Över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå till Jilavagge?

Ja. Vek av söderut innan den och fortsatte bort mot "höga vägen" mot Skierfe. Mycket trevlig sträcka, i alla vid fint väder.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej, fyller på info. Gick ner svirjatjåhkkå sydrygg. Tycker det är knappt en kan kalla den klätterkam, även om det ser ut så på distans. Den övre och branta delen har en kamin där det är som små hyllor typ varannan meter. Vi gick ner utan rep och det kändes helt lugnt. Är i gränslandet mellan scrambling och enkel klättring. Nedre del av sydryggen är jag inte säker på, det låg mycket snö så det gick inte att se om det gick att gå upp utan att gå på glaciären, men antar att det går bra. Vi korsade glaciären istället. Vill en bara gena till jilavagge tror jag det enklaste är att gå väster om sydryggen, i sadeln mellan stuor skårkki och svirjatjåhkkå. Såg ut som enkel scrambling upp - men vi provade inte.

Ner i jilavagge bra att akta sig lite från sluttningen på stuor skårkki om det e varmt och snö. Gick spontana slasklaviner när vi passerade, men de nådde inte till botten av dalen.

Läser i Sarek vinterguide om svirjjatjåhkkå Sydrygg. "Denna är stor och rundad, och du kan traska runt och njuta av den magiska utsikten utan risk för obehagliga branter"

Jag har väldigt begränsad erfarenhet som topptur skidåkare, men tycker det är otroligt hur snön måste kunna fylla igen och påverka hur det ser ut.

Från 6:20 här går det att se när vi går ner den ryggen sommartid. Ganska mycket brantare och mer exponering än på vintern uppenbarligen. Eller om de kanske kunde gå runt toppryggen på östsidan eller nåt

Ja det där såg ju onekligen brant ut 😅

Läser i Sarek vinterguide om svirjjatjåhkkå Sydrygg. "Denna är stor och rundad, och du kan traska runt och njuta av den magiska utsikten utan risk för obehagliga branter"

Jag har väldigt begränsad erfarenhet som topptur skidåkare, men tycker det är otroligt hur snön måste kunna fylla igen och påverka hur det ser ut.

Från 6:20 här går det att se när vi går ner den ryggen sommartid. Ganska mycket brantare och mer exponering än på vintern uppenbarligen. Eller om de kanske kunde gå runt toppryggen på östsidan eller nåt

DSC00395.JPG

Sadeln mellan Svirjjatjåhkkå och Stuor skårkki sett från Svirjjatjåhkkå sydkam. Passade på att ladda upp bild när jag hade den framöver mig :) Dr grusryggarna till höger ser inte så farliga ut på håll iaf tycker jag

Alla är ju ej så erfarna klättrare som karl-johan första man kanske det går bra för de undre/nästa bör ha hjälm men går man tvärs över som ni kanske har tänkt ok.(Långa kängor och trästav var bra förr i branter samt att gå med avstånd om flera)
En stor fördel med Sarek är ju att man kan se växtlighet och slippa gå i blockterräng som i Keb tex.om man ej uppskattar detta,var ju ofta som man fastnade med stavar i Abisko omr.högre dalar men man lär sig hur och var man sätter stavarna dvs uppe på stenarna istf i mellan dessa.
Finns det några nyskrivna böcker med turförslag eller någon som reviderat de gamla med observationer på plats från sarek och keb omr.
Nu efter snart 3 Mån.börjar knän bli ok efter 16d vandring om det varit helt på leder med mjukt underlag troligen ok efter någon vecka uppför ok men ned sliter mkt därav studera höjdkurvorna och hellre lite omväg när ni får mer slitna ben.

Hej, snubblade över den här tråden. Kommer inte riktigt igår - men jag tror vi gick runt sista branten på östsidan. /Författaren av boken

1641971948227.png

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips