Nyfiken av modern svensk alpinism?

Jag har lite nyfikna funderingar kring delar av alpinism som kanske inte alltid syns i media utan som ofta nog utförs lite bakom ridåerna, vilket i sin tur gör det svårt att få lite information. Först och främst kring närområdet i Europa efter att ha tittat runt nu under kaffepausen i lite guideböcker.

Vad finns gjort av svenskar inom det alpina området såsom klättringar liknande,

- Peuterey Integrale, Supercouloir, Varianter upp till Cervino, Någon av Pillarerna upp till Mt. Blanc, etc

Tog bara några linjer på måfå för att kanske få Er att förstå vilken del av alpinism området jag eftersöker?

Finns det lite källor någonstans? Personer att rådfråga? Vad skulle vara banbrytande för svensk alpinism inom detta?

- Christian
 
Det var ju en sådan livlig diskussion angående vilka som varit uppe över 8000 m och mitt försök i att kapa tråden gick inte något vidare.

Har gjort ett tröstlöst försök tidiagare med bleka resultat (hahahahaha) angående mina funderingar?

Alltså hur ser det ut för svenska och tekniska alpina bestigningar där höjden är av ringa betydelse?

Nordsidan av Midi och linjer utanför standardvalen? Brenva och Freney området generellt och linjer upp mot Maudit och Blanc? Les Droites? Sans Nom? Dru ;)? Nordsidan av Jorasses? Eiger?...... Listan av funderingar kan göras lång?

Finns det någon ringa möjlighet att få tag på någon information av svenskar iblandade?

- C
 
Källor? Tja, gamla Bergsport är nog en liten guldgruva därvidlag.
Tror också att det kunde vara lönt att - för den ambitiöse - höra med gamla rävar som Thomas Weber, Mats Holmgren, m.fl.

Av de du nämner minns jag utan att anstränga mig att Central Pillar of Frêney har klättrats av Ola Hillberg i sällskap med en dansk som jag just nu inte minns namnet på. Sören ... någonting.
Supercouloir på Tacul vet jag är gjord av svenskar, men minns inte vilka just nu.
Peuterey Integrale är också gjord, av Peter Lundgren a.k.a. Peter Ersare a.k.a. Peter Askulv (Mr Klättermusen himself). Han gjorde också, har jag för mig, den första svenska bestigningen av Walkerpelaren på Grands Jorasses. Minns inte med vilka han var hopknuten då. Möjligen var det med Tommy Nilsson på Walker, samme Tommy som tillsammans med L-G Johansson gjorde Svenskerutten på Trollväggen.
Walker är f.ö. gjord av fler svenska replag. Har t.ex. för mig att Mats Holmgren gjort den.
Nordväggen på Droites är gjord av Thomas Weber och - tror jag - Mikael Sribhadung. Weber och Holmgren har också gjort Courtes nordvägg (Swiss Route).
I samma område har vi Triolets nordvägg. Per-Elof Lidström o co. gjorde den på 80-talet.
Nordsidan på Midi, skriver du. Den har ju sin standardtur. Men även Mallory på Midi är gjord av svenskar (t.ex. Kay von Damm).
"Listan av funderingar kan göras lång", skriver du. Som synes är det inte bara listan av funderingar som kan göras lång. Listan av svenska bestigningar kan bra lång den med om jag fortsätter. Och då är det ändå bara sådana klättrare som jag känner eller känt. Dvs i huvudsak Stockholsbaserade klättrare. Sedan har vi alla de andra, inte minst de som hållit till i Cham långa perioder och klättrat med lokala förmågor. Jag har stött på några sådana och de, liksom en del Sverigeboende klättrare, har hållit väldigt låg profil, sällan skrivit om vad de gjort.
Bästa chansen är nog att via nätet samla information. Men då behövs först en lista...
Hur avgränsar man en sådan? Turer av grad ED och däröver? Klassiska stora alpturer? Och vad är i så fall en klassiker?
När det finns en lista kanske jag återkommer och fyller på med information.
 
Dansken heter Sören Smidt och är även den förste danska klättraren som besteg en 8000 meters topp: Dhaulagiri 1991, dessutom solo!!!
Mats
 
Nordväggen på Midi (Frendopelaren) blev gjord av svenskar redan 1965: Jack Berg, Hans Hellström, Thor Kleppen och Robert af Klinteberg.

Av tidiga stora turer på Mt. Blanc kan nämnas Sentinelle Rouge av Hans Hellström och Olle Stormark (1969) och Innominatakammen av Bo Peterson och Gunnar Rönnberg (1972).

Originalleden på Eigers nordvägg har gjorts av Mikael Sribhadung och Patrik Leje (1988) samt av Mats Holmgren och Daniel Bidner (1993, vinterbestigning).

Ola Hillberg hade som sagt dansken Sören Schmidt som partner på Frêney-pelaren. http://www.highsport.se/news/artiklar/freney/freney1.html
 
Visst var det tidigare SKF-ordföranden (Magnus...)tillsammans med en annan svensk som gjorde Walkerpelaren bara för nåt år sedan (Bergsport)?
 
pecall; sa:
Källor? Tja, gamla Bergsport är nog en liten guldgruva därvidlag.

Alltså går det då att få tag på dem på ett enkelt sätt? Eller finns det bara ett arkiv via SKF som man kan titta i? Varför inte göra ett PDF-arkiv av alla nummer så att man kan titta på dem om man befinner sig utanför Stockholm, om det är en sådan stor guldgruva?

Sedan har vi alla de andra, inte minst de som hållit till i Cham långa perioder och klättrat med lokala förmågor. Jag har stött på några sådana och de, liksom en del Sverigeboende klättrare, har hållit väldigt låg profil, sällan skrivit om vad de gjort.

Som vanligt att hålla låg profil..... ;) Sitter säkert några på utsidan och skrattar för sig själva när de tittar på inläggen....?

Bästa chansen är nog att via nätet samla information. Men då behövs först en lista...
Hur avgränsar man en sådan? Turer av grad ED och däröver? Klassiska stora alpturer? Och vad är i så fall en klassiker?
När det finns en lista kanske jag återkommer och fyller på med information.

Självklart förstår jag att listan kan göras komplex och ville bara ha igång en diskussion för att se litegrann vilken respons man skulle få? Men om du erbjuder dig så återkommer jag med en mer specifik lista så får vi se?

Men som sagt tack för informationen så långt!

- Christian
 
Eiger nordwand är klättrad även på vintern av Patrik Leje med för mig okänd partner.

Micke Hellberg och Daniel Bidner klättrade Fitz Roy nån gång under 90-talets första hälft.

Kasper Kotake har gjort en del tuffa grejer i norska Litledalen med olika norska och svenska kamrater.
 
Per, nu har jag en första mindre fundering om man överlag ser till Brenva och Freney sidan. Hur har den svenska aktiviteten varit där av bestigningar? Eller sitter det ett flertal personer någonstans i Sverige med en otrolig kännedom om lederna för sig själva? Eller finns det någon slags klubb för klubb?

- Christian
 
Utan att göra stora efterforskningar, dvs om jag svarar direkt från minnet, så tror jag att den svenska aktiviteten på Frêney-sidan varit rätt liten. Om man undantar småturer som t.ex. Aiguille Croux (15 replängder, som bl.a. jag själv gjort) så kommer jag inte på några som jag hört talas om förutom Peuterey Integrale (som gjorts av Peter "Klättermusen" Askulv med replagskamrat) och Ola Hillbergs och Sörens bestigning av Central Pillar of Frêney.
På Brenva-sidan har mer gjorts. Vet att Hasse Hellström och Olle Stormark gjorde någon tur där på 1960-talet, men minns inte vilken. Brenva-kammen har säkert flera gjort. Per-Elof Lidström (möjligen i sällskap med Roger Pyddoke) gjorde Sentinelle Rouge på 1980-talet, vilket också var då Niklas Björnerstedt gjorde Route Major tillsammans med någon som jag inte heller minns.
Svårt med minnet...

Men jag tror att informationen är ohyggligt utspridd. Det är knappast någon klubb som har någon samlad information, och knappast någon enskild individ heller.

/PC
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...