Överdrag eller Innerpåse?

Hej!

Jag äger en fin dunsovsäck som har komfort på ca -7 grader. Tyvärr fryser jag lätt, det är inte fel på sovsäcken utan jag fryser lätt av någon anledning. Detta innebär att det händer att jag vaknar ofta tidigt på morgonen eller på natten och är kissnödig.

Så jag funderar på att lösa detta problemet på olika sätt. Om jag ska köpa ett överdrag till sovsäcken så det blir lite varmare, eller investera i en innepåse av ett material, tex fleece, som är varm att sova i.

Enligt en kompis till mig, uppstår det mycket kondens när man har överdrag, trots det släpper genom luft. Det blir alltså inte bättre och han rekommenderar en varm sovsäckpåse istället.

Jag har kollat lite på vikten, sovsäck-överdrag väger ca 400 gram, och en sovsäckpåse med material fleece väger 950 gram. Min dunsäck väger 1100 gram. Om man inte ska ha överdrag, kanske det är bättre att köpa en ny varmare sovsäck i syntet i stället?

Jag skulle vilja höra era EMPIRISKA synpunkter, dvs har erfarenheter av det...Vill lösa det här problemet..

Jonas
 
Problem med vakenhet

Kissa innan du går och lägger dig så slipper du vakna

:)

/förlåt, kunde inte låta bli...
 
Underställ?

Med tanke på att du redan har en varm säck kanske ett tjockare underställ är en lösning?
Att frysa på natten innebär att man får dålig sömn och därmed försvinner en stor del av tjusningen med uteliv.

Jag brukar ha med mig ett tunt fleece ställ som jag drar på mig om jag tycker att det känns som om natten ska bli kall. Personligen ser jag också till att fötterna är varma. Blir man kall om dem så fryser man snart om hela kroppen.
 
Ett lite tips. Ikke kjøp "overdrag"- yttertrekk eller grevling som det også kalles!!!

Dette gir mye kondens og gir liten varme!

En fleecepose gjør posen din varmere så dette er ett bedre alternativ. En fleecepose er imidlertid dyr, om du ikke syr den selv, så kanskje du like godt kan kjøpe deg en ny pose?-
 
Re: Underställ?

Fritidsbutiken; sa:
Personligen ser jag också till att fötterna är varma. Blir man kall om dem så fryser man snart om hela kroppen.
När jag läste inlägget på norska från Jan-Eilert Pedersen kom jag att tänka på en artikel i en katalog från Skandinavisk Höjfjälls Utstyr för så där 20 år sedan.

"Fryser du på beina- ta på dej en lua" (med reservation för den norska stavningen och minnesfel)

Per Brune
 
Köpa en ny istället?

Tack för din erfarenhet! Jag funderade likadant, ska jag köpa en ny sovsäck men varmare och i syntet istället? Eller är det bättre att investera i en fleeceinnersäck?

Jag brukar sova i en sovsäckpåse som jag har inne i sovsäcken men den värmer ju inte så mycket tycker jag. Har sovit i underställ förut men inte så skönt tycker jag men har överstället på mig iallfall...

Jonas
 
Inte överdrag

Jag kan bara instämma med föregående. Sovsäcksöverdrag ger visserligen lite extra värme, men kondensen äter snart upp den vinsten.

Enda vitsen med sovsäcksöverdrag är om du sover på bar backe, och vill skydda sovsäcken mot markfukt.
(Varför skall det vara så hopplöst att få tag på liggunderlag i full längd?)
 
Siden och annat

Jag har ett sovsäckpåse i siden som väger ca 150g och den är helt fantastisk tycker jag. Den ger säkert ett par grader extra och känns även sval mot huden om det är för varmt!

Fleece påse tycker jag är för skrymmande och tungt! Det väger ungefär som min sidenpåse/sovsäck/överdrag!

Brukar kombinera den med en 500g sovsäck (Westen Mountanieering Highligt) och då kan man lungt sova i någon + grad i alla fall! Och då slipper man den klibbiga syntetväven mot kroppen om man sover utan underställ.

Har även ett hemsytt GoreTex/Nylon överdrag (250g) som jag tycker fungerar bra. Kondens om det är för varmt eller hög luftfuktighet, men oftast funkar det bra!

Kombinationen 150+475+250 ger en kombination under kilot som är mycket flexibel från +30-0 gradigt och fixar regn och oväder!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bivy/överdrag i bomull, silke, polycotton etc? Bo och sova 14
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Bruun.J Sovsäcks överdrag Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.