Jokk; sa:
Hej!
Jo jag undrar om man kan vandra den östra leden (den svårare, den som ofta rekommenderas med guide) upp för kebnekaise utan guide om man inte har så mycket, eller nästan ingen, alpin erfarenhet? eller är det för svårt (dumdristigt)?
tacksam för svar,
filip
Hej Filip!
Kan kan man väl, men frågan är om det är smart med nästan ingen erfarenhet. Nu var det i och för sig ungefär tio år sedan jag gick den senast, men vad jag drar mig till minnes så var det ingen del av leden som var tekniskt svår. Om man tänkt ta sig den vägen utan guide så bör man i varje fall se till att ha aktuell information om läget på Björlings glaciär.
Hade jag varit yngre hade jag sagt : Go for it! (utan guide alltså) Men nu när man blivit snäppet äldre än en tonnåring så säger jag i stället: Det är inte så värst dyrt att följa med en guidad tur upp till toppen och det kan vara bra att ha med sig någon med erfarenhet i början.
Jag antar folk kommer att både för och emot att gå utan guide så det viktigaste kanske är att fatta ett välinformerat beslut. Fast jag säger åter igen ta en guide första gången! ;-)
Mvh Jesper (som också tänkt ta sig upp till toppen i sommar, fast längs västra med två hundar)