nygrens led / norra leden..

Tobbe lilja; sa:
Nygrens led bör du ha full klätterutrustning för förutom den glaciärutrustning du bör ha för att gå till insteget. När jag gick den startade vi från tarfalladalen men det går säkert bra att gå personalbacken upp från stationen också. Det är en fin klättertur med inslag av läskiga rasbranter och ett fåtal snöpassager.

okej.. förstår då!
hade tänkt hyra utrustning nere på stationen,så det ska nog inte vara några problem.
var hittar jag insteget sen? har fått höra många olika saker,men du verkar ha koll på läget?
//max

soderkisen; sa:
Mast? Menar du vindskyddet/trekanten på Kebnetjåkka? Eller den lilla pinnen vid stortoppens röse? Om insteget till Nygrens börjar redan nere vid storglaciären är en tolkningsfråga. Enligt mig börjar Nygrens led vid/på kammen som går mellan Björlings och Storglaciären. Tror du kommer att se vad jag menar när du står där...

ja,mast/vindskydd etc..
liten krymelur som er lite konstig ut på kartan..
tror du förstår vilken jag menar,hur går jag ifrån den sen då?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
maxen; sa:
var hittar jag insteget sen? har fått höra många olika saker,men du verkar ha koll på läget?
Två tips:
- Skaffa högfjällskartan över Kebnekaise. Den finns litet här och var, bl.a. på Adlibris
- Skaffa Kebförare från Klätterförbundet

Med ovanstående alster så kan du se och läsa själv. Det blir mycket enklare... :)

Att döma av vad du skrivit hittills så blir jag dock litet fundersam över om ni överhuvudtaget ska ge er på Nygrens led. Hur mycket alpint har ni klättrat tidigare och hur många är ni?

Två tips:
- Skaffa högfjällskartan över Kebnekaise. Den finns litet här och var, bl.a. på Adlibris
- Skaffa Kebförare från Klätterförbundet

Med ovanstående alster så kan du se och läsa själv. Det blir mycket enklare... :)

Att döma av vad du skrivit hittills så blir jag dock litet fundersam över om ni överhuvudtaget ska ge er på Nygrens led. Hur mycket alpint har ni klättrat tidigare och hur många är ni? [/QUOTE]

kör med fjällkartan bd 6 om jag inte vet felm,har inte den framför mig nu.

och har beställt förararna från klätterförbundet,de är på väg skulle jag tro!

sen så kommer vi va ett ex antal som kommer bege oss,3 st med bra klättererfarenhet och resterande med klätter erfarenhet också!

//max

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips