Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

Tänkte att jag gör ett försök att prova på detta med lågskor ändå, får ge mig ut ett par helgvandringar under vår-sommar inför vandringen i augusti för att utvärdera.

Min fundering är om Icebug Mist RB9X är av en sån typ som brukar diskuteras? Och brukar man räkna med att de sträcker ut sig, eller hur väljer man storlek?

jag har dessa och ska snart testa dom med sealskinz. min storlek är 42-42½ och jag tog 42½. dom är lite stora i storleken för mig, men med en mycket tunn liner + en inte alltför tjock sealskin så funkar det. däremot är inte sealskin strumpan helt vattentät, tyvärr.
 
Ni som går med blöta fötter, smörjer ni in dom med något?

Faktiskt inte, hade inte tänkt så mycket på det innan du ställde frågan. Men jag behövde inte smörja fötterna alls, även om jag var väldigt blöt alla dagarna.
När jag gick i kängor blev det fotvård varje kväll..

Men en sticka med försvarets hudsalva har jag alltid med iaf.

/Joël
 
Salomon wings flyte

Tillslut har jag tagit mig igenom hela tråden :p Mycket intressant läsning.

Är ej en van vandrare. Har varit iväg på två fjällvandringar hittils plus lite annat. Har blivit riktigt sugen på detta med trailskor då dom kängor jag har inte sitter bekvämt (får ont på baksidan av hälen) och är väldigt tunga (Haglöfs lite fodrade gore-tex). Kängorna har dock alltid varit torra och varma.

Då till min fråga. Vad tror ni här om dessa?
https://www.xxl.se/salomon-wings-flyte-2-terrangloparsko-herr/p/1116448_1_style
Dom sitter väldigt bekvämt och dämpar gött. Det jag är mest orolig för är att man blir kall eller att skorna inte torkar så fort som många säger. Finns förvisso två hål i nederkant på skon dvs det är inte en ram runt om.

En fundering till. Tråkigt nog köpte jag dessa skor innan jag läst på så mycket.
https://www.xxl.se/merrell-capra-gtx-vandringssko-herr/p/1115449_1_style
Är inte helt nöjd då dom sitter lite löst typ, inte så att hälen släpper men det känns som att man glider lite i sidled samt att dom är lite väl varma tror jag. Har man användning av dessa eller ska man försöka sälja dom?
 
Som uppdatering har jag nu skaffat ett par Merrell Moab Ventilator för att prova på konceptet lågskor. Kände mig alltför tveksam för att använda terränglöparskor, även om de är lite lättare och säkert torkar snabbare. Min förhoppning är att dessa inte slits lika snabbt också, men det får tiden utvisa.

Blir en tvådagarstur till nästa helg i alla fall, om vädret är som den senaste veckan får man hoppa i vattnet någonstans för att se.

Initialt känns det väldigt skönt med lättare skor, då jämförande med de tunga klumparna jag har gått med tidigare. 850g vägde moab in på för paret.
 
Jag uppdaterar mina Hoka One One - M Challenger Atr....har kört mina som löparskor, vandringsskor...dra fötterna efter mig skor hemma och trädgård. och även som bikepackingskor.

Funkar fortfarande...men klart slitna;)
Uppdaterar till Altra Olympus 2.0



 
Som uppdatering har jag nu skaffat ett par Merrell Moab Ventilator för att prova på konceptet lågskor. Kände mig alltför tveksam för att använda terränglöparskor, även om de är lite lättare och säkert torkar snabbare. Min förhoppning är att dessa inte slits lika snabbt också, men det får tiden utvisa.

Blir en tvådagarstur till nästa helg i alla fall, om vädret är som den senaste veckan får man hoppa i vattnet någonstans för att se.

Initialt känns det väldigt skönt med lättare skor, då jämförande med de tunga klumparna jag har gått med tidigare. 850g vägde moab in på för paret.

Utmärkta skor. Jag har använt sådana t ex i Alperna, därtill i regn och nysnö.
 
Väcker liv i den här gamla tråden. Vad har hänt på lågsko fronten, fortfarande samma tips som gäller år 2020 som 2016?

Har funderingar på att ge ett par mesh asics en tur i Stora Sjöfallet i sommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...