Nybörjarfrågor om turskidor

Hej,

Efter att länge ha suktat efter ett par turskidor så slog jag till på ett par Åsnes Ingstad på rea häromdagen. Men det ska ju till lite tillbehör till den här aktiviteten också och jag har lite dålig koll, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig lite.

1. Stavar. Jag läste någonstans att typ 5 cm under armhålan var bra. Håller ni med? Känns rimligt att de ska ligga någonstans emellan alpina och längdstavar. Är det livsviktigt eller bara krångligt med varierbar längd?
2. Hudar. Jag köpte två kortfällar, båda 45 mm, en i nylon och en mohair. Borde jag ha något mer eller annat?
3. Valla. Glidvalla hela skidan? Inte valla alls? Glid och fäste? Har förstått att hudarna inte gillar mjuk fästvalla, men då kanske det är smidigast att slippa fästvallan helt? Eller blir det tråkigt trögt att typ alltid gå med hudarna?

Jag kommer i närtid gå dagsturer utan pulka om det spelar roll för svaren. Är van alpinåkare och hyfsat bekväm längdåkare.

Något annat jag borde tänka på?
 
Stavarna bör nå över armhålehöjd för att kunna användas då det är lössnö så man trycker ner trugan under skidornas nivå eller när man går på skrå, eller vara justerbara. Hudarna blir bra, jag låter min kortfällar sitta på hela tiden har inte vallat nåt.
 
Ingstad är rätt mjuka har jag fått höra så det kan nog bli trögt på platten med kortfellar. Värm in glidvalla på hela skidan och använd kortfellar uppför föreslår jag.

Valla med fästvalla i steget går förstås också på en flack tur men det torde vara risk att fästvallan nöts bort rätt snabbt.

I stort lika långa stavar som längdstavar är också mitt råd. I praktiken blir den funktionella längden kortare i och med att trugan sitter högre upp på turstavar.

Thure
 
Jag vill inte ha lika långa stavar på tur som vid tränings/tävlingslängdåkning då jag inte stakar lika kraftfullt med ryggsäck på. Justerbara eller åtminstone med vaderade grepp under ordinarie handtag rekommenderar jag så du kan variera var du håller t ex om du går brant uppför. Men längre än alpinstavar - absolut. Har inte gått med bara pulka utan även haft rygga då jag dragit pulka så hur "bara pulka utan rygga" påverkar stavlängd vet jag inte.
Provhäng justerbara stavar hemma så de inte strular när du är ute. Min erfarenhet är att de som man skruvar för att låsa är sämre medan en "Vrid-/klick-lås är bättre" och hur hårt de ska låsa kan justeras med skruvmejsel.
Stora trugor för att inte sjunka i lössnö.

/Patrik
 
Farfars stavar över mina axlar på hård yta och med 20 cm trugor är perfekta i lös höstsnö. Vilken utrustning som behövs beror på underlaget och ändamålet. Generell förefaller saknas i många uteaktiviteter.
 
Farfars stavar över mina axlar på hård yta och med 20 cm trugor är perfekta i lös höstsnö. Vilken utrustning som behövs beror på underlaget och ändamålet. Generell förefaller saknas i många uteaktiviteter.
Ja, tyvärr är det väl så. För mig blir det nog mest åkning januari-februari och inte så mycket att jag kan motivera en större stavpark, så det får väl bli något slags kompromiss i alla fall.
 
Alla pratar om långa stavar - så långa vill jag också ha när jag flåsåker i anlagda längdspår men inte på tur på fjället med ryggsäck och eller pulka.
Svarar vi på samma fråga?
Vill ni ha så långa stavar även vid turåkning på fjället?

/Patrik
 
Vad är turåkning?

Om jag åker utan packning och pulka vill jag gärna ha långa stavar. Det går fortare då.

Har du tung packning och/eller pulka så brukar du inte åka skidor — då går du på ett par skidor. Då kan stavarna vara rätt korta.

Jag åker klassiskt med 165 cm, skating med 175 cm. Gå med pulka så fungerar 140 cm. (Utför kör jag med 135 cm — jag är 193 cm lång).

På fjället är det ofta rätt hårt. Det är i skogen som lössnötrugor behövs.
 
Vad är turåkning?

Om jag åker utan packning och pulka vill jag gärna ha långa stavar. Det går fortare då.

Har du tung packning och/eller pulka så brukar du inte åka skidor — då går du på ett par skidor. Då kan stavarna vara rätt korta.

Jag åker klassiskt med 165 cm, skating med 175 cm. Gå med pulka så fungerar 140 cm. (Utför kör jag med 135 cm — jag är 193 cm lång).

På fjället är det ofta rätt hårt. Det är i skogen som lössnötrugor behövs.

Det var just denna ordförbistring jag misstänkte. Jag ha aldrig använt orden "gå på skidor", möjligen som kommentar på bristande åkteknik eller vid riktigt klabbföre eller vid bristande skare.
Jag tycker att jag åker skidor även med rygga och pulka, givetvis inte lika fort som utan, men även men pulka och/eller rygga så diagonalåker jag framåt.
Gå på snö (dvs ta steg för steg och flytta fötterna vertikalt i varje steg/tag som vid promenad) gör man bättre med snöskor i min värld.

Men definition av att åka (dvs inte med/på) skidor innebär att fötterna huvudsakligen rörs framåt, inte uppåt/neråt.

Att pulsa omkring i djupsnö på platten med skidorna på kräver nog ingen fästvalla/stighudar, men det har jag liten erfarenhet av, kan tänka mig att jägare i skogen på vintern håller på med detta..

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Nybörjarfrågor - främst kläder Turskidåkning 14
cloud76 Vinterfjälltur - nybörjarfrågor Turskidåkning 4
jooose Nybörjarfrågor om turåkning Turskidåkning 13
Henke Nybörjarfrågor om utrustning Turskidåkning 4
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.