ÖverlevnadsAsk

Byt alla fiskeprylar mot en liten kompass! Först och främst så är det inte protein du behöver i en nödsituation, så till vida du inte räknar med att vara "i nöd" mer en par veckor.. Tallbarr och diverse mossor och rötter, det är det du ska ödsla energi på att leta efter!
Och utan kompass ökar risken markant att du blir där du är för en ganska lång tid, tyvärr.
I övrigt, öka antalet tänsdstickor, alternativt något annat tänddon, samt antalet vattenreningstabletter.

Hej svejs!
 
Svar Ronny Hammar

Prova att ta med lite ljusstumpar och en kompass ( det räcker med en billig variant om den visar rätt) och ett eldstål, ett sånt där som man skrapar med ett litet bågfilsblad, det har jag alltid i fickan och fått användning av det många gånger på dagsturer.
 
Tändare

Ingen som har funderat på att ha en vanlig tändare i asken? Jag har inte så stor erfarenhet av sånna där askar, men jag läste någonstans att en tändare motsvarar en väldig massa tändstiksaskar. De har ju en tendens att inte fungera om de blir blöta eftersom det inte blir några tändande gnistor då, men det samma gäller ju för tändstickorna.
 
Tändare

Du kan öva upp dina färdigheter på ett eldstål (Jokkasticka) det räcker himlans länge har aldrig jgjort slut på ett innan jag tappat det (3-4 år)
Mvh Per
 
Jukkasticka

Jag har nyligen skaffat en jukkasticka men ännu inte fått knorr på tekniken - tips mottages tacksamt!
 
jukkastickan

Först är det förarbetet som ger resultat. Finaste björknäver, enbark eller tändpapper använder jag oftast att tända på. Dessa har jag i en ficka i en tun tyg påse. Placera den finare barken på exempelvis en grövre bit näver som skydd för fukt och fungerar som bricka att hålla elden.
När du tänder är det viktigt att använda rätt teknik. Jag vet två bra som fungerar. Låt barken ligga på stabilt underlag. Ställ stickan på barken och dra med kniven (motsv). Själva draget är det som går att trixa med. Antingen täljer du med bladet vågrätt genom hela rörelsen eller så vrider du. Virdmetoden går till på så sätt att eggets spets börjat högt och slutar lågt. Denna sistnämda teknik tycker jag är att föredra då täljmetoden ibland riskerar att släcka den svaga lågan genom att knivbladet knäver lågan.
Du kanske kommer på fler och bättre sätt efterhand.
Lycka till!
Mvh Per
 
kniven stilla...

Har inte använt stickan så mycket själv men jag har hört av en "expert" att det är bättre att hålla knivbladet stilla och dra stickan eftersom man då tar bort risken att släcka den uppkommna lilla glöden/elden med knivbladet som dras nedåt.

Alltså håll knivbladet stilla intill det du vill tända och dra stickan uppåt mot kniven. Typ...

/Andreas
 
Re: jukkastickan

Cricket; sa:
Först är det förarbetet som ger resultat. Finaste björknäver, enbark eller tändpapper använder jag oftast att tända på. Dessa har jag i en ficka i en tun tyg påse. Placera den finare barken på exempelvis en grövre bit näver som skydd för fukt och fungerar som bricka att hålla elden.
När du tänder är det viktigt att använda rätt teknik. Jag vet två bra som fungerar. Låt barken ligga på stabilt underlag. Ställ stickan på barken och dra med kniven (motsv). Själva draget är det som går att trixa med. Antingen täljer du med bladet vågrätt genom hela rörelsen eller så vrider du. Virdmetoden går till på så sätt att eggets spets börjat högt och slutar lågt. Denna sistnämda teknik tycker jag är att föredra då täljmetoden ibland riskerar att släcka den svaga lågan genom att knivbladet knäver lågan.
Du kanske kommer på fler och bättre sätt efterhand.
Lycka till!
Mvh Per

Ehh... Jo...
Använd ryggen på kniven så sparar du eggen vilket vore ganska lämpligt, eller hur?


Ha det bra och drick mycket vatten!
Ulf
 
Re: kniven stilla...

ala; sa:
Har inte använt stickan så mycket själv men jag har hört av en "expert" att det är bättre att hålla knivbladet stilla och dra stickan eftersom man då tar bort risken att släcka den uppkommna lilla glöden/elden med knivbladet som dras nedåt.

Alltså håll knivbladet stilla intill det du vill tända och dra stickan uppåt mot kniven. Typ...

/Andreas

Halvkasst resultat - du får inte tillräckligt stor kraft i uppåtrörelsen för att karva av så gott om material från stickan så det bildas rikligt med gnistor.

Och tipset är att använda ryggen på kniven.

Ha det bra och drick mycket vatten!
Ulf
 
kan jag komplettera min ask med något?

jag har:

värmeljus
ficklampa
dextrosol
fällkniv
alvedon
tändare
fiskedon(lina, sänken,drag krokar,flöte.)
visselpipa
kompass
säkerhetsnålar
plåster
trådsåg

har tänkt att lägga till:

vattenreningstabletter
magnesiumstål och sydon.

säg vad ni tycker om den:)
 
kan jag komplettera min ask med något?

jag har:

värmeljus
ficklampa
dextrosol
fällkniv
alvedon
tändare
fiskedon(lina, sänken,drag krokar,flöte.)
visselpipa
kompass
säkerhetsnålar
plåster
trådsåg

har tänkt att lägga till:

vattenreningstabletter
magnesiumstål och sydon.

säg vad ni tycker om den:)
det var en hel del =)

jag tycker att du bör ta för vana att ALLTID ha kniv, tändstål och kompass på dig (har mina i ett snöre runt halsen) alltså "på" kroppen när du är ute.....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.