Nyfiken på kajakval för Blå Bandet...

OM jag av någon outgrundlig anledning skulle välja att brottompaddla svenska kusten så skulle jag välja en Rockpool Taran alla dagar i veckan. Den är otroligt rymlig, förhållandevis stadig trots den smala 0-punkten, sjöduglig och hyfsat följsam trots den generösa längden. I UK sätts väl de flesta rekord med den kajaken idag. Petri Sutinen lånade min för några år sedan då han ville paddla en sväng. Inget långt sa han då vi lyfte upp kajaken på hans tak. Det blev rekord från Helsingfors till Stockholm.🙂

Ser man på statistiken så är det många VKV. Tror däremot att de mer eller mindre dominerade de första åren och numera är det mer uppblandat.
 
Jag har precis beställt och väntar på en Taran 16. I mitt huvud finns tankar på både Blå bandet men även Väner-8. Jag har paddlat flera egna VKV-kajaker (100, Kåre, Lisa, Offshore och senast Ocean) Väldigt fina och bekväma med stort lastutrymme i framför allt Seagull kajakerna. Två av mina nyaste VKV hade den senaste kolfibersitsen och mittmonterade självjusterande pedaler. Ett under av bekvämlighet helt enkelt. Men förra året sålde jag min senaste VKV (Oceanen) som då legat på hyllan i ett år. Ersatt ett år tidigare av en Tiderace Xplore som inte ens har roder. För mig har den främsta anledningen varit att jag känt mig tryggare i den. Besvärligare att komma i och ur men väl på plats sitter jag som en kung men "fast" i båten. Känner att jag kan styra och vinkla den på ett helt annat sätt. Följer med sjöns skiftningar oavsett om det är på Vättern eller i havet. VKV:ns större sittbrunn gjorde att jag inte kände någon kontakt med båten utan kastades fram och tillbaka. Jag har faktiskt inte ens saknat rodret men ändå bestämt att jag skall komplettera min "flotta" med en Taran som ger mig samma trygghetskänsla i sittbrunnen. Tror även att jag trots att jag valt den mindre varianten kommer att ha plats för mina grejer även under en längre tur. Om det blir någon tur eller inte skall jag låta vara osagt. Om det blir det tänker jag att det blir i en Rockpool Taran.
 
Paddlar gamla Icefloe eller Baidarka med liten sittbrunnsöppning. Kan inte sitta säkrare när man behöver stöd för ben när det blåser. Läser man Jim Danielssons böcker så är det så liten sittbrunn så möjligt som gäller enligt honom.Kanske lite besvärligt i början att komma i och ur men du sitter supertryggt i alla väder.
 
Inte många kajaker som tillverkas idag med liten sittbrunnsöppning (ocean cockpit) om man bortser från kommersiella grönlands inspirerade rollkajaker eller hemmasnickrade SOF. Själv avskyr jag dessa små ocean cockpit, även i grönlandskajaker. Kan jag inte köra en självräddning med att placera häcken först i kajaken och sen fälla in benen, då får det kvitta. Att 2021 förespråka ocean cockpit för tur kajak år som att förespråka 2m långa raka skidor för allmän utförsåkning. Visst, det går men saker har utvecklats.
 
Åk ner till någon väletablerad kajakuthyrare/ försäljare och testa dig fram. Tag med din campingutrustning mm och provpacka, sedan sticker du ut i vinden. Först där och då vet du vad som passar just dig.
En dagshyra för en kajak ligger på runt 600 kronor. Om det inte känns helt rätt då är det inte det. Låt det ta tid och lyssna inte för mycket på folks åsikter på forum.
 
Jag brukar sitta med knäna lätt böjda och vinklade utåt, i kontakt med kajaken. Jag vet att utnyttja överkroppen, men använder inte benen mer än att jag tar spjärn mot fotstöden. Hur kan jag i denna sittställning använda benen mer? Inte lätt att veta vad fotstödens infästning tål.
Det första steget är att ta spjärn mot fotstödet på den sida du har paddeln i vattnet, och tänka dig att du trycker fram kajaken med foten. Kraften mot fotstödet skall i princip balansera kraften mot bladet i vattnet.

Nästa steg är att låta höften rotera i sätet när du tar paddeltaget, för att hämta mer kraft från benen i paddlingen. Detta genom att räta ut benet på paddelsidan något precis i början av paddeltaget, när hela bladet är i vattnet. Det största hindret mot detta i en brittisk havskajak är inte att man sitter med knäna utåt under knästöden, utan att det ofta finns ett ryggstöd som hindrar rotationen. För effektiv paddling skall man sitta rakt upp på sitsen utan i stort sett någon kontakt med ryggstödet. Titta på motionskajaker och surfskis, som alla saknar egentliga ryggstöd.

Sedan kan man också använda knästöden aktivt, genom att dra fram höften med magmusklerna på motstående sida mot padddelsidan. Detta ger en liknande effekt som den att använda en fotrem i en tävlingskajak eller surfski. Detta är speciellt effektivt i en båt med lågt däck, där man inte kan böja upp benet lika mycket, och därför får mindre effekt av att sträcka ut dem när man trycker ifrån. Det är också en teknik som kan användas i traditionella skin-on-frame byggda efter Grönländska mått, där man sitter med i stort sett helt raka ben. Det kräver dock lite träning, och att knästöden sitter bra för att vara bekvämt under längre distanser.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
limpan24 Nyfiken på paddling!!! Paddling allmänt 1
bluewing Är nyfiken på Seagull Ocean Paddling allmänt 20
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
avslutmedlemskap0904 Karta på havskajaken Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.