Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen?

Så är det men TS efterlyser icke-animaliska pålägg. Ingen som definierar sig som någon form av vego skulle kalla ägg eller fisk "icke-animaliskt". Om man inte gillar ämnet som diskuteras eller om man inte har några goda råd att ge är man fri att avstå att kommentera.

Tack till den som städat upp i den här tråden!
 
TS efterlyste en mer vegetarisk kost, och då är det helt ok att i all välmening tipsa om saker som vegetarianer äter. Sen är det såklart TS som väljer.
 
Några favoriter

Baba ganoush
Pesto, variant utan ost finns
Olivolja, soltorkade tomater och salt - mycket energi för vandring
Efterrättigt/frukost: Jordnötssmör och lingonsylt i kombination
 
bearnaissås eller majonäs är gott på mackan för att få lite fett och kladd med de ovanpåliggande, lite smakfattiga råa grönsakerna.
Jaa, bra ide. Man kan även köpa färdig vitlökssås på Ica, som man käkar med Sojabiffar och Nacho / Tortillachips och Havregrädde och vego Stroganoff med potatissallad. Spaghetti el Lassagne med Ksås är supergott !!
 
"Icke-animaliska" tolkar jag utesluter även ägg, färskostmassor o.d. - annars finns mycket gott i den avdelningen. Men här några helt veganska förslag till (sen kan du såklart lägga valfritt grön ovanpå, strö nöthack etc):

- olivpasta (finmixa urkärnade svarta oliver, späd med några droppar olja, krydda valfritt med vitlök och/eller svartpeppar)
- aubergineröra (tärna aubergine, mikra i ca 10 min, mixa med lite olja, citron inkl. skal, salt & peppar plus lite tahina, mängd efter önskad "mäktighet" på helheten)
- sötaktig valnötspasta (mixa valnötter med ett par-tre mjuka dadlar eller lite dadelpasta)
- tofu kan du annars blanda/mixa med de flesta önskade smaksättningar, t ex stark hopkokt tomatsås (eller mixade soltorkade tomater), grillad paprika (eller färdig ajvar), zaatar (en mix av timjan, sumak och rostade sesamfrön), med mycket mer.

Själv tycker jag att hemmafixad hummus och diverse (jord)nötssmör är både gott och praktiskt som energi- och proteinkällor på vandring, men de förslagen har du redan fått. Jag rostar och mixar mina egna, blir så mycket godare och billigare.

+ 1 på allt detta. Babaganoush (aubergineröra) är dessutom kul att säga!

Sen är ju bra (svårt att hitta, men det går) olivolja och lite salt väldigt gott. Behövs inte mer än så ibland.

Kokt potatis på macka är inte så dumt, i skivor. ”Skomakerost” kallas det på norska, men det går nog bra med svensk potatis också.

Lök tycker jag kan vara gott. Rå, skivad. Alla håller nog inte med mig om det.

Allehanda grönsaker, gärna stekta. Eller inlagda. Örter på det så blir festligheten större.

Coleslaw är toppen, men får väl göras med något vegetariskt majonnässubstitut.
 
Mycket gott är ju redan nämnt. Den av mina favoriter som saknas är riven ingefära på tub. Finns från Santa Maria. Väldigt gott på nötknäckebröd t.ex. Och kan även användas i maten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Goda och enkla rätter Friluftsmat 10
jamo Goda konserver Friluftsmat 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.