Ökade krav på billicens?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Många kanske skulle drista sig till att påstå att det ÄR svårare (eller mer omfattande) att ta körkort än jäagarexamen.
 
Om utfallen

Trafikens offer både bilförare och passagerare, verkar rätt konstant och dessvärre högt medan vapenrelaterade händelser är relativt sällsynta. Men att köra på protionalitet kanske kostar för många röster?
//J
 
Jag har böckerna för Jägarexamen här och det är sju stycken. Boken Viltet ensam är ju tjockare än dagens körkortsbok. Det är också större restriktioner för vapen. Polisen kommer inte hem och hämtar dina bilar om du är misstänkt för något brott mm.
Det är helt OK, enligt samhället att du får dina, kanske jättedyra, vapen beslagtagna om du gjort något dumt, samtidigt kan inte polisen beslagta bilen för en som kört rattfull, då ett sådant straff inte skulle vara rättvist. En rostig 240 är inte lika mycket värd som en Audi A8.

En annan sak. Om vi ser till hela "systemet" (skytt-vapen, bilförare-bil) så testas ju inför varje jakt att skytten TILLSAMMANS med sitt vapen fungerar. På Bilprovningen testas aldrig föraren.
Om samhället anser att du inte har alla lampor i julgranen så tar de dina vapen, men inte dina bilar.

Bilar och rökning är mycket farligare än eldvapen.
Finns det en miljon vapen i Sverige?, hur många dör av dem varje år? Tio, ungefär rätt.
Finns det fyra miljoner bilar i Sverige?, det dör typ 500 personer i trafiken och skadas många fler.
Hur många dör av sjukdomar relaterade till rökning?
 
Att hitta nån slags "rättvisande" statistik är nog inte så lätt, ämnet dryftades ju nyligen i nån tråd där det diskuterades om både bilar och bössor och läkarnas möjligheter osv.

Konstaterar att det är rätt få som dör i trafiken i förhållande till total exponering. Rökningen har helt säkert sämre statistik.

Det dör väl f ö fler äldre män i pulsåderbråck på ett år än totala antalet i trafiken.

Hur lätt det är att ha eller skaffa vapen, resp körkort är en sak, dessvärre finns det ju många som skaffat både körkort och vapenlicens men betydligt klenare kontroll, det kommer finnas folk i minst 30 år till med full vapengarderob, och utan jägarexamen.

Nu börjar det väl äntligen var ont om mc-förare som inte fått A-behörigheten utan att ens ha grenslat en hoj...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips