Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen?

Någon som har tips på goda och icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Jag har tröttnat på leverpastej och rökt skinka och vill börja äta mer vegetariskt.
 
Tartex med inlagda rödbetor.
Hummos
Mixade svarta bönor med olivolja, citron, yogurt, dill, salt, peppar
Tahini med röd paprika
Bara lite bearnaissås är gott också med sallad, tomat osv. Brukar äta det med skivat ägg på knäcke till frukost
Gucca
 
"Icke-animaliska" tolkar jag utesluter även ägg, färskostmassor o.d. - annars finns mycket gott i den avdelningen. Men här några helt veganska förslag till (sen kan du såklart lägga valfritt grön ovanpå, strö nöthack etc):

- olivpasta (finmixa urkärnade svarta oliver, späd med några droppar olja, krydda valfritt med vitlök och/eller svartpeppar)
- aubergineröra (tärna aubergine, mikra i ca 10 min, mixa med lite olja, citron inkl. skal, salt & peppar plus lite tahina, mängd efter önskad "mäktighet" på helheten)
- sötaktig valnötspasta (mixa valnötter med ett par-tre mjuka dadlar eller lite dadelpasta)
- tofu kan du annars blanda/mixa med de flesta önskade smaksättningar, t ex stark hopkokt tomatsås (eller mixade soltorkade tomater), grillad paprika (eller färdig ajvar), zaatar (en mix av timjan, sumak och rostade sesamfrön), med mycket mer.

Själv tycker jag att hemmafixad hummus och diverse (jord)nötssmör är både gott och praktiskt som energi- och proteinkällor på vandring, men de förslagen har du redan fått. Jag rostar och mixar mina egna, blir så mycket godare och billigare.
 
Hemgjord hummus funkar alltid och kan varieras i oändlighet. Rökt tofu är också gott, mixade soltorkade tomater, pesto, röra på rostade paprikor, hemgjord vegansk pastej på svamp, linser och nötter, kolla t.ex. recept på Vegomagasinet.se. Vegansk kaviar och massor av andra färdig pålägg finns att köpa om du inte orkar göra egna röror.
 
Tapenad blir gott på macka med knapriga saker som sallad eller riven morot
Mosa ihop svarta bönor med tacosalsa (eller lite picklad lök om man råkar ha det i kylen)
Eller bönröra -som flera tidigare tipast om- med vilka sorts bönor som helst, vitlök citron och salt. Chili kan man ha i, eller koreander eller nån annan örtkrydda. Det är inte bara gott på macka, det är gott till allt. Jämt :) Som hummus ungefär, som också är påpekat ovan
Kall kokt potatis och finhackad rödlök. Eller gräslök. Och mycket salt! annars blir det trist. Kalles kaviar är såklart det godaste saltet till kall kokt potatis, fast det är ju inte vegetariskt precis ...
Grillade eller ugnsstekta grönsaker som blivit över från nån middag, gärna med tzatziki
 
Här kommer lite till: det finns vegansk majonnäs och det är lätt att göra goda röror med den, t.ex. vegansk "gubbröra", vegansk "skagen" och t.o.m. vegansk "tunamelt" (googla på de namn jag har nämnt så hittar du recept som funkar). En coleslaw eller annan sallad med majobas fungerar också bra på macka, tänk potatissallad, rödbetsdito etc. Känns det geggigt kan du ha röran i en liten burk och bre på den i skogen.

Nötsmör har någon nämnt, kombinera med t.ex. riven morot, skivat äpple eller banan. Stek svamp, hacka den och rör ihop med vegansk mjukost (finns att köpa). Koka en linsröra (typ dhal men lite tjockare) med röda linser, amaranth eller andra frön, spiskummin, gurkmeja, kanel, vitlök, citron eller lime och mynta, koka ihop väl, låt den kallna och tjockna i kyl över natten.

Naturligtvis går det också bra att ha vegobollar, falaffel, fräst vegofärs och annat tuggigt i mackor och wraps. Lägg till lite rivna rotfrukter eller skivad lök, tomat, gurka eller annat du gillar. "The sky is the limit!"
 
"Icke-animaliska" tolkar jag utesluter även ägg, färskostmassor o.d. - annars finns mycket gott i den avdelningen. Men här några helt veganska förslag till (sen kan du såklart lägga valfritt grön ovanpå, strö nöthack etc):

- olivpasta (finmixa urkärnade svarta oliver, späd med några droppar olja, krydda valfritt med vitlök och/eller svartpeppar)
- aubergineröra (tärna aubergine, mikra i ca 10 min, mixa med lite olja, citron inkl. skal, salt & peppar plus lite tahina, mängd efter önskad "mäktighet" på helheten)
- sötaktig valnötspasta (mixa valnötter med ett par-tre mjuka dadlar eller lite dadelpasta)
- tofu kan du annars blanda/mixa med de flesta önskade smaksättningar, t ex stark hopkokt tomatsås (eller mixade soltorkade tomater), grillad paprika (eller färdig ajvar), zaatar (en mix av timjan, sumak och rostade sesamfrön), med mycket mer.

Själv tycker jag att hemmafixad hummus och diverse (jord)nötssmör är både gott och praktiskt som energi- och proteinkällor på vandring, men de förslagen har du redan fått. Jag rostar och mixar mina egna, blir så mycket godare och billigare.
"Icke-animaliska" tolkar jag utesluter även ägg, färskostmassor o.d. - annars finns mycket gott i den avdelningen. Men här några helt veganska förslag till (sen kan du såklart lägga valfritt grön ovanpå, strö nöthack etc):

- olivpasta (finmixa urkärnade svarta oliver, späd med några droppar olja, krydda valfritt med vitlök och/eller svartpeppar)
- aubergineröra (tärna aubergine, mikra i ca 10 min, mixa med lite olja, citron inkl. skal, salt & peppar plus lite tahina, mängd efter önskad "mäktighet" på helheten)
- sötaktig valnötspasta (mixa valnötter med ett par-tre mjuka dadlar eller lite dadelpasta)
- tofu kan du annars blanda/mixa med de flesta önskade smaksättningar, t ex stark hopkokt tomatsås (eller mixade soltorkade tomater), grillad paprika (eller färdig ajvar), zaatar (en mix av timjan, sumak och rostade sesamfrön), med mycket mer.

Själv tycker jag att hemmafixad hummus och diverse (jord)nötssmör är både gott och praktiskt som energi- och proteinkällor på vandring, men de förslagen har du redan fått. Jag rostar och mixar mina egna, blir så mycket godare och billigare.




Stort tack för fantastiskt bra tips joanna :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Goda och enkla rätter Friluftsmat 10
jamo Goda konserver Friluftsmat 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.