Olja till knivskaft

Mineraloljor har förmågan att få trä ta till sig svamp, att organiska oljor som olivolja och linolja förordas för träföremål har mångårig erfarenhet bakom sig- En impregnering av träföremål med linolja är ingen hastprocess som görs på en kvart. Vill du ha så snabbt resultat bör du lackera med en syntetisk klarlack eller doppa i klar plast. Upprepade linoljestrykningar med torktid emellan gör att du kan få en bonad yta.
 
Använder kokt linolja och terpentin 50/50 på vanliga träsorter. På hårda oljiga träer en skvätt vanlig matolja. Gjort ett 10-tal knivar med den metoden utan problem. Håller efter knivarna med vanliga matolja i den mån det behövs. Aldrig haft problem, trots att jag ofta slarvar och har knivarna förvarade i läderslidorna och är rätt omild med dem. Någon gång har jag haft en kniv som börjat kännas klibbig efter några år (tvärsågad masur) då fick jag gnugga upp den med vanlig matolja så blev den ok igen.
 
Jag har studerat kemiskt kunnigas underbara förklaringar om linolja mm på det saligt insomnade träbåtsakuten.

Rå kallpressad linolja (och den vad jag förstår asiatiska varianten tungolja) har så små molekyler att den med lätthet tränger in och impregnerar och skyddar trä mot fukt (tränger ut och byter plats med fukten, minskar rörelserna i trät därefter som bonus då det inte torkar isär lika mycket). Rostskydd på metall mm tränger ju inte in utan reagerar väl mest med rosten och oxiderar?

Terpentin tillför inget till olja vid impregnering (lösningsmedel som tillsätts av fabrikanter är mest för att göra produkten billigare, men man får gå fler gånger med inoljningen).
Man ser ganska snabbt att torrt trä suger in rå linolja och så blir ytan torr igen, då får man upprepa tills det är mättat. Då kan man torka av överflödig olja (ev. med T-röd, det brukar jag ta när jag snabbt vill kunna fernissa på båten med linoljefernissa) och sedan så oxiderar/härdar oljan långsamt inne i träet (den torkar inte via avdunstning som plastfärg gör).

Kokt olja blir ibland som en halvseg fernissa, tränger in lite grand, men härdar med ett tunt skikt på ytan (men aldrig riktigt hårt, skyddar trä men lite impregnering en bit in och med lite yta). Riktig fernissa innehåller siccativ som för att den skapar en torr hård blank yta. Här kan nog terpentin påverka och man brukar ibland använda lite utspädd fernissa till första lagren för att få tunna lager att kunna mellanslipa träresning, innan man jobbar med de blanka lagren.

Fördelen med linolja som ytskydd är att man kan ha en vis inträngning genom den inte helt slutna ytan av rå kallpressad linolja för att fräscha upp träet efter slitage. På pigmenterad linoljefärg blir det lätt ett "kritat" utseende med åren, ytan behöver då inte skrapas om den fäster bra (vilket den brukar göra då den ju trängt in lite i träet, och inte bara har torkat som ett skal utanpå). Man kan då förbättra färgen till "nymålat" bara med att borsta av och olja in den med rå linolja, eller stryka på ett tunt färgskikt om man behöver, utan att skrapa.

Kemisterna förordade rå linolja eller tungolja för impregneringskydd av trä, alla andra oljor har längre molekylkedjor, och det är det som kokning och värmning tillför. Rå kallpressad linolja behöver inte värmas för träbehandlng men kan vara mer lätthanterlig i kalla temperaturer om den värms lite, kanske vinner de med längre kedjor mer på det.
Vill man ha en hård tät yta är fernissa eller annat bra, men vinsten med olja är att det är lätt att bättra på skyddet med ny olja.
Kokt linolja är inte dåligt men ett mellanting som jag uppfattat som en bas för tillverkning av linoljefärg i första hand (och kanske metallskydd där impregnering inte är aktuellt). Den oxiderar/härdar nog lite snabbare dessutom, men sugs inte in i träet och försvinner från ytan på samma sätt som rå.

Så använder jag linolja.
Här finns en manual och en liten del av träbåtsakutens linoljekunskap som pdf.
 

Bilagor

  • Marilyn - Linoljeskola.pdf
    63 KB · Visningar: 290
Senast ändrad:
Jag förstår inte det där med att det aldrig torkar! Mina knivskaft/yxskaft/verktyg torkar på några dagar, vad gör ni med era skaft? Om man kör en dålig linolja och lämnar ett tjockt lager utanpå så kan jag förstå det men det är ju inte en linoljefärg som skall sitta utanpå skaftet utan en olja som skall in i träbiten. Finishen polerar jag upp med bivax.
 
Jag förstår inte det där med att det aldrig torkar! Mina knivskaft/yxskaft/verktyg torkar på några dagar, vad gör ni med era skaft? Om man kör en dålig linolja och lämnar ett tjockt lager utanpå så kan jag förstå det men det är ju inte en linoljefärg som skall sitta utanpå skaftet utan en olja som skall in i träbiten. Finishen polerar jag upp med bivax.
Torkar/oxiderar/härdar gör oljan, men man vill kanske att trät ska vara mättat med olja för bästa impregnering, och då får man sedan när det inte tar emot mer olja torka av överflödet på ytan och sedan vänta någon vecka i rumstemperatur om det är rå linolja.
Därefter känns träytan helt "torrt".
Men torkar, som att något avdunstar och blir torrt, är nog fel begrepp (men jag är inte säker på definitionen).

Ytan kan man sedan få till få på flera sätt, vax är nog ett trevligt vis att polera det på.
Det är ju skillnad på skydd av impregnering på djupet, och skydd som ett ytskikt, de båda kan ju kombineras eller vara var för sig.
 
Mineralolja till skärbrädor.
Till knivsaft "teakolja" eller linolja o terpentin. behandla upprepade gånger eller låt stå och dra in.
Ett bra vax efter oljan torkat.
Tar fram ådringen i träet och är vad man använt på vapenstockar i eviga tider.
/John
 
Ballistol är en bra "knivolja". Eftersom den är säker för livsmede3lshantering använder jag den regelbundet till bladen på mina kolstålsknivar och har de träskaft får sig även detta en smorning liksom, i förekommande fall, läderslidan. En olja till hela kitet, enklare blir det lnappast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
i-or Olja eller vax till GTX-kängor? Utrustning allmänt 2
Frejas matte Tät flaska för olja 1 liter Utrustning allmänt 8
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.