Bivy/överdrag i bomull, silke, polycotton etc?

Jag använder sovsäcksöverdrag på vintern och behöver ett som "andas" maximalt. Har sytt ett av gamla bomulls/polyesterlakan med tunt linnetyg på toppen som funkar jättebra, men det väger ett helt kilo. Finns det några att köpa i liknande material som väger mindre? Eller nån som testat att göra själv av tunn bomull eller t o m silke?
Skippa tipsen på olika Gore-Tex varianter även om de funkat jättebra för er, jag tror inte de funkar för mig :)
Användningen för överdraget är att skydda mot snö som virvlar in under Tarp eller gran, att utgöra kondenspunkt istället för sovsäck, samt att lägga kläder i utanför sovsäcken för att hålla dem lite varmare. Mitt hemmasydda uppfyller alla dessa användningsområden men det var ju det med vikten.
Om det ej finns på marknaden, nån som har tips på vart man hittar riktigt lätt bomull eller silke för ändamålet? Vanliga tygbutiker?
 
De flesta tygaffärer borde jo ha vanligt fodertyg i polyester. Tunn, andas, billigt och torkar klart snabbare än bomull.
Eller varför inte ha tunn vattentät tyg på undersidan (Extremtextil har tunn tältgolv) och polyestertyg på översidan. Borde vara den optimala lösningen och borde gå på under 500gr.
 
Yes, lyckades inte heller hitta ngt färdigtillverkat. Men hittade etaproof tyg på 130gram/kvm på extremtextil så det blir nog en hemmasydd av det materialet!
 
Grymt, ja jag har sett det från Borah, tyvärr är de impregnerade med PFCs sist jag kollade, skickade ett mail till honom.
Mammut överdraget verkar ju bra, kan dock inte hitta om längden på 195 cm är kroppslängd eller längd på hela överdraget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.