Olja på min gore-tex jacka

Har en haglöfs heli II som jag råkat få olja (troligen motorolja) på. Finns det något sätt att få bort den utan att man skadar jackan?

En blandning med

vatten och alkohol borde få bort fläcken. Om det även skadar goretexen eller tyget vet jag inte men skulle inte tro det. Prova först på t ex en fåll för att inte göra problemet större.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
När jag fick olja på min Gore-tex så använde jag flytande "TaBort".
Jag lät vätskan lösa upp oljan i några timmar, sedan vanlig tvätt på 40grader.
Allt försvann!
Blev jätteförvånad och jätteglad över resultatet och dessutom skadar det inte Gore-texet.
//Peter

Hej! Har en fråga i samma ärende, onödigt att starta ny tråd.

Jag köpte en Arcteryx Alpha SV häromdagen och naturligtvis fick jag en pytteliten svart fläck på den direkt som jag misstänker är olja. Utan att tänka efter tänkte jag "lika löser lika" och gnuggade på lite rapsolja och sedan sköljde jag med diskmedel och vatten. Fläckens koncentration försvann visso men nu är den istället "utsmetad" på en radie om 2 cm. Man ser att det fastnat nåt i membrandet då det ser svagt svartprickigt ut. Lyckligtvis sitter fläcken på sidan under armen så den syns inte vid användning, men blotta vetskapen ger mig magsår! :D

Så vad tror ni, ska jag testa och köpa galltvål? Hur bör man försöka arbeta bort fläcken på bästa sätt med den produkten?

PS: Jag tvättade jackan i tvättmaskin och fläcken bleknade lite, men den går inte bort!

hehe ja OT men intressant. Tyvärr finns det ju mängder av annan skit i alla produktcyklar som saboterar betydligt mer än folks gore-texjackor (inte för att det gör saken bättre).

Vad gäller artikeln så tror jag väl inte att det är så enkelt. Är ingen kemist, men jag frågade några kunniga här på länsstyrelsen där jag arbetar och enligt dom ska man upp i ganska höga temperaturer för att det där ämnet ska lossna och hamna i naturen, därmed inte sagt att det finns annan skit i jackorna.

Tyvärr får vi ta och stryka det mesta om vi ska ha samma preferenser (dvs inte hyckla alltför mycket). Bomull är ju en riktig miljöbov.....för att inte tala om överproduktionen+snefördelning av matindustrin. Många beckar små, men tror knappast att man kan känna sig samvetsgrann genom att bara välja bort gore-tex.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips