Överreklamerat

Mitt bidrag är som vanligt knivrelaterat. Jag förstår inte dem som köper en s k överlevnadskniv à la Bear Grylls och liknande. Ofta är dessa försedda med sågtandning i nedre delen av bladet.

Förstår mig heller inte på stora midjepacks:
 

Bilagor

  • Versipack.jpg
    Versipack.jpg
    10.6 KB · Visningar: 828
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 820
Mycket vandring i tråden, jag färdas i kajak, sommartid. Så mina uttalanden får tas med den bakgrunden.

Jag försvarar:
Sporken, tycker den är ok, har några med mig.
Den lilla digitalkameran, fast i vattentätt utförande med extra batteri.
GPS:en, snarare underskattad, särskilt av naturromantiker som anser att det SKA vara karta o kompass och GPS FÅR INTE användas.
Mjuk, vikbar mugg som dessutom fungerar som lock/stängning av ölburk. Så man kan lägga ölen var som helst tills man sänkt den.
Stor matkåsa i plast. Jag har inte sett så mycket reklam för den, insåg med en gång att den hade många användningsområden. Kan väl knappast vara överreklamerad.
Drybags med rullstängning, funkar bra i kajak.

Jag är tveksam till:
Gröt, säkert bra men smakar fan, avstår.
Membran, inte så tätt för vatten utifrån som man skulle önska, Tätare vad gäller att släppa ut fukt än man skulle önska.

Jag dissar:
Uppblåsbara paddelflottörer, alla säljer dom. Jag föredrar flytblock i tygpåse, alltid redo och funkar bra att lägga under kajaken för att dra upp den med bra glid utan att repa.
Mörka torrdräkter, alltid för varmt i solen. Det ska vara LJUSA torrdräkter.
Andra friluftskläder i svart (samma skäl).
Tortelini utan sås, vidrigt.
Kaffe i kombination med paddling, vansinnigt urindrivande och pajar förmodligen vätskebalansen.
Svindyra märkestält för vanlig sommarcamping i skärgården.

thomas
 
Svarta kläder i friluftssammanhang. Jordfärger gör att naturfläckarna inte syns lika väl.

Jag tycker de är bra!! Jag är alldeles för lat för att gå till de vanliga klädaffärerna, så mina utebyxor används på kontoret likväl som i skogen. I skogen gör det detsamma om de ser ut som hejkomochhjälpmig efter 5 minuter, medan de på kontoret är relativt omärkliga.
 
svarta/mörka kläder/tält

(...) Mörka torrdräkter, alltid för varmt i solen. Det ska vara LJUSA torrdräkter. Andra friluftskläder i svart (samma skäl).(...)

Håller med. Stackars svettiga bebisar i alla svarta barnvagnar. Blir riktigt sur när jag hittat ett annars bra uteplagg, som sen bara visar sig finnas i mörka färger. Fattar inte att man vill lägga ner stora pengar på avancerade "funktions"-kläder samtidigt som man avsäger sig kontrollen över värmeregleringen.
Samma gäller ju tälttyger, bivacksäckar etc.

@ Ayrin: vet inte vad du har för dress code på ditt kontor, men som tjej tycker jag det är omåttligt stiligt med väderbitna grabbar i naturvit skjorta och linnekavaj/brallor... ;)

PS är det RIKTIGT hett (över kroppstemperaturen) så gäller andra lagar. Är det samtidigt torrt och hyfsat blåsigt, så KAN det vara en fördel med LÖSA, FOTSIDA, mörka plagg, om de har rediga öppningar upp- och nertill. Den heta ytan förstärker dramatiskt skorstenseffekten mellan kroppen och tyget - man går omkring med en privat fläktanläggning! Jämför ökenfolkens kläder.
 
Vandringsstav. Fullständigt onödigt. Förminska känslan av frihet. Är i vägen 99% av tiden och de få korta stunder den kan vara till hjälp, finns det andra sätt att stödja sig som är lika bra.

Här håller jag inte med. Har du vadat en glaciärjokk någon gång? Går man bara på led så har jag mer förståelse, men det kan ju hända att vattenflödet är större än normalt och då kan vaden bli knepiga.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
@ Ayrin: vet inte vad du har för dress code på ditt kontor, men som tjej tycker jag det är omåttligt stiligt med väderbitna grabbar i naturvit skjorta och linnekavaj/brallor... ;)

Heh, kan hålla med om att det är stiligt med de ljusa, men som en person som föredrar att kunna ta den översta t-shirten när jag klär mig på morgonen utan att riskera att se överdrivet lustig ut måste jag säga att jag föredrar mörka byxor ;).
Dessutom är risken för att jag ska kunna hålla mig ren i ljusa kläder hyfsat låg :D.
 
När det gäller "förberedd för vätskesystem" så är det ju olika vad det innebär... det kan ju vara ganska "avancerat", men är ibland bara ett hål i säcken där man kan trä ut slangen, det tycker jag bara känns som att dom gör för att det låter coolt eller nåt.

Vätskesystem tycker jag överhuvudtaget är att göra något komplicerat som är enkelt, iallafall i fjällen. Sen tycker jag också att vattnet smakar apa om man dricker genom gummimunstycke. Kanhända finns det fördelar om man springer långa

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
När det gäller "förberedd för vätskesystem" så är det ju olika vad det innebär... det kan ju vara ganska "avancerat", men är ibland bara ett hål i säcken där man kan trä ut slangen, det tycker jag bara känns som att dom gör för att det låter coolt eller nåt.

Vätskesystem tycker jag överhuvudtaget är att göra något komplicerat som är enkelt, iallafall i fjällen. Sen tycker jag också att vattnet smakar apa om man dricker genom gummimunstycke. Kanhända finns det fördelar om man springer mycket långt utan att stanna.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Sobserver, det hela beror ju på att använda rätt sak vid rätt tillfälle. Vandringskängor har sitt specialområde, storskor sitt. Packpåsar har ett området, flaskor ett annat. Och det finns fickkameror med (tillräckligt) bra optik som är överlägsna stora tunga systemkameror i vissa situationer och användningsområden.
Lite som att säga att fjällrävenbyxor är värdelösa eftersom de inte passar när man ska på nobelmiddagen...

När det var nobelmiddag i Oslo och jag fick nobelpriset, tillsammans med en massa fler, var jag i tjänst och skottade snö iförd vinteruniform. Men det finns stoor högtidsdräkt av både uniforms och civil karraktär om tillfället skulle återkomma.

Ibland är uppfattningarna om vad som är tillräckligt olika med brukarna. Riktigt bra brukar inte vara någorlunda t ex. Bäst i test är ju bättre än bra i test. Kvalitetskrav beror ofta på vilket utmedium som brukas 10x15 på bildskärm och 50x75 på väggen är inte riktigt samma match.
 
Braständare är ofta väldigt onödiga. Kan man hitta något att elda kan man också få fart på brasan utan 50 kronors stearinpapper i engångsförpackning.

Fick en gång en burk Light My Fire Maya dust. Otroligt uselt. Funkar bättre med skrapad näver. Eller varför inte tändstickor.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Fick en gång en burk Light My Fire Maya dust. Otroligt uselt. Funkar bättre med skrapad näver. Eller varför inte tändstickor.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

+1

Ombads göra upp eld med det o tändstål på svensexa, gick så uselt att alla ville pröva (med samma resultat, skit bakom spakarna kan inte vara hela förklaringen...)

lite hederligt tidningspapper o det sa poff.

C
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.