Havskajak till 190 cm

Tack för tankar o tips.
Ingefärskvinnan- jag har läst lite trådar om varierad kvalitet för NDK. Har kajaken funkat bra för Dig?
Helge- har Du testat kajaken i vatten eller var det en "torrtest"
Jöran

Testat i vatten, d v s räddningsövningar. Så det blev en hel del kättra i o ur kajaken i vattnet också. Klart trevlig kajak. Håller med lika långe Erik B att Tahe Bayspirit kommer man knappt ned i . Necky Chatam 17 funkar också för långbenta, - lite slingrande att komma ned men vingarna går att skruva av. Också trevlig kajak men tar nog mindre packning än Explorern

Men av alla de som nämnts så är min slutfråga- vilken skapar mest "vill - ha - känsla"? Och som jag nämnt tidigare så är det mest manöverbarhet som prioriteras före havsloket för längre expeditioner. Dock med visst förbehåll om att det är positivt om den är någorlunda kursstabil. Om Necky är slingrig så vet jag att det kan bli lite irriterande på en ev längre tur. Någon gång blir det säkert att den packas för någon tur, men men mestadels dagturer och motion bland vindvågor i norska fjordar..

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Men av alla de som nämnts så är min slutfråga- vilken skapar mest "vill - ha - känsla"? Och som jag nämnt tidigare så är det mest manöverbarhet som prioriteras före havsloket för längre expeditioner. Dock med visst förbehåll om att det är positivt om den är någorlunda kursstabil. Om Necky är slingrig så vet jag att det kan bli lite irriterande på en ev längre tur. Någon gång blir det säkert att den packas för någon tur, men men mestadels dagturer och motion bland vindvågor i norska fjordar..

Det går nog inte att få ett bra opartiskt svar. Jag har själv en Romany Surf. Är otroligt nöjd med den vad gäller manöverbarhet och vågor och sittkomfort, dock gäller det att du har fotpedalerna monterade så långt fram det går. Den kunde svarat lite mer på kantning än den gör. Provade en explorer HV och tyckte den var för stor (sällsynt, jag är 190 lång och 99 kg). Tiderace XCite är aningen snabbare, aningen manövrerbarare, men för liten. Romany Surf är perfekt för allt utom när man paddlar långt med någon som har en snabb kajak, då märks det att den korta längden ger en begränsad toppfart.

--- Mats ---

Romany

Alltså - tyvärr måste jag erkänna att min Romany har en spricka och läcker som ett såll - kanske hände det i transporten från fabriken. Tyvärr. Dock ångrar jag inte mitt köp - sprickan går ju att laga (hoppas jag..) och själva konstruktionen är väldigt solid i sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips