara med att borsta av och olja in den med rå linolja, eller stryka på ett tunt färgskikt om man behöver, utan att skrapa.
Kemisterna förordade rå linolja eller tungolja för impregneringskydd av trä, alla andra oljor har längre molekylkedjor, och det är det som kokning och värmning tillför. Rå kallpressad linolja behöver inte värmas för träbehandlng men kan vara mer lätthanterlig i kalla temperaturer om den värms lite, kanske vinner de med längre kedjor mer på det.
Vill man ha en hård tät yta är fernissa eller annat bra, men vinsten med olja är att det är lätt att bättra på skyddet med ny olja.
Kokt linolja är inte dåligt men ett mellanting som jag uppfattat som en bas för tillverkning av linoljefärg i första hand (och kanske metallskydd där impregnering inte är aktuellt). Den oxiderar/härdar nog lite snabbare dessutom, men sugs inte in i träet och försvinner från ytan på samma sätt som rå.
Så använder jag linolja.
Här finns en manual och en liten del av träbåtsakutens linoljekunskap som pdf.
grisslan.blogspot.com
Rå kallpressad linolja (och den vad jag förstår asiatiska varianten tungolja) har så små molekyler att den med lätthet tränger in och impregnerar och skyddar trä mot fukt (tränger ut och byter plats med fukten, minskar rörelserna i trät därefter som bonus då det inte torkar isär lika mycket). Rostskydd på metall mm tränger ju inte in utan reagerar väl mest med rosten och oxiderar?
Terpentin tillför inget till olja vid impregnering (lösningsmedel som tillsätts av fabrikanter är mest för att göra produkten billigare, men man får gå fler gånger med inoljningen).
Man ser ganska snabbt att torrt trä suger in rå linolja och så blir ytan torr igen, då får man upprepa tills det är mättat. Då kan man torka av överflödig olja (ev. med T-röd, det brukar jag ta när jag snabbt vill kunna fernissa på båten med linoljefernissa) och sedan så oxiderar/härdar oljan långsamt inne i träet (den torkar inte via avdunstning som plastfärg gör).
Kokt olja blir ibland som en halvseg fernissa, tränger in lite grand, men härdar med ett tunt skikt på ytan (men aldrig riktigt hårt, skyddar trä men lite impregnering en bit in och med lite yta). Riktig fernissa innehåller siccativ som för att den skapar en torr hård blank yta. Här kan nog terpentin påverka och man brukar ibland använda lite utspädd fernissa till första lagren för att få tunna lager att kunna mellanslipa träresning, innan man jobbar med de blanka lagren.
Fördelen med linolja som ytskydd är att man kan ha en vis inträngning genom den inte helt slutna ytan av rå kallpressad linolja för att fräscha upp träet efter slitage. På pigmenterad linoljefärg blir det lätt ett "kritat" utseende med åren, ytan behöver då inte skrapas om den fäster bra (vilket den brukar göra då den ju trängt in lite i träet, och inte bara har torkat som ett skal utanpå). Man kan då förbättra färgen till "nymålat" bara med att borsta av och olja in den med rå linolja, eller stryka på ett tunt färgskikt om man behöver, utan att skrapa.
Kemisterna förordade rå linolja eller tungolja för impregneringskydd av trä, alla andra oljor har längre molekylkedjor, och det är det som kokning och värmning tillför. Rå kallpressad linolja behöver inte värmas för träbehandlng men kan vara mer lätthanterlig i kalla temperaturer om den värms lite, kanske vinner de med längre kedjor mer på det.
Vill man ha en hård tät yta är fernissa eller annat bra, men vinsten med olja är att det är lätt att bättra på skyddet med ny olja.
Kokt linolja är inte dåligt men ett mellanting som jag uppfattat som en bas för tillverkning av linoljefärg i första hand (och kanske metallskydd där impregnering inte är aktuellt). Den oxiderar/härdar nog lite snabbare dessutom, men sugs inte in i träet och försvinner från ytan på samma sätt som rå.
Så använder jag linolja.
Här finns en manual och en liten del av träbåtsakutens linoljekunskap som pdf.
Grisslans linoljeskola
Kallpressad svensk rå linolja av standardkvalitet från Claessons i Göteborg. De säljer även "prima" som är ännu ljusare. En träbåt mår...
Bilagor
Senast ändrad:
Jag förstår inte det där med att det aldrig torkar! Mina knivskaft/yxskaft/verktyg torkar på några dagar, vad gör ni med era skaft? Om man kör en dålig linolja och lämnar ett tjockt lager utanpå så kan jag förstå det men det är ju inte en linoljefärg som skall sitta utanpå skaftet utan en olja som skall in i träbiten. Finishen polerar jag upp med bivax.
Torkar/oxiderar/härdar gör oljan, men man vill kanske att trät ska vara mättat med olja för bästa impregnering, och då får man sedan när det inte tar emot mer olja torka av överflödet på ytan och sedan vänta någon vecka i rumstemperatur om det är rå linolja.Jag förstår inte det där med att det aldrig torkar! Mina knivskaft/yxskaft/verktyg torkar på några dagar, vad gör ni med era skaft? Om man kör en dålig linolja och lämnar ett tjockt lager utanpå så kan jag förstå det men det är ju inte en linoljefärg som skall sitta utanpå skaftet utan en olja som skall in i träbiten. Finishen polerar jag upp med bivax.
Därefter känns träytan helt "torrt".
Men torkar, som att något avdunstar och blir torrt, är nog fel begrepp (men jag är inte säker på definitionen).
Ytan kan man sedan få till få på flera sätt, vax är nog ett trevligt vis att polera det på.
Det är ju skillnad på skydd av impregnering på djupet, och skydd som ett ytskikt, de båda kan ju kombineras eller vara var för sig.
Uppgifterna om mineraloljan har jag fått av vår extraslöjdslärare och återfunnit i någon slöjdbok.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg