Sovsäcks överdrag

Hej jag skulle vilja ha lite synpunkter och funderingar angående sovsäcksöverdrag.

Är intreserad av hur de fungerar under lite mer taskiga förhålanden tex:
-längre tids fuktighet
-i hållande regn
-Kyla

Ge gärna exempel.

Tack på förhand
 
Fjällräven

Militaryshop i stockholm http://www.militaryshop.se
har ett goretex överdrag som är utformat på samma sätt men är olivgrönt och kostar 1000kr
minus en eller 2 tior.

Jag köpte Ett fjällrävenöverdrag för 249kr
på Arlanda stads outlet hade kostat 1000kr innan.
Kände att till det priset kan man lika bra testa.
Kommer jag fram till att det inte va något att ha eller att jag vill ha en annan modell
kan jag ju alltid köpa en ny
utan att ha förlorat jättemycket pengar.
 
Jag har ett överdrag i GoreTex som jag köpte på nån utförsäljning i ett svagt ögonblick för några år sen (Caravan är märket tror jag). Det är bara överdelen som är GoreTex, underdelen är vanlig "tältbotten".

Fördelar är ju att det skyddar sovsäcken om man ligger utsatt, men det finns också nackdelar.

Dels är det bökigt att komma ner i, öppningen är ju inte stor. Att rulla ut liggunderlaget i den är inte heller lätt (om man inte har självuppblåsande). Sen är det svårt att få "luvan" att skydda bra mot regn, mitt överdrag har öglor så man kan sätta "bågar" som håller den uppe (men det får man då tälja till av några vidjor).

Det är alltså inget att använda om man RÄKNAR med ruskväder. Men vill man ha lätt packning och VARA BEREDD på ruskväder så är det rätt bra. Man kan ju ha med sig en liten press eller regnponcho som man spänner upp över huvudänden så det bara är fotänden som sticker ut, då blir det avsevärt smidigare.

Jag använder det när det är regningt och jag sover i vindskydd med våra scouter (då är det lätt att man hamnar utanför i fotänden eller på sidan), har det också på vintern som extra förstärkning men då är nackdelen att det lätt blir frost på insidan.

Värt pengarna? Njaa, i rätt situation kan det vara värt pengarna, men för de flesta finns det antagligen mer prisvärda lösningar. Har man ett använder man det kanske ofta, men har man inget klarar man sig ganska bra utan.
 
Att sova under bar himmel

Jag har gett upp detta med att krypa ned i en påse. Jag sover i sovsäcken på ett bra liggunderlag under bar himmel. Inga problem! Om det börjar regna har jag ett litet regnskydd som jag drar över mig. Detta ger ventilation och jag undviker fukten som genereras i täta och andande sovsäcksöverdrag. Under den kalla säsongen som t.ex. december kör jag samma grej.

Ola A.
 
Re: Att sova under bar himmel

Olaa; sa:
Jag har gett upp detta med att krypa ned i en påse. Jag sover i sovsäcken på ett bra liggunderlag under bar himmel. Inga problem! Om det börjar regna har jag ett litet regnskydd som jag drar över mig. Detta ger ventilation och jag undviker fukten som genereras i täta och andande sovsäcksöverdrag. Under den kalla säsongen som t.ex. december kör jag samma grej.

Problemet för min del är att jag sällan ligger kvar på liggunderlaget när jag vaknar på morgonen. Jag rör mig ganska mycket i sömnen och då är en säck att ligga i trevligare (eftersom då "sitter man fast" i liggunderlaget så att säga).

Minns en gång när jag var i tonåren och vaknade en natt under en hajk. Tittade upp och såg att jag låg under bar himmel, tittade åt sidorna och såg bara frostigt gräs.... (jag hade somnat under ett vindskydd, i mitten med folk på bägge sidor). Vänder mig om och konstaterar att jag har glidit ner och ut ur vindskyddet vid fotänden och ligger 2 meter från vindskyddet... Sovsäcken dyngsur av att ha legat i högt frostigt gräs på en äng.... Tur att det var enda natten för en till natt i den sovsäcken hade inte varit kul.
 
Ej villig Riskera sovsäcken

När jag är ute i skog och mark så vill jag inte riskera att sovsäcken blir dyngsur.
Har även jag sovit under bar himmel såväl under sommaren som i mitten utav december.
Men det är inte skönt att vakna i december
och inse att det regnar.
Till råga på allt har man inte vaknat på en gång utan man vaknar först när det börjar regna på riktigt och då är det för sent sovsäcken är redan dyngsur.
Sen ska man vara ute 6 dygn till under samma väder långa strapatsfylda dagar och lite mat etc etc.


Vill helt enkelt inte uppleva samma sak en gång till.
 
Mitt sovsäcksöverdrag/bivvysäck

Hej alla!

Min lösning är skäligen simpel. En säck ca 1x2,5 m med blixtlås runt 3 sidor med regnflärp över. Underdel av heltät, kraftig PU-belagd nylon som går runt en bit på översidan vid fotändan, överdel av tunn Pertex, hyggligt regnskyddande och luftgenomsläpplig väv.

Ligger med liggunderlaget i påsen. Plats för lite grejer i påsen oxå eftersom den är rejält stor.

Funkat bra både sommar och vinter. Kanske beroende på att jag satte i 4 blixtlåskläppar (det man drar i) i blixtlåset (hellångt ca 5 m ) så jag kan ha 2 hål för ventilation.

Allt material köpt från PointNorth (UK).


Försök till skiss för hur blixtlåset fungerar:

HHHH| |--^^^^^^^^--| |HHHHHHHH| |--^^^^--| |HHHH
HHHH| |--vvvvvvvvvv--| |HHHHHHHH| |--vvvvv--| |HHHH

HHHH
HHHH = stängt blixtlås

| |--
| |-- = Blixtlåskläpp, sitter 2 och 2 med motsatt orientering så att det bildas en öppning då man särar på dem. Drar man ihop dem blir det tätt (fast inte helt mygg/knottätt!).

^^^^
vvvvv = öppet blixtlås

Hoppas det går fram och blir begripligt!

//p-a
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.