Nyheter från Hilleberg 2017

Tack för svar

Tack för svar :)

Att bära ett 3.5 kg tält när jag 85% behöver ett 1,5 kg tält känns sådär.

Rogen - Måste man sätta upp båda absiderna eller kan man låta en sidan spännas mot tältet - tänker när jag är själv?

Niak vs Enan - Att Niak är självstadgande känns som en bra grej och att det är lite större. Dessutom funkar ju Niak för 2 personer. Inte helt optimalt men trots detta kan två sova i det - speciellt om man går kortare/lättare turer med mindre packning.

Av bilderna så tycker jag Niak ser "mysigare" ut än Anjan 2. Nån som kan ge sin syn på detta.

Jag är ganska färsk på detta och kan nog räkna med att turer i snö kommer inte att ske.

Sett lite youtube recentioner och Niak verkar enklare att sätta upp och flytta eftersom det är "fristående"

Enan känns ju trevligt men kanske är en väl egoistisk lösning. Dessa val - svårt.

Har tidigare haft ett litet tält Marmot Starlight - funkade bra men att kunna vara i tältet och att kunna sitta upp lockar. Det var lätt men för litet så det såldes.

Har även ett tunneltält modell billigt som funkar men som väger för mycket och inte är så mysigt. Det är gjort för 2 pers och det kan man ju behålla för sambo-turerna iof OM jag kör på Enan.

Vikt Enan vs Niak är inte så stor skillnad så kanske är det ökade utrymmet i Niak att föredra?

Låt plånboken avgöra. OM du har möjlighet köp Enan. Annars blir Niak eller Anjan kanon både solo och när ni går två. Se till att du får Anjan 2017 eller väldigt bra rabatt på det "gamla".

Ja det är en fördel att kunna flytta omkring Niak. Inte superviktigt men smidigt att kunna finjustera när man slår läger.

Kupoltälten ser alltid "häftigare" ut på bild men som sagt endast sitthöjd i mitten och tältduk i ansiktet är nackdelarna, speciellt om ni är två och sover på luftmadrass.

Det skiljer ett halvkilo mellan Enan och Niak och en stång (=packvolym och enklare packa utanpå en liten rygga). Jag tycker det är mycket / viktigt om man regelbundet gör tältturer solo. Det är en underbar känsla att gå med liten lätt rygga och samtidigt kunna vara ute länge. Sen beror det ju på vad du har i övrigt. Om du har en tung/stor sovsäck och rygga kanske det är vettigare att lägga pengarna där och på "endast" ett tält.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har köpt på mig lätta grejer sen innan så tältet är det som "saknas"

Har:

GranitGear Blaze AC - finns lättare en gillar den
Cumulus Comforter - custom med lite mer fyllning
NeoAir X-lite wide.

Så tror jag har en ganska lätt setup.

Såg en youtube med Anjan 2 (gissar att det var den gamla modellen)

Hursomhelst så kan jag förstå kommentaren ovan om sitthöjd osv. Det såg riktigt trevligt ut invändigt och klart umgåsvänligt för 2 personer.

Kanske jag inte skulle utesluta Anjan 2 riktigt än ;)

Man ska också tänka på att många lättviktstält har dålig takhöjd, är man runt 185 cm så är 100 cm takhöjd min. Det innebär att Akto/Enan går bort om man vill kunna sitta utan att ha tältduken mot huvudet. De flesta tält är också i kortaste laget, även Hillebergstälten om man bortser från Keron, Kaitum och deras stora kupoltält.
Lite märkligt då Bo Hilleberg ska vara en rätt reslig karl. Tunneltältens fördel är att man kan sova med huvudet helt nära utgången vilket gör att man bättre kan utnyttja längden.

Är bara 173 cm och sambon 160 cm, så där har vi en fördel.

Får avvakta 2017 års Anjan tester innan det blir köp. Vad jag förstår av denna tråden så är det betydligt bättre än nuvarande modell.

Enan skulle kanske vara intressant om man kan hitta begagnat tänker jag!

Enan 2015 har tunnare väv om jag förstår rätt - ska man akta sig för den?

Är bara 173 cm och sambon 160 cm, så där har vi en fördel.

Får avvakta 2017 års Anjan tester innan det blir köp. Vad jag förstår av denna tråden så är det betydligt bättre än nuvarande modell.

Enan skulle kanske vara intressant om man kan hitta begagnat tänker jag!

Enan 2015 har tunnare väv om jag förstår rätt - ska man akta sig för den?
Snarare tvärt om. Enan 2015 är lättare. Att man tvingades använda den tyngre väven till 2016 berodde på att en ny mer miljöriktig behandlingsmetod av tältduken gjorde den svagare.

Håller inte med i lovsången av Nallo. I mitt tycke är det ett onödigt tungt sommartält och dåligt ventilerat för fjällen på vintern. En kompromiss som inte är bäst på något. Jag har ett Nallo 4 därför att jag har tre barn och det är HB:s lättaste 4-p. Jättefint tält men jag hade bytt till Anjan 4 direkt om det hade funnits.

Hittar du ett lättare 4p tält med absid än Nallo 4GT? Som klarar väder och vind lika bra?
Isåfall är jag spekulant.

Om vi bara är 1-2st tar jag ett mindre tält. Ett Anjan4 skulle jag inte vilja använda på vintern eller i hård vind då det drar in och blir mycket kyligare inne än Nallo. Därav ser jag Nallo 4GT som unikt. Personligt vad som passar förståss.

För 2p skulle jag vilja byta mitt NorthFace mot ett Tarptent Double Rainbow.

:)

Hittar du ett lättare 4p tält med absid än Nallo 4GT? Som klarar väder och vind lika bra?
Isåfall är jag spekulant.

Om vi bara är 1-2st tar jag ett mindre tält. Ett Anjan4 skulle jag inte vilja använda på vintern eller i hård vind då det drar in och blir mycket kyligare inne än Nallo.

Du missförstod. Jag tycker
- GT är onödigt (på barmarkstur)
- Nallo är ett onödigt tungt sommartält
- Nallo inte är ett bra vintertält ovanför trädgränsen

Jag vill inte ha ett Anjan på vintern. Jag vill ha ett Anjan 4 på sommaren (när jag går med barnen) och på vintern vill ja ha ett vintertält.

Ja jag förstår att det är sjukt dyra tält och att alla inte kan ha flera. Mitt resonemang utgår från att jag kan ha ett renodlat sommartält respektive vintertält.

Du missförstod. Jag tycker
- GT är onödigt (på barmarkstur)
- Nallo är ett onödigt tungt sommartält
- Nallo inte är ett bra vintertält ovanför trädgränsen

Jag vill inte ha ett Anjan på vintern. Jag vill ha ett Anjan 4 på sommaren (när jag går med barnen) och på vintern vill ja ha ett vintertält.

Ja jag förstår att det är sjukt dyra tält och att alla inte kan ha flera. Mitt resonemang utgår från att jag kan ha ett renodlat sommartält respektive vintertält.

Ok sorry :)
Vi tycker olika bara

Ser ut som bra uppdateringar på Anjan. Tillbaka till riktiga koppar för spänningen av stavarna är ju ett måste.

2016 Rogen tyckte jag var rent hopplöst och jag tror inte jag skulle köpa 2017 heller. Sålde det vidare efter 3-4 nätter bara. 2017 Anjan ser ut som något man kan tänka sig köpa så man har något mellan Nammatj och cuben tarp.

Vad tyckte du var problemen med Rogen?

Addnature, rabattkod SOMMARNATT t o m 25/6.
20% på sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar och friluftskök

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips