Ölandsbron!

Fan vad jag blev snopen när jag cyklade ned mot 137:an och fick syn på cykling förbjudet skylten.

Hur i attan ska en cyklist ta sig över till öland???

Hade jag haft förberedelse innan så hade jag säkert listat ut en lösning. Men denna gången satte jag mig bara på cykeln och drog iväg.

Dan
 
Under högsäsong så är bron stängd för cyklister 07:00 till 19:00
Om jag inte minns helt fel så går det under högsäsong speciella bussar där du kan ta med cykeln. Har jag för mig iaf.
 
Kontaka turistbyrån i Kalmar, dom har säkert svar på frågan.

Kalmarturism AB/Kalmar Turistbyrå
Tel: 0480-153 50, Fax: 0480-174 53
E-post: info@turistbyra.kalmar.se
 
informationen syns inte.

Det är synd att det inte informeras om det i så fall vid vägarna som ansluter bron.
Dan
 
Jag kollade upp detta...

... och Kalmar Turist Information meddelar att man inte får cykla över bron av säkerhetskäl.
Det är okej.

Det finns bussar som går under högsäsong, och det börjar väl snart. Bussen går ifrån brofästet vid Svinö, det finns skyltar. Cykelbussen är
gratis.

Vilken tur...

Undrar hur det är med Öresundsbron då???
Dan
 
Øresundsbron

Danskarna ville ha cykelbana på Øresundsbron, men det var ju aldrig aktuellt för Sverige (jämför bara skillnaden i attityd till cyklister mellan SJ och DSB). Så på Øresundsbron får man bara cykla när det är brolopp. Och numera inte ens då eftersom man numera bara får springa?
 
Full rulle

Jag cyklade över bron förra året, tycke mig då se skyltar med överkorsad cykel och tiden 07-19. Det här var i juli så det fanns bussar modell "dubbeldäckare" där sätena var borttagna på nederplan. Jag cyklade ändå över bron eftersom resan från Sthlm annars inte hade känts helt rätt. Bilarna tutade som f-n men jag borrade ner huvudet och körde på i samma fart som övriga trafiken, så jag utgjorde nog ingen allvarligare störning på trafikflödet. I vårat land verkar det som om man inte vill ha cyklar någonstans, särskilt inte på semestervägarna. SJ vill inte ha med polleteringen att göra, busstrafiken Kalmar - Sthlm vill inte frakta cyklar, inte ska man kunna cykla över broarna heller. Snart blir det väl förbud på att framföra cykel annat än på anvisad cykelbana, som för tillfället är uppgrävd av någon som inte har för avsikt att återställa den under överskådlig framtid.
 
Re: Full rulle

millediablo; sa:
I vårat land verkar det som om man inte vill ha cyklar någonstans, särskilt inte på semestervägarna. återställa den under överskådlig framtid.

Just i fallet med Ölandsbron var det väl i samband med att man ökade antalet körfält, utan att bredda bron, för ett antal år sedan, som man förbjöd cyklar under turistsäsong.
 
Cykla på

Jag cyklar bara i skogen. Men en kille som bor på
ön men jobbar i kalmar som lärare, han cyklar över
bron varje dag till och från jobbet (ibland tar han
kajaken under bron.)

Högsäsong går det även båtar över, Mönsterås-Borgholm.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.