Nytt tält - men vilket?

Akka R/S

Anders,

Om du inte vill lägga ut så idiotmycket pengar kan du ju kolla upp vad Fjällrävens Akka R/S tål, själv tycker jag det verkar vara ett OK tält. Om kvalitet hos duk och stänger vet jag inte så mycket. Men R/S modellen är rätt så ny tror jag.

Jag frågade tidigare i sommras här på forumet om det var någon som hade testat detta men fick inte mycket till svar.

/Niklas
 
Demmenie Dra X-treme

Här kommer lite info om någonting så märkligt som ett tufft tält från låglandet.

Demmenie Sport är butikskedja i Nederländerna som även tillverkar sina egna grejer, t.ex. tält. Jag har själv inte mer än varit och klämt lite men de ser fina ut. Tyvärr görs bara 2 personers tält och för mig var det lite för litet.

"Dra" ser ut som ett Nammatj 2 GT eller Akka R/S 2 och ligger prismässigt någonstans emellan tror jag ca: 5400 kronor, så närmre Nammatj kanske?
3-4 Årstider, RS Nylon i yttertältet, 3480 gram - 600 gram om man tar av "GT" absiden. Sovutrymme 224x126x105

Här kan ni se det om ni laddar ner pgf filen Tenten.pdf
http://www.demmeniesport.com/tenten/

Ha det,

Niklas
 
Anders,

Helsports Börgefjell är nog värt att titta på som konkurrent till Hilleberg. Lätt, hållbart, och vindtåligt. Vårt är årgång -94 och håller fortsatt ihop trots flitig användning. Tyvärr är det litet si och så med sitthöjden... Sommartid fastnar hela peruken i taket pga den statiska elektrisiteten och vintertid regnar frosten en i nacken.

Om du kan tänka dej ett kupoltält där innertältet reses först, så ta en titt på Mountain Hardwears Trango Assault. Vi använder deras Trango 3 som egentligt vintertält, och har varit nöjda med kvaliteten. Köpte tältet i Andorra skattefritt.

hälsn My
 
North Face, Fjellreven

Kanskje North Face Mountain 25 er et alternativ for deg. Jeg har selv vært i et VE 25 i vinterstormen og var fornøyd med det. Det blåste så mye at man ikke kunne stå oppreist (måtte sette meg på kne når teltet skulle graves ut) men teltet holdt, vet ikke hvor mye vind det egentlig var da. Men jeg tror Mountain 25 blir ganske trangt altså. Koster 4800 kr på sportsnet.

Ellers er kanskje Foxlite fra Fjellreven et alternativ. Vi hadde dette med som ekstratelt på den samme vinterturen. Det holdt gjennom natten (i le av North Face teltet). Men beboeren i dette kom inn i VE 25 for å sove, han ble litt betenkt når stanga slo ned i magen. Men teltet holdt selv om det trengte noen reparasjoner når det kom ned. Koster 3999 kr.

Lykke til
Thomas
 
Vaude

Du ska natruligtvis köpa dig ett Vaude tält har just införskaffat mig ett själv ett Space III det är ju för stort för dig men det finns hur många modeller som helst, de gör bra kvalite och är mycket bättre i pris än både hillebergs haglöfs eller vad du vill kolla in
http://www.northstar.se

Ring och prata med dom, dom är jättetrevliga att ha och göra med.

Hoppas att du hittar nått som passar din plånbok

/Jocke
 
tält..

Jag var på väg att köpa mig ett Hilleberg Nammatj2 GT för ett tag sedan, har alltid velat ha ett sådant. Mycket bra utrymmen, och inte så tungt. Men om man nu tänkter till lite så väger ett Nammatj3 GT 500 gram mer och har mycket mer utrymme om man är sugen på det, en vikt med allt på 3.7kg tror jag och en bredd på 160cm istället för 130.. Så jag köpte ett sånt :) och det får plats i ryggan..
Annars finns ju alltid tidigare nämda
http://www.mountainhardwear.com/ att kolla på, mycket bra produkter, iaf tälten (trango)vad jag vet.

Bara lite tankar så där från mitt håll.

[Ändrat av rasmussen 2001-08-21 kl 22:38]
 
Fattig student och kvalitet

Jovisst känner jag igen problemet, även om det är några år sedan.

Som fattig student försökte man ju ofta slippa betala för en "dekal" och köpa något lika bra utan dekal. Tyvärr kan jag inte påstå att jag gjorde några sådana fynd. Reor kunde man hitta en del bra på, men det berodde väl delvis på att jag är liten och att det därför blev udda stolekar kvar. Det var alltid någon detalj som irriterade. Följden blev alltså att man köpte en billigare grej och sedan något bättre lite senare istället.

Så jag bytte taktik och satsade på kvalitet. Stort hål i plånboken emellanåt, men desto längre mellan utgiftstillfällena. Enda problemet är bara att jag inte vill byta ut mina favoritgrejor förrän de verkligen är utslitna.

Själv använder jag Nallo 2 då jag räknade med att det skulle bli en del ensamturer. Eftersom man alltid släpar med en del favoritprylar, så kommer den låga vikten alltid till användning. Ibland har jag dock funderat på om två ventiler (Nammatj) skulle varit bra när det är riktigt hett, men Nallo har klarat 42 grader i skuggan rätt problemfritt. Utrymmet räcker gott för två även vintertid. Lite större (3:an) borde man väl ändå testa vad tiden lider för att få en jämförelse. Större absid har jag dock aldrig känt behov av, kanske för att jag sluppit allt för många ösregnsdagar.

När det verkligen blir besvärliga förhållanden upptäcker man vilken skillnad de små detaljerna gör. Och då finns det sällan någon möjlighet att byta utrustning. Se om du tillfälligt kan dra in på något annat istället, i längden får du igen pengarna. Den bättre upplevelsen blir gratis.
 
Haglöfs Twin Peak

Trots Hillbergdominansen tänkte jag tipsa om Haglöfs Twin Peak som säljs ut lite här och där nu för druga två tusenlappar. Ett brett tvåmanstält av tunnelmodell, får plats tre om alla är snälla, och lätt att slå upp. Väger dryga tre kilo och har en halvstor absid. Har bara provat det en gång, under några riktigt blåsiga dagar i juli/augusti i år runt Keb. På ett Hillbergtält gick en av tältstängerna av i markfästet när jag hjälpte till att fälla det i vindbyarna. Så kan det gå. Vårt tält var hyrt och lite slitet, men stod kvar.
 
Om tältet går sönder ??

Hej Anders

Jag har ett keron 4GT.
En kompis råkade skära sönder innertältet.
Jag skickade upp det till Hilleberg på rep.
Det kostade mig 250kr + frakt.
Kan du göra det med ett fjällräven/Haglöfs tält ?

Så ibland kan det vara en god affär att köpa lite dyrare
[Ändrat av Lillabiscay@ 2001-08-22 kl 20:10]
 
Kolla in Vaude

Ett alternativ till svindyra (men bra) Hilleberg kan vara ett tält från Vaude. De har en uppsjö av modeller. Jag är själv student och stod i valet mellan Hilleberg Staika (ca 6000 pix) och Vaude K2 (3300 Kr) som ser ut som Space fast med stormmattor. Är inte missnöjd.....än!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.