Nybörjartips

Hej

Jag är 30 år, jag köpte mina första inlines typ då dom första kom, med alla på ett led liksom.

Men åkte inte mycket då, dock använde jag dom på senare år, ca 7 år sen.

Jag och en kompis åkte runt en massa, mina var ju inga bra direkt, dåliga hjul, rullade knappt på rak mark, medans min kompis hade bra som rullade ifrån mig överallt. :)

Men vi åkte ett tag,

Sen har man flyttat och bott på ställen med bara grusvägar osv, inga cykelbanor eller nånting, men nu äntligen bor man i Umeå med inget annat än cykel- och gångbanor typ :)

Jag införskaffade ett par "nya" begagnade.

Det är ett par Revolution Pro Speed XT, jag hittar inte vems det är, är det nån butiks eget märke eller?

Dom sitter bra och var riktigt bra, dock är hjulen rätt snedslitna så jag måste skaffa nya.

Vad ska man tänka på, hårdhet osv?
Det står 80mm, 78A tryckt på hjulen..

Det står Abec 7 på skenan, men det är väl annat..

Bromsklossen upplevde jag som lite hård.. men jag använde den inte så mycket, men den brummade lite typ som om den var lite hård..
Men om man köper en mjukare så slits den ju mycket då..

Jag ska ut mer imorgon (idag var premiärturen lite fram och tillbaka och runt och sådär på en liten gångbana, lite lätt sluttande backar, inte mycket lutning) men det var superkul och jag ville åka mer..

Men imorgon ska jag träna mer på en plan plats först, träna på bromsa i sakta tempo och i högre hastigheter innan jag ger mig av till nån annan backe vidare..

Då för 7 år sen åkte vi bara runt hit och dit, nerför backar osv, jag hade hjälm men inga skydd.

Nu har jag skydd överallt.
Jag läste dock, inte här, men på nåt annat forum om nån som slagit av fingrarna flera ggr!!! tack vare handledsskyddet med skena där på insidan ni vet, då daskade fingrarna till av smällen och hade gått av då han tagit emot sig.. det kan inte vara vanligt va?

Nu har jag nog ställt alla frågor jag hade just nu iaf :)

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Haej, kul att du upptäckt hur skönt det är med inlines! =)

Vet inte så mycket om dina inlines, men... är hjulen snedslitna så kan du enkelt skruva loss dem och vända på dem. Så du sliter dem åt andra hållet. Sedan blir ofta fram- och bakhjul extra slitna, så man kan ibland byta dem med hjulen på mitten som slits lite mindre.

Abec 7 är kullagret i hjulen, alltså med 7 kulor i vilket är helt okej faktiskt.

Om du köper nya hjul så kan du vilja peta ur kullagrena ur hjulen. Hjul och kullager köper man ofta var för sig, och kullager är dyrt. Du skruvar bara loss däcken och petar sen ut kullagrerna, du kan ju kolla dem om de ser okej ut eller om du behöver nya sådana också. Sedan är det väldigt bra att rengöra hela mackapären. Att rengöra inuti kullagrerna är lite jobbigt, kräver en del petande och trixande. Men när du väl har kullagrerna lösa, som de små däckliknande metallklumpar de är, kan du bada dem i varmvatten och en mild tvål. Ta sedan en tandborste och gör rent grejjorna.

Spray är ju bra att ha också, typ cykelkedjespray, sånt brukar de har på de flesta affärer.

Sedan tror jag handledsskydd är att rekommendera, de skyddar jättebra faktiskt. Har testat att falla med sådana i ganska hög hastighet =)
Men blir du mer van på inlines kan du vela ha stavar för att få mer kraft, och med stavar kan man inte riktigt ha på sig handledsskydd (funkar iaf inte för mig!). Så börja utan stavar först, och med handledsskydd.

Och det är med hårdhet... Enkelt uttryckt funkar de såhär:
Hårda däck: Litet slitage och går snabbast, men gör att knaggliga vägar känns ännu jobbigare, det vibrerar mer i fötter och knän
Mjuka däck : Stort slitage, går inte lika snabbt, men gör att knaggliga vägar inte känns lika jobbiga i vibrationsväg.

Hoppas de går bra för dig även i fortsättningen och lycka till!!

Johan
 
Hej

Tack för svaret!

Jag var ute en hel del igår, tränade typ att släpbromsa och bromsa med kloss, att verkligen lägga tyngden på foten och kunna bromsa..

Körde ju på och tränade och sen så åkte jag iväg och tog mig ner för en lätt sluttande backe, dock körde jag lite slalom där typ, sida till sida, det kändes säkrast.
Lite jobbigt dock med grus och sånt, som dom inte sopat bort än på alla ställen, men det gick bra ändå.

Körde upp för en lång backe också, det gick också bra.

Känns helt okej, bättre och bättre.

Okej, ja, jag är inte sååå insatt i det med kullager, men sambon grejar med cyklarna dygnet runt typ, han får lära mig plocka isär dom här.. han borde kunna sånt också, så jag lär mig.

Men jag ska testa och vända hjulen först. Smart, det hade jag inte tänkt på.

Tänkte att jag ändå kan köra på dom gamla hjulen nu när jag tränar lite och det är en del grus kvar osv, så köper jag nya sen.

Mina hjul vet jag inte riktigt, jag tycker jag känner vibrationer jättemycket faktiskt, men det stör inte, men det känns.
Även alltså på asfalt utan grus.
Dom är nog hårda, för dom jag hade förr var enfärgade mjuka fula hjul tyckte jag, som inte alls rullade bra, inte ens på plan mark.
Fick kämpa som en tok för att komma ikapp min kompis :)
Men då kändes dom tryggare nerför backar dock.

Men dessa är lagom ändå tycker jag.. men ja, dom rullar bättre helt klart.

Jo, och ang skydd nu så ja, jag kör skydd överallt och jag fick inviga handledsskydden igår lite iaf, då jag tränade stopp på parkeringen osv..
Jag vinglade till bara och tog emot mig..

Jag är mer en sån som kör väldigt framåtböjd och svischar med armarna fram och tillbaka tillsammans med åkandet.. kan man väl med stavar med i och för sig, men ändå..

Kan inte riktigt se mig åka med stavar, men man ska ju aldrig säga aldrig, men jag tror inte jag kommer göra det..

Men ja, jag ska iaf ta och vända hjulen nu och så ska jag träna på mer i helgen.

Det känns ju bättre och bättre. Jag vill bli en sån som kan ta mig med mina inlines i stort sett var som helst..

Fast lite rädd är jag inför tanken på backar som går ner till korsningar osv, så man inte bara far rakt ut.. men ja, det är ju därför jag tränar bromstekniker osv.. man måste ju träna så man lär sig.
Så känns det säkrare sen

Men det är mycket fina vägar här, så det kommer nog gå bra :)

Tack än en gång för tipsen!

/ Victoria
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...