Nyheter från Hilleberg 2017

Tack för svar

Tack för svar :)

Att bära ett 3.5 kg tält när jag 85% behöver ett 1,5 kg tält känns sådär.

Rogen - Måste man sätta upp båda absiderna eller kan man låta en sidan spännas mot tältet - tänker när jag är själv?

Niak vs Enan - Att Niak är självstadgande känns som en bra grej och att det är lite större. Dessutom funkar ju Niak för 2 personer. Inte helt optimalt men trots detta kan två sova i det - speciellt om man går kortare/lättare turer med mindre packning.

Av bilderna så tycker jag Niak ser "mysigare" ut än Anjan 2. Nån som kan ge sin syn på detta.

Jag är ganska färsk på detta och kan nog räkna med att turer i snö kommer inte att ske.

Sett lite youtube recentioner och Niak verkar enklare att sätta upp och flytta eftersom det är "fristående"

Enan känns ju trevligt men kanske är en väl egoistisk lösning. Dessa val - svårt.

Har tidigare haft ett litet tält Marmot Starlight - funkade bra men att kunna vara i tältet och att kunna sitta upp lockar. Det var lätt men för litet så det såldes.

Har även ett tunneltält modell billigt som funkar men som väger för mycket och inte är så mysigt. Det är gjort för 2 pers och det kan man ju behålla för sambo-turerna iof OM jag kör på Enan.

Vikt Enan vs Niak är inte så stor skillnad så kanske är det ökade utrymmet i Niak att föredra?
 
Låt plånboken avgöra. OM du har möjlighet köp Enan. Annars blir Niak eller Anjan kanon både solo och när ni går två. Se till att du får Anjan 2017 eller väldigt bra rabatt på det "gamla".

Ja det är en fördel att kunna flytta omkring Niak. Inte superviktigt men smidigt att kunna finjustera när man slår läger.

Kupoltälten ser alltid "häftigare" ut på bild men som sagt endast sitthöjd i mitten och tältduk i ansiktet är nackdelarna, speciellt om ni är två och sover på luftmadrass.

Det skiljer ett halvkilo mellan Enan och Niak och en stång (=packvolym och enklare packa utanpå en liten rygga). Jag tycker det är mycket / viktigt om man regelbundet gör tältturer solo. Det är en underbar känsla att gå med liten lätt rygga och samtidigt kunna vara ute länge. Sen beror det ju på vad du har i övrigt. Om du har en tung/stor sovsäck och rygga kanske det är vettigare att lägga pengarna där och på "endast" ett tält.
 
Jag har köpt på mig lätta grejer sen innan så tältet är det som "saknas"

Har:

GranitGear Blaze AC - finns lättare en gillar den
Cumulus Comforter - custom med lite mer fyllning
NeoAir X-lite wide.

Så tror jag har en ganska lätt setup.
 
Såg en youtube med Anjan 2 (gissar att det var den gamla modellen)

Hursomhelst så kan jag förstå kommentaren ovan om sitthöjd osv. Det såg riktigt trevligt ut invändigt och klart umgåsvänligt för 2 personer.

Kanske jag inte skulle utesluta Anjan 2 riktigt än ;)
 
Man ska också tänka på att många lättviktstält har dålig takhöjd, är man runt 185 cm så är 100 cm takhöjd min. Det innebär att Akto/Enan går bort om man vill kunna sitta utan att ha tältduken mot huvudet. De flesta tält är också i kortaste laget, även Hillebergstälten om man bortser från Keron, Kaitum och deras stora kupoltält.
Lite märkligt då Bo Hilleberg ska vara en rätt reslig karl. Tunneltältens fördel är att man kan sova med huvudet helt nära utgången vilket gör att man bättre kan utnyttja längden.
 
Är bara 173 cm och sambon 160 cm, så där har vi en fördel.

Får avvakta 2017 års Anjan tester innan det blir köp. Vad jag förstår av denna tråden så är det betydligt bättre än nuvarande modell.

Enan skulle kanske vara intressant om man kan hitta begagnat tänker jag!

Enan 2015 har tunnare väv om jag förstår rätt - ska man akta sig för den?
 
Är bara 173 cm och sambon 160 cm, så där har vi en fördel.

Får avvakta 2017 års Anjan tester innan det blir köp. Vad jag förstår av denna tråden så är det betydligt bättre än nuvarande modell.

Enan skulle kanske vara intressant om man kan hitta begagnat tänker jag!

Enan 2015 har tunnare väv om jag förstår rätt - ska man akta sig för den?
Snarare tvärt om. Enan 2015 är lättare. Att man tvingades använda den tyngre väven till 2016 berodde på att en ny mer miljöriktig behandlingsmetod av tältduken gjorde den svagare.
 
Håller inte med i lovsången av Nallo. I mitt tycke är det ett onödigt tungt sommartält och dåligt ventilerat för fjällen på vintern. En kompromiss som inte är bäst på något. Jag har ett Nallo 4 därför att jag har tre barn och det är HB:s lättaste 4-p. Jättefint tält men jag hade bytt till Anjan 4 direkt om det hade funnits.

Hittar du ett lättare 4p tält med absid än Nallo 4GT? Som klarar väder och vind lika bra?
Isåfall är jag spekulant.

Om vi bara är 1-2st tar jag ett mindre tält. Ett Anjan4 skulle jag inte vilja använda på vintern eller i hård vind då det drar in och blir mycket kyligare inne än Nallo. Därav ser jag Nallo 4GT som unikt. Personligt vad som passar förståss.

För 2p skulle jag vilja byta mitt NorthFace mot ett Tarptent Double Rainbow.

:)
 
Hittar du ett lättare 4p tält med absid än Nallo 4GT? Som klarar väder och vind lika bra?
Isåfall är jag spekulant.

Om vi bara är 1-2st tar jag ett mindre tält. Ett Anjan4 skulle jag inte vilja använda på vintern eller i hård vind då det drar in och blir mycket kyligare inne än Nallo.

Du missförstod. Jag tycker
- GT är onödigt (på barmarkstur)
- Nallo är ett onödigt tungt sommartält
- Nallo inte är ett bra vintertält ovanför trädgränsen

Jag vill inte ha ett Anjan på vintern. Jag vill ha ett Anjan 4 på sommaren (när jag går med barnen) och på vintern vill ja ha ett vintertält.

Ja jag förstår att det är sjukt dyra tält och att alla inte kan ha flera. Mitt resonemang utgår från att jag kan ha ett renodlat sommartält respektive vintertält.
 
Du missförstod. Jag tycker
- GT är onödigt (på barmarkstur)
- Nallo är ett onödigt tungt sommartält
- Nallo inte är ett bra vintertält ovanför trädgränsen

Jag vill inte ha ett Anjan på vintern. Jag vill ha ett Anjan 4 på sommaren (när jag går med barnen) och på vintern vill ja ha ett vintertält.

Ja jag förstår att det är sjukt dyra tält och att alla inte kan ha flera. Mitt resonemang utgår från att jag kan ha ett renodlat sommartält respektive vintertält.

Ok sorry :)
Vi tycker olika bara
 
Ser ut som bra uppdateringar på Anjan. Tillbaka till riktiga koppar för spänningen av stavarna är ju ett måste.

2016 Rogen tyckte jag var rent hopplöst och jag tror inte jag skulle köpa 2017 heller. Sålde det vidare efter 3-4 nätter bara. 2017 Anjan ser ut som något man kan tänka sig köpa så man har något mellan Nammatj och cuben tarp.

Vad tyckte du var problemen med Rogen?
 
Addnature, rabattkod SOMMARNATT t o m 25/6.
20% på sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar och friluftskök
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.