Nyfiken på liggcyklar?

Liggcyklar är oslagbara att färdas långa sträckor med. Körställningen gör att man kliver av (nästan) lika pigg som när man gav sig i väg. Problemet för den som är nyfiken på liggcyklar är att utbudet i Sverige är så litet, hos hur många cykelhandlare kan man gå och titta på liggcyklar?

Därför vill jag tipsa om ett unikt tillfälle söndagen den 13 februari. Då ordnas en liggcykelutställning i Odense, Danmark där man kan se både fabriksnya cyklar och hembyggen. Förra året visades ett femtiotal cyklar.

Bland annat kommer liggcykeltillverkaren Challenge från Nederländerna att ta med sig sina mest intressanta modeller och nyheter.

Jag har lagt ut mer fakta om Odenseutställningen på

http://www.liggcykel.se


Hoppas vi ses där!

Olaf Johansson
 
Trodde du ja..

Liggcyklar gör sig säkert i platta Holland men i backiga Sverige suger dom musten ur vem som helst.

Har träffat många Tyskar som fått kliva av i uppförsbackar och föra cykeln och förra sommaren fick jag så prova en av just en Tyska som var på 3 månaders cykelsemester i Sverige.

Hon förbannade cykeln och efter en tur på 30 minuter håller jag med. När det går uppför så liksom cyklar man rakt in i backen, tungt.

Jag håller mig till den gamla beprövade konstruktionen, den har ju hållt i över 100 år så nog är den optimerad alltid.

Stefan
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Trodde du ja..

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
Har träffat många Tyskar som fått kliva av i uppförsbackar och föra cykeln och förra sommaren fick jag så prova en av just en Tyska som var på 3 månaders cykelsemester i Sverige.

Hon förbannade cykeln och efter en tur på 30 minuter håller jag med. När det går uppför så liksom cyklar man rakt in i backen, tungt.

Jag håller mig till den gamla beprövade konstruktionen, den har ju hållt i över 100 år så nog är den optimerad alltid.

Stefan


Hej Stefan!

Att som nybörjare sätta sig på en liggcykel och tro att man kan prestera lika bra som på sin vanliga cykel, det är ett misstag. Då blir man besviken. Steget till liggcykel är lite större än så. För att du ska hinna lära dig (mentalt och fysiskt) hur man effektivt tar backar på en liggcykel behövs några månader. Bland annat tränar du upp benmuskler som inte används så mycket i upprätt cykling.

Liggcykeln fanns faktiskt innan Rovers Safety Bike som blev normbildande för den moderna cykeln. I början av 1930-talet fick liggcykeln sin nuvarande form.

Kika på den här sidan där jag samlat lite info om liggcyklar:

http://www.liggcykel.se/omliggcyklar/vanliga_statements.html
 
Ett problem om man inte har studerat liggcykelvärlden närmare, är att man drar alla liggcyklar över en kam. Det är lika missvisande som att jämföra en downhillcykel med en racer bara för att de bygger på samma princip i ramkonstruktion.

Bland liggcyklar finns varianter som genom sin geometri och sina mått är lämpade för skilda uppgifter. Det finns mycket låga racerliggcyklar och det finns höga touringcyklar. Det finns cyklar för pendling och det finns liggcyklar med tre hjul. Jag skulle inte välja liggcykel för off road men det finns de som gör det.

Förutom cykeltyp är det precis som med vanliga cyklar så att varje exemplar är anpassat till ägaren. Det kan gälla inställning av styret, sittvinkel, avstånd till pedaler, vevlängd med mera. Så om du provar någons liggcykel - räkna inte med att omgående prestera lika bra som på din väl inkörda stålhäst!
 
Re: Re: Hmmmm?

Nordesjö; sa:
Ett problem med liggcyklar är att de är motarbetade av cykelidrotten. Enligt sjuka internationella definitioner är de helt enkelt inte cyklar.


Ja, det är märkligt. Mochets liggcykel slog i början av 1930-talet flera världsrekord i banracing på velodrom. Då drog den tidens cykelindustri öronen åt sig och fick UCI att införa ett reglemente som förbjuder liggcyklar. Bland annat sägs att vevlagret får sitta max 10 cm (tror jag det var) framför sadeln.

Detta hämmade under många år, ända fram till 1980-talet, utvecklingen av liggcykeln.

Allra märkligast är att förbudet lever kvar i vår tid. Till exempel måste de "liggister" som vill delta i årets Vätternrunda cykla på dispens. Vi har i år fått 10 dispenser men det finns fler som skulle vilja delta.
 
Jag tror att många kan behöva mer än en cykel. Själv älskar jag min upphottade MTB Gary Fisher Big Sur och cyklar cyklar så gott som dagligen på den. Jag bor på landsbygden och den är helt perfekt för små skogsstigar.

Det enda problemet är långa turer. Jag är reumatiker och har ont i handleder och axlar och har ganska nyligen opererat en hand för karpaltunnelsyndrom. Det tar ett tag att läka och det var fullkomligt uteslutet att cykla på min MTB.

Men på en liggcykel kunde jag cykla 2 dagar efter operationen och nu när jag och min hustru ska på långfärd ner genom tyskland och frankrike, är en liggcykel det självklara alternativet för mig.

Lika självklart är det med en MTB på mina stigar hemmavid.

MVH/Bengt Falke http://www.cykeltur.se
 
Jag har cyklat på en vanlig långfärdscykel och en liggcykel för långfärd.

När jag skaffade liggcykeln så kändes uppförsbackar jobbiga i början. Jag undrade till slut om det inte var mer psykologiskt än fysiskt. Nu vet jag att det var det första. På en vanlig cykel tittar man mer än man tror på vägen. På en liggcykel i uppförsbacke ser man hela backen. Efter ha vant mig med det gick det mycket lättare i uppförsbackarna.

Med packning har jag märkt att en liggcykel är ungefär lika snabb som en vanlig långfärdscykel. Cyklade tillsammans med en i Tyskland på vanlig långfärdscykel. Han cyklade förbi mig när jag kollade vägen med en person men jag hann upp honom i en två kilometers nedförsbacke där liggcykeln definitivt gick fortare. Sedan följdes vi åt utan att någon gick långsammare eller fortare än den andre.

Cyklade tillsammans med en skotte i Skåne 2003 och där var jag på liggcykel mycket snabbare. Tror dock mer på skottens dåliga kondition än att min liggcykel var mycket snabbare.

Liggcykeln ger framförallt en bättre vy över landskapet. Efter två cykelsemestrar på den vanliga långfärdscykeln kände jag att de behövdes en paus det tredje året. Inget sådan har infunnit sig ännu med liggcykeln så om allt går som det ska blir det en tredje tur i rad till sommaren.
 
Var kan man prova?

Jag har aldrig funderat på liggcykel tidigare och den enda gången jag sett en på nära håll var på Veloform i Göteborg som hade en inne för reparation.

Efter att ha tittat på länkade websidor verkar det ju onekligen lite spännande. Om man blivit lite allmänt intresserad och skulle vilja prova hur det känns och hur olika typer av liggcyklar skiljer sig åt, vart ska man då ta vägen?
Odense är uteslutet, men vilka andra affärer håller sig med liggcyklar för testcykling?

Ni som använder liggcykel - var provade ni första gången, i butik eller lånade av bekanta?

/Joakim
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips