Östra Kebnekaiseleden utan guide?

Hej!

Jo jag undrar om man kan vandra den östra leden (den svårare, den som ofta rekommenderas med guide) upp för kebnekaise utan guide om man inte har så mycket, eller nästan ingen, alpin erfarenhet? eller är det för svårt (dumdristigt)?


tacksam för svar,
filip
 
Jokk; sa:
Hej!

Jo jag undrar om man kan vandra den östra leden (den svårare, den som ofta rekommenderas med guide) upp för kebnekaise utan guide om man inte har så mycket, eller nästan ingen, alpin erfarenhet? eller är det för svårt (dumdristigt)?


tacksam för svar,
filip


Hej Filip!
Kan kan man väl, men frågan är om det är smart med nästan ingen erfarenhet. Nu var det i och för sig ungefär tio år sedan jag gick den senast, men vad jag drar mig till minnes så var det ingen del av leden som var tekniskt svår. Om man tänkt ta sig den vägen utan guide så bör man i varje fall se till att ha aktuell information om läget på Björlings glaciär.
Hade jag varit yngre hade jag sagt : Go for it! (utan guide alltså) Men nu när man blivit snäppet äldre än en tonnåring så säger jag i stället: Det är inte så värst dyrt att följa med en guidad tur upp till toppen och det kan vara bra att ha med sig någon med erfarenhet i början.

Jag antar folk kommer att både för och emot att gå utan guide så det viktigaste kanske är att fatta ett välinformerat beslut. Fast jag säger åter igen ta en guide första gången! ;-)

Mvh Jesper (som också tänkt ta sig upp till toppen i sommar, fast längs västra med två hundar)
 
polarhund; sa:
Jokk; sa:
Hej!

Jo jag undrar om man kan vandra den östra leden (den svårare, den som ofta rekommenderas med guide) upp för kebnekaise utan guide om man inte har så mycket, eller nästan ingen, alpin erfarenhet? eller är det för svårt (dumdristigt)?


tacksam för svar,
filip


Hej Filip!
Kan kan man väl, men frågan är om det är smart med nästan ingen erfarenhet. Nu var det i och för sig ungefär tio år sedan jag gick den senast, men vad jag drar mig till minnes så var det ingen del av leden som var tekniskt svår. Om man tänkt ta sig den vägen utan guide så bör man i varje fall se till att ha aktuell information om läget på Björlings glaciär.
Hade jag varit yngre hade jag sagt : Go for it! (utan guide alltså) Men nu när man blivit snäppet äldre än en tonnåring så säger jag i stället: Det är inte så värst dyrt att följa med en guidad tur upp till toppen och det kan vara bra att ha med sig någon med erfarenhet i början.

Jag antar folk kommer att både för och emot att gå utan guide så det viktigaste kanske är att fatta ett välinformerat beslut. Fast jag säger åter igen ta en guide första gången! ;-)

Mvh Jesper (som också tänkt ta sig upp till toppen i sommar, fast längs västra med två hundar)

Den guidade turen till toppen via Östra leden kostar 450 kr/person i år. Stationen förklarar det med ökade säkerhetskrav. Det ska bli intressant att se hur stationen har löst säkerhetsproblemen.

J
 
Guide - ja

Jag skulle rekommendera en guide i detta fall. Jag minns själv när hela familjen gick upp västra leden, men sedan följde med guidad tur ner östra leden (för 50% av priset). :)
På nervägen var avsmältningen rätt kraftig, och löst grus rann ner över den klipphylla vi följde. Jag halkade till, men eftersom jag höll hårt i det fasta repet hände det inget (men det var fin utsikt över glaciären låångt där nere).
Nu var jag inte så värst gammal när detta hände, under 15 år. Idag hade jag kanske kunnat gå leden utan incidenter, men jag håller med föregående - använd guide första gången.
Andra gången blir så mycket lättare då... ;)
 
Östra leden

Jokk skrev:
...upp för kebnekaise utan guide om man inte har så mycket, eller nästan ingen, alpin erfarenhet? eller är det för svårt (dumdristigt)?...

Att röra sig i högriskområden som exempelvis alpin terräng utan erfarenhet och utan guide är dumdristigt. Att utan guide gå/klättra Östra leden upp till Keb utan att veta vad det innebär är omdömmeslöst. Hyr en guide och njut av bedriften!
 
Re: Östra leden

joakimr; sa:
Att röra sig i högriskområden som exempelvis alpin terräng utan erfarenhet och utan guide är dumdristigt. Att utan guide gå/klättra Östra leden upp till Keb utan att veta vad det innebär är omdömmeslöst. Hyr en guide och njut av bedriften!

Jag skulle inte kalla leden för speciellt svår - allt beror på väder och förhållanden på bergssidan.

Tidigare innan dessa olyckor, speciellt den med STF-guiden (Marcus Severed), så användes ju bara sele och extrautrustning tidigt på säsongen eller vid behov, i övrigt satt det ju bara några få fasta rep som hjälpte de guidade turerna upp, man fick lite på egen kraft för att ta sig upp.

Nu har ju de fått skrämselhicka av allt det här allmänna säkerhetstänkandet, främst beroende på Jakob Pyschs dödsolycka på STFs kurs. Lite krasst kan man kanske säga att det behövdes ett par olyckor som berörde STF direkt för att man skulle få igång allt det här.

Ökad säkerhet kan knappast förhindra rena olyckor som ovan. Halka kan vem som helst och vill man fira ner sig för östra väggen i näst intill snöstorm så går det ju som det går.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
JohnRJ Östra Fjällfjället m.m. Fjällvandring 4
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
Pwe Glaciärfickan SO om Östra bunnerstöten Fjällvandring 4
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Freddyh Tur och vad i östra sarek Fjällvandring 6
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
Hedman Östra Knivglaciären Fjällvandring 6
jsalmonsson Kebnekaise Östra-Västra leden?? Fjällvandring 8
Keb,Östra leden Fjällvandring 9
Östra Padjelanta Fjällvandring 0
Karolina P Syltraversen utan klättring? Fjällvandring 9
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5
HannaLilja Fjällvandring utan körkort Fjällvandring 19
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
Vindskydd Sarek utan vad Fjällvandring 12
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.