Ökade krav på billicens?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Många kanske skulle drista sig till att påstå att det ÄR svårare (eller mer omfattande) att ta körkort än jäagarexamen.
 
Om utfallen

Trafikens offer både bilförare och passagerare, verkar rätt konstant och dessvärre högt medan vapenrelaterade händelser är relativt sällsynta. Men att köra på protionalitet kanske kostar för många röster?
//J
 
Jag har böckerna för Jägarexamen här och det är sju stycken. Boken Viltet ensam är ju tjockare än dagens körkortsbok. Det är också större restriktioner för vapen. Polisen kommer inte hem och hämtar dina bilar om du är misstänkt för något brott mm.
Det är helt OK, enligt samhället att du får dina, kanske jättedyra, vapen beslagtagna om du gjort något dumt, samtidigt kan inte polisen beslagta bilen för en som kört rattfull, då ett sådant straff inte skulle vara rättvist. En rostig 240 är inte lika mycket värd som en Audi A8.

En annan sak. Om vi ser till hela "systemet" (skytt-vapen, bilförare-bil) så testas ju inför varje jakt att skytten TILLSAMMANS med sitt vapen fungerar. På Bilprovningen testas aldrig föraren.
Om samhället anser att du inte har alla lampor i julgranen så tar de dina vapen, men inte dina bilar.

Bilar och rökning är mycket farligare än eldvapen.
Finns det en miljon vapen i Sverige?, hur många dör av dem varje år? Tio, ungefär rätt.
Finns det fyra miljoner bilar i Sverige?, det dör typ 500 personer i trafiken och skadas många fler.
Hur många dör av sjukdomar relaterade till rökning?
 
Att hitta nån slags "rättvisande" statistik är nog inte så lätt, ämnet dryftades ju nyligen i nån tråd där det diskuterades om både bilar och bössor och läkarnas möjligheter osv.

Konstaterar att det är rätt få som dör i trafiken i förhållande till total exponering. Rökningen har helt säkert sämre statistik.

Det dör väl f ö fler äldre män i pulsåderbråck på ett år än totala antalet i trafiken.

Hur lätt det är att ha eller skaffa vapen, resp körkort är en sak, dessvärre finns det ju många som skaffat både körkort och vapenlicens men betydligt klenare kontroll, det kommer finnas folk i minst 30 år till med full vapengarderob, och utan jägarexamen.

Nu börjar det väl äntligen var ont om mc-förare som inte fått A-behörigheten utan att ens ha grenslat en hoj...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips