Nyfiken på kajakval för Blå Bandet...

Och så skippar vi flytvästen för att inte hindra kroppsrotationen. Även kapell försämrar effektiviteten i din paddling, så den ska bort.
Och om vi nu ändå håller på att dumma oss, då är jo en surfski ändå mycket bättre och snabbare, så tar surfski istället.

Än så länge så har ingen dummat sig, förutom ... Upplever lite frustration i ditt inlägg. Jag är klart intresserad i ditt tidigare tips, Rockpool Taran.
 
Vi kan väl säga så, det var inte min mest diplomatiska inlägg, men jag har ibland lite svårt med dessa tvärsäkra påståenden, oberoende om det gäller kajak, tält eller andra prylar. Jag har svårt att se att man vill offra lårstöd och den kontakt de ger med kajaken för effektiviteten i paddlingen, ffa. när man kan ha både och. Det finns moderna kajaker som har såpass hög cockpit att man kan ha en relativ effektiv benarbete samtidig som de ger paddlaren stödet för att effektiv hantera kajaken även under tuffa förhållanden. Paddlar man utesluten plattvatten, så kan det jo funka utan, men är man ute flera veckor i sträck så kan man inte alltid välja förhållanden.

PS. Jag skrev " Och om vi nu ändå håller på att dumma oss", så det inkluderar även mig själv. Men ironi funkar oftast dåligt i forum, så ska lova bot och bättring. DS.
 
Angående benstöd. De flesta kajaker jag tittat på suttit i har haft benstöd. Min motion sportkajak har inte men där ska man ju jobba med bål och ben vad jag förstår.
Tyvärr har jag upplevt att de kajaker med benstöd så har det varit fast, som en vinge vilket har varit okomfortabelt för mig. Jag önskar därför justerbara stöd.

Så en del förordar och andra inte benstöd, framförallt vid lite tuffare vattenförhållanden.
Några tankar runt detta?

Måste även tacka för fin input i min process vid kajak val.
 
Sitsar och benstöd är en hel vetenskap. Sen har vi sittbrunnens form och storlek olika sitshöjd och volym i kajakerna samt olika last och kroppsvikt samt kroppsstorlek t ex på bakdel och lår.

Blir väl många parametrar för att få till en allmän diskussion.

Dessutom kommer faktorer till som om man föredrar en kurstabil eller lättsvängd kajak med eller utan roder och justerbar skädda etc.

Personligen har jag lärt mig justera inredningen i ett par olika kajaker så det passat hur jag använt dessa kajaker. Jag föredrar helt klart lätt böjda knän och att kunna använda ben och höftrörelser i paddeltekniken i en längfärdskajak. Men samtidigt kunna styra kajakens balans med lår och höft när det går vågor genom att sära på knäna lite grand..

Thure
 
Jo det är sant. Finns säkert hur mycket olika sittbrunnar som helst med olika utseende.
Jag vill ha ett roder och kursstabilitet. Ska ju paddla Blå Bandet är planen.
 
Hmm kan du fördjupa dig mera i ämnet? VKV Måsen Elite har alltså inte detta stöd, något jag vill ha ställbart.

Jag menar att man får så mycket mer kraft och sparar energi om man kan använda benen ordentligt under paddlingen.
Då är det mindre bra att ha något som sitter i vägen för benarbetet. VKV Elite har inget sånt.

Att fotstödet är stabilt och stumt är också viktigt.

/Pär
 
Jag upplever bättre balans om jag låter knäna ha kontakt med kajaken, innanför sittbrunnssargen och det uppskttar jag, särskilt när det inte är plattvatten. Då blir man mer "ett med kajaken", dock utan att sitta fast om man vill ut. Jag rollar inte obehindrat (knappt alls) men inga problem att "spjärna" mig kvar för att öva.
Jobbar inte så mycket med benen för framdrivning, då jag har pedaler som inte är så lämpliga för det, eftersom hela pedalen rör sig då jag styr.

/Patrik
 
Jag brukar sitta med knäna lätt böjda och vinklade utåt, i kontakt med kajaken. Jag vet att utnyttja överkroppen, men använder inte benen mer än att jag tar spjärn mot fotstöden. Hur kan jag i denna sittställning använda benen mer? Inte lätt att veta vad fotstödens infästning tål.
 
Inte lätt att veta vad fotstödens infästning tål
Genom att trycka ifrån mot pedalerna är meningen att du ska låta höften och baken rotera lite. Det skulle vara ett väldigt dålig pedalsystem som inte tål den belastningen. Men det är ju inte meningen att du ska hålla tillbaka rotationen och trampa ifrån allt du kan då vet man ju inte hur det går.
 
Hemma efter en veckolång paddling i blandat väder på ostkusten i en VKV Offshore.
Angående benstöd så är det inga problem att att få stöd för knäna innanför brunnen enligt mig. Snabbinställningen på pedalerna möjliggör smidig justering under paddling för att kunna "sträcka" ut benen om man har problem med krampkänningar, sen gillar jag kolfibersitsen, förstår inte varför så många tillverkare kör fast dyna som aldrig blir torr enligt mina erfarenheter av tidigare kajaker. Lätt att packa, fick med oss ett bastutält på turen.

Innan du bestämmer dig så skulle jag testa runt lite, om du har vägarna förbi Västervik så rekommenderar jag ett besök på vitudden som även har ett läckert "museum" med massa läckra träkajaker.

Mvh Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
limpan24 Nyfiken på paddling!!! Paddling allmänt 1
bluewing Är nyfiken på Seagull Ocean Paddling allmänt 20
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.